چهارم فروردين ماه
8/23/2008 12:09:24 AM

کشف ميکرب سل

دانشمند آلماني ،رابرت کخ Robert Coch ، بيست و چهارم مارس 1882 اعلام کرد که عامل بيماري مرموز و کشنده سل را کشف کرده است. وي در آزمايشگاهي در برلن روي عامل بيماري سل کار مي کرد. به خاطر اين کشف مهم، عامل بيماري سل به او " باسيل کخ " نام گذاري شده است. اين ميکرب هوازي ممکن است مدتها در بدن بماند و تکثير نکند و هنگامي دست به فعاليت بزند که بدن بر اثر بيماري ديگر و يا تغذيه بد و ناکافي و عواملي از اين دست ضعيف شده باشد. با وجود کشف ميکرب بيماري سل ، تا اواسط قرن 20 داروي قطعي درمان آن به دست نيامده بود.

برگرفته از سايت www.iranianshistoryonthisday.com

 

کشف ميکرب سل

۱۲۵سال پيش در چنين روزي، "رابرت كخ" دانشمند آلماني درانجمن پزشكان برلين اعلام كرد كه باسيل عامل بيماري سل را كشف كرده‌است.

سه هفته بعد از آن در ‪ ۱۰آوريل، او مقاله‌اي با عنوان "علت بيماري سل" به چاپ رساند.

كخ بيش از ‪ ۱۰سال در زمينه شناخت علت بيماري سل، مطالعه و تحقيق كرد و سرانجام موفق به كشف اين عامل شد كه بعدها آن بيماري را به نام او، "باسيل كخ"، ناميدند.

كخ، توانست باكتري را از خلط بيمار به دست آورد و براي نخستين بار باكتري را در روي محيط سرم منعقده گاو و گوسفند كشت دهد. علاوه بر اين با تلقيح به حيوان حساس، بيماري ايجاد شد و از حيوان، باكتري اوليه جدا شد.

به اين طريق اصول كخ ثابت نمود باكتري در بدن انسان و حيوانات مسلول زندگي مي‌كند.

وي يك سال پس از اين كشف اعلام كرد كه مي‌توان همه موجودات را در اثر تلقيح اين سرم از بروز امراض مصون داشت.

اين پزشك آلماني، در سال ‪ ،۱۹۰۵جايزه نوبل را در زمينه فيزيولوژي دريافت كرد.

رابرت كخ كه به عنوان كاشف ميكروب سل كه خود جان ميليونها نفر را نجات داده‌بود، سرانجام پس از سفرهاي بسيار به بيماري سل مبتلا شد و در ‪ ۲۷مه ‪ ۱۹۱۰در ‪ ۶۷سالگي درگذشت.

سل، يك بيماري قديمي بشر محسوب مي‌شود كه در اسكلت انسانهاي عصر حجر و نيز در استخوانهاي موميايي شده در مصر نيز تشخيص داده شده‌است.

ميزبان اصلي باسيل سل، انسان است و اين باسيل تقريبا به طور گسترده در ميان مبتلايان به سل ريوي همراه با سرفه و خلط وجود دارد. ناقل سالم حقيقي در اين بيماري وجود ندارد.

برگرفته از سايت خبرگزاري ايرنا

 

پيوند نخستين قلب مصنوعي ساخت ايتاليا

نخستين قلب مصنوعي ساخت ايتاليا با نام " بست بيت " بر روي يك بيمار ‪ ۶۸ساله در آلمان پيوند زده شد.

روزنامه ايتاليايي "كوريره دلاسرا" در شماره روز جمعه خود نوشت : اين قلب مصنوعي كه بطور كامل در ايتاليا ساخته شده است، ‪ ۶۰تا ‪ ۷۰هزار يورو قيمت دارد.

براي بيماراني كه از عدم تعادل قلبي رنج مي‌بردند ، تنها اميد پيوند ارگان‌هاي اهدايي است.

اين قلب مكانيكي مي‌تواند به عنوان پلي براي پيوند آينده و يا براي معالجه دائمي موثر باشد.

آزمايش‌هاي كلينيكي پيونداين قلب مصنوعي جديد، يكسال بطول مي‌انجامد و علاوه بر كلينيك آلماني يك بيمارستان فرانسوي و ‪ ۴بيمارستان ايتاليايي نيز آن را تجربه خواهند كرد.

ساخت اين قلب مصنوعي در ايتاليا در آزمايشگاه شركت " نيو كور تك " ‪۱۰ سال بطول انجاميده است .

" رومانو فراري " رييس اين شركت گفت : براي نخستين بار در بخشي كه آمريكايي‌ها تسلط دارند ، رقابت مي‌كنيم.

اين قلب جديد مي‌تواند جهت جبران تپش طبيعي قلب موثر باشد و نسبت به قلب‌هاي مصنوعي مشابه نيز كوچك تر و سبك تراست ، بنابراين عمليات پيوند آن از خطر كمتري برخوردار است .

پايگاه الكترونيكي خدمات پزشكي ايران



منوی پایگاه
Skip Navigation Links
 
 
                      

    صفحه اول   درباره پایگاه   راهنما   نقشه پایگاه  تماس با پایگاه
Copyright  © 2002-2008 Iran Electronic Medical Services