بيست وهشتم فروردين ماه
8/23/2008 12:35:40 AM

روز حمایت از کودکان در ژاپن

همه ساله چنین روزی در ژاپن به عنوان رو زحمایت از کودکان در ژاپن گرامی داشته می شود .

برگرفته از سايت خبرگزاري مهر

 

خود ـ درماني بدن

در آوريل جاري (2006) در لندن اعلام شد كه بدن «Hannah Clark حنا كلارك» دختر 12 ساله انگليسي ساكن ويلز، خود قلب معيوب او را درمان كرده و اين دختر، ديگر نياز به قلب كمكي فرد ديگر را ندارد.

    «حنا» دو ساله بود كه پزشكان متوجه معيوب بودن قلب او شدند و بدون اين كه قلب معيوب را خارج سازند، قلب يك مرده را در بدن او پيوند زدند و وي ده سال با دو قلب كه هر دو تپش داشتند زندگي كرد. اخيرا بدن «حنا» شروع به راندن قلب بيگانه از بدن او كرد و تدابير پزشكان براي ادامه فعاليت قلب پيوندي به جايي نرسيد و آن را خارج كردند و پس از اين عمل، متوجه شدند كه قلب معيوب سابق توسط بدن «حنا» ترميم و درمان شده و به خوبي مي تواند وظايفش را انجام دهد و نيازي به قلب اضافي نيست و احتمالا به همين سبب هم بوده كه قلب بيگانه را پس از ده سال رد كرده است.

    اين تحول در بدن اين كودك كه اينك كاملا سالم است و به زندگي عادي ادامه دهد (عكس بالا) به صورت رويدادي شگفت انگيز در سراسر جهان انتشار يافته و اينك تحت بررسي دقيق پژوهشگران مربوط قرار دارد تا به اسرار اين «خود ـ درماني» بدن پي ببرند و راه تنظيم و استفاده از آن را بيابند.

 

محصولات روشهاي تازه كشاورزي، مواد غذايي لازم را ندارند

بررسي هاي بيوكميست ها كه روي دسته اي از ميوه ها و سبزي ها بعمل آمده نشان داده است آن دسته از ميوه ها و سبزي هايي كه با روش كشاورزي تازه بعمل آمده بودند ارزش غذايي كمتري داشته و در مقايسه با ميوه ها و سبزي هاي ديگر، ويتامين ها و مواد معدني موجود در آنها بمراتب كمتر بوده است. ميزان اين كمبود، طبق اظهار «دانولد ديويس» بيوكميست دانشگاه تكزاس (آمريكا) شعبه شهر آستين 38 بوده است. اين پژوهشگر گفته است كه اين كاهش ارزش غذايي را در 13 نوع ويتامين و مواد معدني مهم موجود در ميوه ها و سبزي هاي مورد آزمايش خود از جمله كلسيم، فسفور، آهن، پروتئين، ويتامين «ث»، ويتامين «ب» و ... سنجش و مشاهده كرده است. بكار بردن مواد شيميايي و روش هاي ژنتيك و ... كه به منظور افزايش محصول و دفعات محصول دهي نبات و بزرگي دانه ها، برگ ها و ميوه ها جهت افزايش وزن و جلب مشتري و در نتيجه كسب درآمد بيشتر از كشاورزي باعث كاهش مواد لازم شده است. به عبارت ديگر، بكار بردن روش هاي تازه تنها به سود اصحاب كشاورزي (توليد كننده) بوده، نه مصرف كننده اين محصولات. مصرف كننده به علت كاهش ورود مواد لازم به بدنش، با اين كه در حجم خوردن تغييري حاصل نشده، سلامت و تندرستي اش به مخاطره افتاده است.

     تفسير اين گزارش اين است كه از اين ميوه ها و سبزي ها بايد به ميزان تقريبا دو برابر خورد تا همان نتايج غذايي به دست آيد كه وارد كردن غذا به دستگاه گوارش با حجم دو برابر اگر آسان نباشد داراي زيان است.

     بيوكميست ها دليل اين كاهش مواد مفيد را در بكار بردن تكنيك هاي تازه كشاورزي كه هدف از آنها توليد سريع و باردهي هرچه بيشتر بوته است دانسته و گفته اند كه در اين روش ها، زمان لازم براي توليد ميوه و سبزي طي نمي شود و توجه شركت هاي كشاورزي و كشاورزان، توليد سريع و محصولي با وزن بيشتر است و به اين سبب همه تدابير را بكار مي برند تا ميوه بزرگتر باشد و زودتر به دست آيد و به بازار برسد و پول عايد آنان سازد و درنتيجه به ارزش غذايي آن توجه ندارند. در اين ميان، نگاه مصرف كننده به دولت متبوع است كه وارد عمل شود و از حقوق او دفاع كند. قاعدتا نبايد سودبري به زيان سلامت مردم باشد، و دولت ها هستند كه بايد از جان و مال اتباع خود محافظت و محارست كنند. توليد ميوه و سبزي بايد مراحل طبيعي اش را طي كند و از اندازه و حجم طبيعي اش بزرگتر نباشد كه مقدار اضافي، فقط آب است و بي خاصيت، ولي پول به جيب توليد كننده سرازير مي كند. همين نتايج قبلا در مورد محصولات كشاورزي و دامي ديگر به دست آمده و هشدارهاي لازم داده شده بود.

برگرفته از سايت www.iranianshistoryonthisday.com

 

سالروز تولد چارلز يانوفسكي

۸۲سال پيش در چنين روزي، "چارلز يانوفسكي" ژنيتيكدان آمريكايي و كاشف همبستگي بين ژن‌ها و پروتئين‌ها به دنيا آمد.

او كشفيات مهمي در زمينه ماهيت و جهش‌هاي ممانعت‌كننده از توليد "تريپتوفان"، مسير بيوشيميايي سنتز اسيدهاي آمينه و جنبه‌هاي بنيادي فرآيندهاي ترجمه و رونويسي ژن‌ها و نيز سركوب توليد پروتئين توسط ژن‌هاي تغييردهنده مفهوم (‪ (Missenseداشته است.

 

سالروز تولد گئورگس جي اف كوهلر

در چنين روزي در سال ‪" ۱۹۴۶گئورگس جي اف كوهلر" ايمونولوژيست آلماني متولد شد.

وي برنده جايزه نوبل فيزيولوژي و پزشكي در سال ‪ ۱۹۸۴به خاطر توليد آنتي بادي‌هاي مونوكلونال محسوب مي‌شود.

در چند سال اخير تلاش فراواني براي پيدا كردن روش‌هاي نوين درمان سرطان با هدف افزايش تاثير و نيز حذف يا تقليل اين عوارض انجام شده است.

"آنتي بادي‌هاي مونوكلونال" (پادتن‌هاي تك دودماني) به عنوان دسته جديدي از داروها، راه حل بسيار مناسبي در اين زمينه بوده‌اند.

آنتي بادي، پروتئيني است كه توسط گلبول‌هاي سفيد خون توليد مي‌شود و بخشي از سيستم ايمني بدن محسوب مي‌شود.

آنتي بادي‌ها مي‌توانند اجزاي بسيار كوچك (گيرنده‌هاي) موجود در سطح سلول- ها را شناسايي كرده،به آنها اتصال يابند.

نحوه اتصال آنتي بادي به گيرنده مشابه روش قفل و كليد است، بدين معنا كه هر گيرنده‌اي فقط اجازه اتصال آنتي بادي‌هاي مخصوص خود را مي‌دهد.

امروزه دانشمندان براي توليد آنتي‌بادي‌ها در مقياس بزرگ، روش‌هايي پيدا كرده‌اند كه به آنتي‌بادي‌هاي توليد شده با اين روش ها، "آنتي بادي مونوكلونال" مي‌گويند.

هدف كلي آنتي بادي‌هاي مونوكلونال، از بين بردن سلول‌هاي سرطاني و در عين حال حفظ سلول‌هاي طبيعي بدن است. اين عمل با اتصال دارو به گيرنده‌هاي موجود در سطح سلول‌هاي سرطاني كه يا در سلول‌هاي معمولي وجود نداشته و يا با مقادير كمتر يافت مي‌شوند، انجام مي‌گيرد.

به‌همين دليل، عوارض جانبي‌اين داروها در مقايسه با داروهاي شيمي درماني بسيار ناچيز است و بسته به نوع گيرنده اختصاصي دارو، اين عوارض در مورد داروهاي مختلف، متفاوت است.

تاكنون داروهاي مختلفي از دسته آنتي بادي‌هاي مونوكلونال براي درمان انواع سرطان‌ها مورد مطالعه قرار گرفته‌اند.

 

سالگرد در گذشت راجر وولكات اسپري

۱۳سال پيش در چنين روزي، "راجر وولكات اسپري" نوربيولوژيست آمريكايي و برنده جايزه نوبل فيزيولوژي و پزشكي در سال ‪ ۱۹۸۱هم درگذشت.

اسپري اين جايزه را به همراه "ديويد هانترهوبل" و "تورستن نيلز ويزل" به خاطر پژوهش در زمينه كاركردهاي اختصاصي نيمكره‌هاي مغز، كسب كرد.

برگرفته از سايت خبرگزاري ايرنا



منوی پایگاه
Skip Navigation Links
 
 
                      

    صفحه اول   درباره پایگاه   راهنما   نقشه پایگاه  تماس با پایگاه
Copyright  © 2002-2008 Iran Electronic Medical Services