شانزدهم ارديبهشت ماه
8/23/2008 12:55:58 AM

رو زجهانی ماما

همه ساله چنین روزی به عنوان روز جهانی ماما در  سراسر جهان گرامی داشته می شود .

برگرفته از سايت خبرگزاري مهر

 

كشف عامل بيماري سل

رابرت كخ زيست شناس آلماني در روزي چون امروز در سال 1882 ميكروب سل را كشف كرد و موفق شد آن را مهار كند. دانشمندان جهان به پاس اين خدمت، بر ميكروب سل نام باسيل دو كخ گذارده اند.

اين ميكروب در برابر دارو مقاومت مي كند و تا كشف پني سيلين مخصوص درمان آن (استرپتوماسين)، اين ميكروب از قاتلين عمده بشر بود. ميكروب بيماري سل مي تواند سال ها در بدن بدون فعاليت باقي بماند و هنگامي كه زمينه را مهيا ببيند شروع به تاخت و تاز كند. ضعف بدن بر اثر بيماري هاي ديگر، سوء تغذيه و يا فعاليت جسماني شديد، زمينه فعاليت اين ميكروب را آماده مي سازد.

برگرفته از سايت www.iranianshistoryonthisday.com

 

زيگموند فرويد ‪ ۱۵۰ساله شد

 "زيگموند فرويد" روانشناس و روانكاو نامدار اتريشي امروز (‪ ۶ماه مه برابر شانزدهم ارديبهشت ماه) صدو پنجاه ساله شد.

فرويد يكي از معدود متفكراني است كه نظرياتش در حوزه علوم اجتماعي در قرن بيستم، دنياي علم، ادبيات، هنر و سينما را تحت تاثير قرارداد.

بر همين مبنا نگاهي نو به انسان و رفتار او بر پايه ديدگاههاي علمي فرويد، دورنمايه هزاران رمان، فيلم، نقاشي، تابلو و اثر هنري بوده است.

فرويد ششم ماه مه سال ‪ ۱۸۵۶ميلادي در فرايبورگ واقع در جمهوري چك كه در آن زمان متعلق به امپراطوري اتريش بود، متولد شد.

وي در سن چهارسالگي به همراه اعضاي خانواده خود به وين آمد و دوران مدرسه و دانشگاه خود را در اين شهر گذراند.

در سال ‪ ۱۸۸۱ميلادي فرويد دكتراي خود را در رشته پزشكي اخذ و شاخه تحصيلي خود را در رشته روانشناسي در يك كلينيك در پاريس گذراند.

در پاريس وي با"ژان- مارتن ژاركو" پزشك مشهور فرانسوي و استاددانشگاه آشنا شد و تحت تاثير وي به روانشناسي توجه خاصي پيدا كرد.

فرويد از سال ‪ ۱۸۸۵ميلادي به عنوان استاديار دانشگاه وين تدريس مي‌كرد و در سال ‪ ۱۸۹۰ميلادي توجه خود را به تحقيقات در زمينه روانشناسي و روانكاوي معطوف ساخت.

وي در طول اين تحقيقات متوجه شد كه اختلال‌هاي روحي علل بيماري‌هاي‌رواني است و در كار روزانه خود بعنوان يك پزشك، توجه‌اش به وضعيت عصبي بيماران وسواسي و داراي كنش اجباري و پريشان حال جلب شد.

او در اين مشاهدات روزانه پي‌برد كه حالات عصبي‌بيماران در واقع نشانه‌اي از حالت شوك يا برآمده از جدال‌هاي دروني خفته و سركوب شده است و همچنين كشف كرد كه كشاكش‌هاي دروني بيماران اغلب ريشه در دوران كودكي آنها دارد، اما خود بيماران معمولا از علل و ريشه‌هاي آن آگاهي ندارند.

نظريات فرويد درباره شخصيت و تكامل انسان تحول مهمي در شناخت علمي انسان ايجاد و دانش روانكاوي را پي‌ريزي كرد، دانشي كه موجب نجات هزاران بيمار رواني شد كه تا پيش از آن به عنوان افراد تاثيرپذيرفته از شيطان، از جامعه طرد و تحقير شده بودند.

گرچه نظريات فرويد همواره مورد بحث و مناقشه محافل گوناگون بوده است اما صحت بخش اصلي تئوريها و انديشه‌هاي او پس از گذر از مطالعات و آزمايشات علمي گوناگون تاييد شده و بنحو قاطعي مورد پذيرش قرار گرفته است.

نظريه شخصيت ، عقده اديپوس، اهميت دوران كودكي و تجارب ذهني اين دوران از اثرات دگرگون‌كننده فرويد است كه نه تنها روانشناسي مدرن، بلكه ديگر زمينه‌هاي فرهنگي ازجمله هنر و زيبايي شناسي، علوم مذهبي و ادبيات را تحت نفود و تاثير خود قرار داد.

فرويد پس از به قدرت رسيدن ناسيونال- سوسياليست‌ها و سوزاندن كتابهايش توسط نازي‌ها، در سال ‪ ۱۹۳۸ميلادي وين را ترك و به لندن مهاجرت كرد.

وي در سال ‪ ۱۹۳۹ميلادي سه هفته بعد از شروع جنگ جهاني دوم در لندن در سن ‪ ۸۳سالگي فوت كرد.

نزديك به سي سال پس از مرگش، در سال ‪ ۱۹۷۱ميلادي آپارتمان وي در يكي از خيابان‌هاي وين به موزه‌اي تبديل شد كه آثار، كتب و وسايلي كه وي در درمان بيمارانش استفاده مي‌كرد، در معرض ديد عموم قرار گرفت.

منزل فرويد با پلاك ‪ ۱۹چنان موجب شهرت اين خيابان شده است كه كمتر كسي نام اصلي آن را به خاطر مي‌آورد و همه آن را به نام " خيابان فرويد" مي‌شناسند.

فرويد همزمان با هموطنش يعني "آدولف هيتلر" بر بخشي از تاريخ معاصر خود تاثير گذاشت اما بر خلاف وي آوازه فرويد مديون خدمت به علم و پي ريزي راهي براي بهبود وضعيت انسان و شناخت بهتر وي بود.

برگرفته از خبرگزاري جمهوري اسلامي

 

تولد مارکس

در چنین روزی در سال 1883 کارل مارکس فیلسوف مشهور آلمانی به دنیا آمد . وی در سن 64 سالگی در گذشت .کارل مارکس فیلسوف بر جسته آلمانی با آثار خود در  جهان انقلابی را به وجود آورد که تا نامش را برای زمانهای مختلف ماندگار کرده است . « مانیفست» و « سرمایه »   عناوین مهمترین آثار  اویند . مانیفست به عنوان یک سند تاریخی سالها به عنوان تنها راه درمان آلام بشری در میان احزاب چپگرا  تبلیغ می شد . مارکس و انگلس در این بیانیه ضمن تاکید بر الغای  مالکیت خصوصی اراضی و وسائل تولید ، بر رایگان شدن آموزش و پرورش ودرمان تاکید داشتند  .

مارکس در ابتدای مانیفست چنین می نویسد  : تاریخ تمام جوامعی که تاکنون وجود داشته ، تاریخ مبارزات طبقاتی است. آزاده و بنده، خاص و عام، ارباب و رعیت، استادکارو شاگرد و  ظالم و مظلوم پیوسته در برابر یکدیگر صف آرائی کرده، به کشمکشی، گاه مخفی و گاه آشکار، بی وقفه، ادامه داده اند؛ کشمکشی که یا به تجدید سازمان انقلابی سراسر جامعه انجامیده یا به انهدام جمعی طبقات متخاصم.در اعصار اولیه تاریخ، تقریباً در همه جا، به تقسیم بندی پیچیده  اجتماع به صنوف مختلف، و درجه بندی چندین لایه ای از مقامات اجتماعی بر می خوریم.

او در جای دیگر در توصیف جامعه بورژوازی می گوید : جامعه  جدید بورژوائی، که از میان ویرانه های جامعه  فئودالی سر بر کشیده، تخاصمات طبقاتی را کنار نگذاشته است. این جامعه فقط موفق شده است که طبقات جدید، شرایط جدید ستم کاری و اشکال جدید مبارزه را جانشین طبقات، شرایط و اشکال کهنه بکند. با وجود این عصر ما، یعنی بورژوازی، دارای ویژگی بارز است خاص خود: این عصر تخاصمات طبقاتی را تسهیل کرده است. بطور کلی جامعه، بیش از پیش، به دو اردوگاه بزرگ متخاصم، یعنی به دو طبقه ی بزرگ که مستقیماً رویاروی یکدیگر ایستاده اند، تقسیم می شود: این دو طبقه عبارتند از بورژوازی و پرولتاریا. از میان رعایای قرون وسطی، شهرنشینان آزاد شده  نخستین شهرها برخاستند. از میان این شهرنشینان، نخستین عناصر بورژوازی پدیدار شدند. دستگاه فئودالی صنعت که در سایه  آن تولید صنعتی در انحصار صنوف در بسته بود، دیگر تقاضاهای روزافزون بازارها جدید را بر طرف نمی کرد. سیستم کارگاهی جای سیستم قبل را گرفت. استادکاران بوسیله ی طبقه ی متوسط کارگاهی به کنار رانده شدند؛ تقسیم کار بین صنف های مختلف بهم پیوسته، در برخورد با تقسیم کار در هر کدام از کارگاه ها جداگانه، از میان رفت. در همان زمان، بازارها به رشد خود ادامه دادند و میزان تقاضا همچنان بالا رفت. حالا دیگر حتی کارگاه هم تکافو نمی کرد. دیری نگذشت که بخار و ماشین تولید صنعتی را دگرگون کرد. جا ی کار کارگاهی را صنعت غول پیکر جدید، و جای طبقه ی متوسط صنعتی را ملیونرهای صنعتی، رهبران ارتش های کامل صنعتی، یعنی بورژواهای جدید، گرفتند...

بورژوازی نمی تواند بدون دگرگون کردن دائمی ابزار تولید، و در نتیجه دگرگون کردن مناسبات تولید، و توأم با آنها، دگرگون کردن مناسبات کل اجتماع، به حیات خود ادامه دهد. بر عکس، حفظ شیوه های کهنه  تولید بصورت تغییر نیافته اش، اولین شرط ادامه  حیات برای همه ی طبقات صنعتی پیش از بورژوازی بود. دگرگون سازی دائمی تولید، متلاشی کردن بی وقفه  تمام مناسبات اجتماعی، شک و تردید پایان ناپذیر و هیجان، عصر بورژوازی را از تمام اعصار قبلی متمایز می کند. تمام مناسبات پایدار و منجمد، با سلسله تعصبات و اعتقادات قدیمی و قابل احترام خود، در برابر بورژوازی از بین می روند، و کلیه ی مناسباتی که به تازگی بوجود آمده اند، پیش از آنکه قوام بگیرند، کهنه می شوند. آنچه قرص و محکم است بدل به باد هوا می شود، آنچه مقدس است به کفر می انجامد، و بشر سرانجام مجبور است با حواس جمع، با شرایط واقعی زندگی خود، و مناسبات خود با هم نوعش، روبرو شود. مارکس در مانیفست بیان می دارد" به جای جامعه کهن بورژوازی با طبقات و تناقضات طبقاتیش اجتماعی از افراد پدید می آید که در آن تکامل آزادانه هر فرد شرط تکامل آزادانه همگان است".

در بررسی مفهوم  ایدئولوژى  باید به سراغ نظریه مارکس رفت .   ژرژ گورویچ  در باره مفهوم ایدئولوژی  و بویژه در مانیفست می نویسد: واژه ایدئولوژى، چنان به کار رفته که گویى معناى آن از معانى قبلی اش وسیعتر است زیرا مفهوم این واژه، در نوشته مذکور [ بیانیه مانیفیست ]، همه علوم انسانى را به همین عنوان در برمی گیرد . خصوصا علوم اجتماعى (اقتصاد سیاسى و تاریخ تا آنجا که به شیوه مارکسیستى مطرح نشوند، جزء این  علوم اند ) برنامه ها و بیانیه هاى احزاب سیاسى متفاوت و بالاخره تصورات عقاید، واکنشهاى روانشناختى و تمایلات طبقاتى متفاوت، همه از مقوله ایدئولوژى به شمار می روند .  مارکس، همه آثار فرهنگى را، به عنوان فرهنگى بودن (مانند حقوق اخلاق، زیباشناختى، زبان فلسفه و علم)، همه مسلکها و موضعگیرى هاى اجتماعى و سیاسى، همه محصولهاى ذهنى و همه حالها و کردارهاى روانى که معرف خصلت، آگاهى طبقاتى یا آگاهى فردىاند، جزو ایدئولوژى مى داند . در نظر او فقط یک چیز استثناست: فقط اقتصاد سیاسى مارکیستى که تا حد عمل دقیق، ترقى کرده و همراه با علوم طبیعى از حوزه ایدئولوژى بیرون است .

برگرفته از سايت خبرگزاري مهر

 

سالگرد در گذشت سر جيمز يانگ سيمپسون

۱۳۷سال پيش در چنين روزي، "سر جيمز يانگ سيمپسون" پزشك زنان و زايمان اسكاتلندي كه به او لقب "پدر بيهوشي مدرن" داده‌اند، درگذشت.

او براي نخستين بار در بريتانيا از "اتر" استفاده كرد و نيز براي نخستين بار در يك عمل جراحي "كلروفرم" را به كار برد.

اين ماده بيهوشي در سال ‪ ۱۸۵۴براي زايمان ملكه ويكتوريا نيز توسط دكتر "جان اسنو" استفاده شده بود.

در قرون وسطي، با كشف ترياك و بعدها با استخراج مرفين، پزشكان در اعمال جراحي براي كاهش درد و يا بي‌حسي و بيهوشي بيمار به سمت استفاده از آن رفتند.

نخستين باري كه به طور رسمي فرآيند بيهوشي بر روي يك بيمار انجام شد، ‪ ۱۶۰سال قبل حدود سال ‪ ۱۸۴۶بود كه "ويليام مورتون" با استفاده از اتر و به صورت استنشاقي ، بيمار خود را براي جراحي، بيهوش كرد.

 

سالروز تولد زيگموند فرويد

۱۲۲سال پيش در چنين روزي ، "زيگموند فرويد" روان شناس اتريشي، پدر و بنيانگذار روانكاوي به دنيا آمد.

فرويد، طي سال‌ها تحقيق و نيز كار باليني براي درمان بيماران مبتلا به انواع نابساماني‌هاي رواني، نظريه روانكاوي را تدوين كرد، نظريه‌اي كه نه فقط شامل كشفياتي بزرگ همچون اهميت ضمير ناخودآگاه در رفتار انسان‌ها، عقده اديپ، ماهيت و معناي نمادين رويا و تبارشناسي روان رنجوري است، بلكه همچنين تاملات او درباره نهادهاي تمدن بشري و هنر و اخلاق را نيز در برمي‌گيرد.

گرچه در نگاه نخست، روانكاوي به طور خاص روشي براي راه بردن به سرچشمه‌هاي ناپيداي رنج‌هاي رواني افراد و پايان دادن به آلام روحي آنان به نظر مي‌رسد،اما از گستردگي و تنوع كم نظير آثار فرويد پيداست كه روانكاوي، علاوه بر ارزش درماني اين نظريه، همچنين ابزاري براي كندوكاو و تبيين مسائل فرهنگي جوامع بشري است.

 

سالگرد درگذشت جوزپه آتاردي

جوزپه آتاردي پيشگام عرصه ژنتيك و كسي كه تمامي ژن‌هاي موجود در ‪DNA ميتوكندري را كشف كرده بود روز دوشنبه در سن ‪ ۸۴سالگي در كاليفرنيا درگذشت.

به گزارش خبرگزاري يونايتدپرس، موسسه فناوري كاليفرنيا گفت آتاردي شخصيت پيشرو در شناسايي محصولات و عملكردهاي ژنوم ميتوكندري بود.

وي در سال ‪ ۱۹۲۳در ايتاليا ديده به جهان گشود. او در سال ‪ ۱۹۵۹با بورس به موسسه فناوري كاليفرنيا رفت و در سال ‪ ۱۹۶۳استاديار زيست شناسي مولكولي در اين دانشگاه شد.

گوتفريد شاتز استاد بازنشسته زيست شيمي در دانشگاه بيوزنتريوم در باسل سوئيس گفت جوزپه يكي از بنيانگذاران آن چيزي بود كه اكنون عرصه اصلي و در حال توسعه زيست شناسي مولكولي سلول است.

نگرش‌هاي منحصر به فرد وي ثمره باشكوهي در مورد نقشه رونويسي دي ان آي پستانداران همچنين ويژگي دقيق سازوكار بيماري‌هاي ميتوكندري و پويايي ژنوم ميتوكندري انساني در بر داشت.

برگرفته از سايت خبرگزار ايرنا



منوی پایگاه
Skip Navigation Links
 
 
                      

    صفحه اول   درباره پایگاه   راهنما   نقشه پایگاه  تماس با پایگاه
Copyright  © 2002-2008 Iran Electronic Medical Services