يازدهم خرداد ماه
8/25/2008 12:49:33 AM

سالگرد در گذشت هانس برگر

هانس برگر روانپزشكي كه نخستين ثبت‌كننده الكتريكي امواج مغزي (‪ (EEGاست ، چشم از جهان فرو بست.

برگر با قراردادن چند الكترود بر روي جمجمه پسر خود، امواج مغزي و تغييرات دوره‌اي آن را ثبت كرد و به برجسته‌ترين امواج ، اسامي آلفا و بتا داد.

 

سالگرد در گذشت ورنر فورسمان

۲۷سال پيش در چنين روزي " ورنر فورسمان"، جراح آلماني و از برندگان جايزه نوبل فيزيولوژي و پزشكي سال ‪ ۱۹۵۶درگذشت.

عمده فعاليت او تلاش براي ابداع و تكميل روش كاتتريزاسيون قلبي بود.

وي در سال ‪ ۱۹۲۹براي اجتناب از تزريق‌هاي مستقيم مكرر به قلب، گذاشتن يك كاتتر قلبي را پيشنهاد كرد.

فورسمان، بعد از چند آزمايش بر روي اجساد، آزمايش را بر روي خود انجام داد و يك كاتتر ‪ ۶۵سانتي متري را از طريق آرنج وارد قلب خود كرد.

كاتتر به آرامي از طريق يك برش كوچكي در رگ آرنج يا كشاله ران به داخل جريان خون و به سمت قلب ، فرستاده مي‌شود. وقتي كاتتر در جاي خودش قرار گرفت ، آزمايشات مخصوص انجام مي‌شود كه نياز به تزريق يك ماده رنگي مخصوص دارد.

نتايج آزمايش كمك مي‌كند كه درمان‌هاي لازم براي بهبود عملكرد قلب تعيين شود.

برگرفته از سايت خبرگزاري جمهوري اسلامي

 

ترديد به آزمايش پي .اس. ا P.S.A

برخي پزشكان متخصص بيماري سرطان يکم ژوئن 2004 نظر خود را درباره نتيجه يک پژوهش تازه که اواخر ماه مه همين سال انتشار يافته بود كه در آن نسبت به دقت آزمايش «پي. اس . ا .P.S.A» ايجاد ترديد شده بود روشن ساخته و گفته بودند كه به اصالت اين آزمايش ترديد نيست. شك به سطح قابل قبول پي اس ا در خون است. تا كنون تا سطح 4 نانوگرم در يك ميلي ليتر خون نشانه مبتلا نبودن فرد به تومر پروستات ( سرطاني و ياغير سرطاني ـ بزرگ شدن آن ) بود كه اينك معلوم شده است اين سطح را بايد پايين آورد و به كمتر از 3 رساند. در زمينه تعيين مجدد اين سطح (له ول) بايد منتظر بررسي آزمايشگاههاي مربوط شد.

     اين ترديد هنگامي به وجود آمد كه معلوم عده اي از سالخوردگان كه سطح P.S.A آنان كمتر از 4 بود سرطان پرستات داشتند. ازمايش پي اس ا كه تا اواخر دهه 1980 براي اطلاع از رجعت سرطان پرستات پس از درمان انجام مي شد از دهه 1990 ملاك كشف آن قرار گرفته بود.

    اگر پروستات به هر علت ، سرطاني شدن سلولها و چيز ديگر ، بزرگ شود پروتئيني را كه سلولهاي آن آزاد مي كنند افزايش مي يابد و سطح پي اس ا بالا مي رود كه تا سطح 4 را حاكي از عدم بيماري مي پنداشتند . اين ميزان با پژوهش تازه بايد پايين آورده شود. تومر پروستات كه يك بيماري صرفا مردانه است عمدتا از ميانسالي به بعد روي مي دهد و دود سيگار در به وجود آوردن آن سهم بسيار دارد.

برگرفته از سايت www.iranianshistoryonthisday.com



منوی پایگاه
Skip Navigation Links
 
 
                      

    صفحه اول   درباره پایگاه   راهنما   نقشه پایگاه  تماس با پایگاه
Copyright  © 2002-2008 Iran Electronic Medical Services