دوازدهم خرداد ماه
8/25/2008 12:50:20 AM

سالروز درگذشت سرويليام بوگ ليشمن

"سرويليام بوگ ليشمن"، پزشك انگليسي و ابداع‌كننده روشي آسان براي رنگ آميزي خون براي تشخيص انگل مالاريا چشم از جهان فروبست.

ليشمن، در سال‌هاي ‪ ۱۸۹۰تا ‪ ۱۸۹۷به عنوان يك عضو ارتش در هندوستان ، حضور داشت و بر روي بيماري‌هاي عفوني مطالعه مي‌كرد.

وي، در سال ‪ ۱۹۰۰نشان داد عامل بيماري "كالاآزار" نوعي "پروتوزوآ"، است.

كالاآزار، يا ليشمانيوز احشايي كه در اثر تك ياخته‌اي به نام ليشمانيا اينفانتوم در انسان و بعضي از حيوانات (سگ ، روباه، شغال، گرگ و جوندگان) ايجاد مي‌شود به وسيله انواع بخصوصي از پشه خاكي ماده به انسان و حيوانات منتقل مي‌شود.

پشه‌هاي خاكي پس از خونخواري از حيوان مبتلا تعدادي از ماكروفاژهاي آلوده به انگل را وارد معده خود مي‌كنند و پس از گذشت ‪ ۹الي ‪ ۱۵روز تمامي انگل‌هاي خورده شده به شكل تاژكدار در مي‌آيند و همراه با نيش پشه خاكي آلوده به انسان خصوص بچه‌ها انتقال مي‌شود.

در صورتيكه تشخيص و درمان به موقع انجام نشد معمولا ‪ ۹۰تا ‪ ۹۵درصد مبتلايان در اثرخونريزي‌هاي مغزي و يا گوارشي و نيزعفونت‌هاي مختلف تلف مي شوند اما در صورت تشخيص و درمان به موقع مرگ و مير كم مي‌شود.

از جمله راه‌هاي پيشگيري مبارزه با اين بيماري مي‌توان به خودداري از تجمع هر گونه مواد زايد در داخل و بيرون منازل و جمع آوري و دفع زباله ، ترميم و مرمت شكاف‌هاي موجود در ديوارها و سقف منازل ، بهسازي و ترميم شكاف‌هاي موجود در كف و سقف محل زندگي دام ها، انتقال فضولات دام‌ها به خارج از روستا و جداسازي اصطبل حيوانات و لانه سگ‌ها از منازل انساني و استفاده صحيح و منظم از حشره كش‌ها اشاره كرد.

برگرفته از سايت خبرگزاري جمهوري اسلامي



منوی پایگاه
Skip Navigation Links
 
 
                      

    صفحه اول   درباره پایگاه   راهنما   نقشه پایگاه  تماس با پایگاه
Copyright  © 2002-2008 Iran Electronic Medical Services