بيست و سوم خرداد ماه
8/25/2008 12:58:29 AM

سالگرد درگذشت رابرت گود

درگذشت "رابرت گود" جراح آمريكايي و از پايه گذاران ايمونولوژي نوين كه نخستين عمل موفقيت آميز پيوند مغز استخوان در جهان را انجام داد، است.

"رابرت گود" اولين پيوند مغز استخوان را روي يك كودك مبتلا به نقص ايمني ارثي در سال ‪ ۱۹۶۸ميلادي، انجام داد.

وي، مشخص كرد كه تيموس و لوزه‌ها از اجزاي سيستم دفاعي بدن هستند و تحقيقات وي منجر به شناسايي سلول‌هاي ‪ Tو ‪ Bدر سيستم دفاعي بدن شد.

رابرت گود در سال ‪ ۱۹۸۷ميلادي، مركز ملي پيوند مغز استخوان را تاسيس كرد.

نخستين پيوند مغز استخوان در كشور ما در سال ‪ ۱۳۶۹و در مركز تحقيقات هماتولوژي و آنكولوژي انجام شد.

تاكنون نزديك به ‪ ۳۵۰مورد پيوند در كشور صورت گرفته‌است.

 

جرّاح بي سواد در قرن بيست و يك

نيكلاس كريستف روزنامه نگار آمريكايي كه براي يافتن مطلب به كشورهاي ديگر سفر مي كند در مقاله اي كه در شماره 12 ژوئن 2005 نيويورك تايمز انتشار يافته نوشته بود: در شهر آديس آبابا با زني 55 ساله به نام «ماميتا گاشه» آشنا شدم و با او مصاحبه كردم كه سواد خواندن و نوشتن نداشت ولي ماهر ترين جرّاح بيمارستان شهر بشمار مي رفت و تخصص او عمدتا در عمل فيستولا بوده است.

    كريستف نوشته بود: شهرت جهاني «گاشه» در عمل جراحي به قدري زياد است كه از سراسر جهان جرّاحان مربوط براي ملاقات با او و اطلاع از طرز كارش به آديس آبابا مي شتابند.

    بانو «گاشه» به كريستف گفته بود كه در يك روستاي دور افتاده كشور اتيوپي به دنيا آمده، رنگ مدرسه را نديده، در 16 سالگي حامله شده، هنگام زاييمان به فيستولا مبتلا شده، بعدا براي درمان به آديس آبابا آمده و پس از درمان در همان بيمارستان استخدام شده ، در اطاق عمل كار كرده و جراح شده است!.

برگرفته از سايت www.iranianshistoryonthisday.com



منوی پایگاه
Skip Navigation Links
 
 
                      

    صفحه اول   درباره پایگاه   راهنما   نقشه پایگاه  تماس با پایگاه
Copyright  © 2002-2008 Iran Electronic Medical Services