بيست و چهارم خرداد ماه
8/25/2008 12:59:33 AM

سالروز تولد آلويس آلزايمر

امروز سالروز تولد "آلويس آلزايمر" روانپزشك آلماني و كاشف بيماري آلزايمر است.

وي، اين بيماري را در يك خانم ‪ ۵۱ساله كه با علايم دمانس در بيمارستان فرانكفورت بستري شده بود، تشخيص داد.

"آلزايمر" يك بيماري مغزي بوده كه مشخصه آن رو به زوال گذاشتن تدريجي توانايي‌هاي ذهني، است.

نوع سريعا پيش رونده آن در سنين ‪ ۳۶تا ‪ ۴۵سالگي بروز مي‌كند و نوع تدريجا پيش‌رونده آن با علايم كندي حدودا در سنين ‪ ۶۵تا ‪ ۷۰سالگي شروع مي‌شود.

فراموشي وقايع اخيرا اتفاق افتاده، دشواري فزاينده در انجام كارها، ناتواني در كنترل هيجانات و اختلال در قضاوت ، بي‌علاقگي به بهداشت شخصي يا ظاهر فرد، مشكل در غذا خوردن ، گرفتن حالت تهاجمي، از دست دادن خودداري جنسي، گم شدن در خيابان ، اضطراب و بي‌خوابي از علايم اين بيماري است.

آلزايمر در حال حاضر غيرقابل درمان است و البته تحقيقات وسيعي در زمينه علل و درمان آن در حال انجام است، بنابراين اميد به پيدا كردن درمان قطعي آن وجود دارد.

 

سالروز تولد كويلرهاموند

امروز"كويلرهاموند" دانشمند آمريكايي كه براي نخستين بار ارتباط ميان سيگار و سرطان ريه را مطرح كرد، بدنيا آمد.

سيگار كشيدن عامل خطر اصلي بيماريهاي انسدادي مزمن ريه است، مواد محرك دود تنباكو مسوول بروز برونشيت و آمفيزم هستند.

اين محرك‌ها عمل موهاي كوچك به‌نام "مژه" كه ريه‌ها را از آلودگي‌ها پاك مي‌كنند، متوقف مي‌كند.

همچنين سبب ترشح بيشتر موكوس توسط غدد ريه مي‌شوند و در حقيقت سيگار كشيدن عامل خطر اصلي بروز سرطان ريه است.

ايجاد سرطان ريه مستقيما با تعداد سيگارهاي كشيده شده در روز،مدت سيگار كشيدن و محتواي قطران و نيكوتين سيگارهاي كشيده، ارتباط دارد.

اكثر كساني كه به علت سرطان ريه مي‌ميرند، سيگاري هستند.

برگرفته از سايت خبرگزاري جمهوري اسلامي

 

سالروز تولد آلواز آلزایمر

در چنین روزی در سال 1864 میلادی آلواز آلزایمر مرض شناس و پزشک مشهور آلمانی دیده به جهان گشود . وی بیماری آلزایمر را کشف کرده است .

 

سالروز تولد کارل لنداشتاینر

در چنین روزی در سال  1868 میلادی پزشک ، ایمونولوژیست و مرض شناس برجسته آلمانی دیده به جهان گشود . وی به سال 1930 میلادی جایزه نوبل را از آن خود کرد .

برگرفته از سايت خبرگزاري مهر

 

سالروز تولد آلزايمر

پروفسور الويس آلزايمر Alois Alzheimer و پروفسور كارل لاندستاينر ــ دوپژوهشگر پزشكي معروف ــ 14 ژوئن به فاصله 4 سال از يكديگر در دوكشور ژرمن ــ آلمان و اتريش ــ به دنيا آمدند.

    دكتر آلزايمر كه در 1864 در آلمان به دنيا آمد يك روانپزشك و آسيب شناس بود كه ضمن بررسي روي بيماري هاي مغز و سلسله اعصاب به ويژه انواع بيماري هاي مربوط به نقصان حافظه متوجه شد كه شديدترين نوع اين بيماري بر اثر از ميان رفتن سلولهاي مغز در بخشي كه مربوط به حافظه است روي مي دهد كه يك بيماري مزمن در حال پيشرفت است و از آنجا كه سلولهاي مرده مغز نمي توانند جانشين به دست آورند تنها راه اين است كه مرگ آنها را كند كرد و به تاخير انداخت. از آن زمان اين بيماري (نسيان ـ فراموشي) به نام او به «آلزايمر» معروف شده است.

 

سالروز تولد لاندستاينر

دكتر كارل لاندستاينر در 1868 در اطريش به دنيا آمد و پدرش روزنامه نگار بود. او در دانشگاه وين پزشكي خواند و استاد «ايميونولوژي» شد. اولين تاليفش درباره خون بود كه ثابت كرد مواد موجود در خون به تغديه فرد مربوط است و اگر خون جاندار ديگر و حتي خون انساني كه از گروه ديگر باشد (جز گروه «O») به يك فرد تزريق شود دچار شوك و بعدا يرقان و ... خواهد شد و تنها خون همگروه (و گروه O) قابل انتقال است.

     وي در زمينه آنتي ژنها و انتي بادي ها و طبيعت آنها و مكانيسم دفاع طبيعي بدن و راههاي تقويت آن تحقيقات متعدد بعمل آورد و به خاطر اين تلاش خود برنده جايزه نوبل در پزشكي شد.

برگرفته از سايت iranianshistoryonthisday.com



منوی پایگاه
Skip Navigation Links
 
 
                      

    صفحه اول   درباره پایگاه   راهنما   نقشه پایگاه  تماس با پایگاه
Copyright  © 2002-2008 Iran Electronic Medical Services