بيست و هشتم خرداد ماه
8/25/2008 1:02:44 AM

ابوعلی سینا

درچنین روزی درسال 370 ه ق بنا به روایتی شیخ الرییس دانشمند بزرگ جهان اسلام ابوعلی سینا به دنیا آمد .

ابوعلی حسین ابن عبد الله ، معروف به شیخ الرییس پزشک، ریاضیدان ، فیلسوف ومنجم ایرانی درسال 370 ه ق درخرمثین از توابع بخارا به دنیا آمد . وی در هجده سالگی    چنانکه خود نوشته است از تعلم همه علوم فارغ شد و دربیست و یک سالگی دست یه تالیف و تصنیف زد . در بیست و دو سالگی پدرش در گذشت و ابن سینا متصدی شغل او شد . او بعد ها به علت  نابسامانی اوضاع سیاسی بخارا ، این شهر را ترک گفت  و به گرگانج  نزد خوارزمشاه رفت . سلطان غزنوی همان هنگام از او خواست که به غزنه رود اما بوعلی خواسته او را نپذیرفت . ابن سینا در بازگشت به گرگان با ابو عبید جوزجانی آشنا شد و هم در این سفر کتاب المختصر الاوسط ، کتاب المبدا والمعاد و مقداری از کتب قانون و نجات را تالیف کرد .حکیم  ابو علی  سینا در حدود 405 ه ق به ری رفت و در اوایل سال بعد به قزوین عزیمت کرد و از آنجا با سفر به همدان در این شهر  رحل اقامت گزید و نه سال در آن شهر ساکن بود تا اینکه در میان دیلمیان به وزارت رسید . بر اثر سعایت معاندان شیخ پس از وزارت ، چهار ماه به زندان افتاد و در این مدت چند کتاب و رساله مهم تالیف کرد . ابن سینا تا آخر به در خدمت علاء الدوله کاکویه بود تا آنکه در سال 428ه . ق در همدان در گذشت . پیکر او در همدان  مدفون است . در مشرق زمین فلسفه یونانی هیچگاه مفسری با عمق و دقت ابن سینا نداشته است . وی  آرای  آنان را با نظرات یکتا پرستی اسلام در هم می  آمیخت و به این طریق در فلسفه مشا مباحثی آورد که در اصل یونانی آن سابقه ای نداشته است . او در حوزه علم طبابت نیز استادی حاذق و طبیبی عالم بود به گونه ا ی که بسیاری از بیماری های صعب العلاج آن دوران را درمان می کرد . وی  در حوزه نجوم و ریاضی نیز صاحب رای است .

برگرفته از سايت خبرگزاري مهر

 

سالروز درگذشت ابوعلي سينا دانشمند، فيلسوف و اديب بزرگ ايران

بوعلي سينا كه اروپاييان نام وي را Avicenna تلفظ مي كنند و او را Great Master of Medicine مي خوانند روز 18 ژوئن سال 1037 ميلادي در شهر همدان وفات يافت.بوعلي بود كه براي نخستين بار علائم بيماري ها را اعلام داشت.

    بوعلي بود كه براي نخستين بار علائم بيماري ها را اعلام داشت.

    بوعلي سينا تنها كسي بود كه بر همه علوم و فنون و ادبيات زمان خود تسلط داشت، به گونه يي كه تاريخ نگاران علوم، ميزان دانش او را يك دائرةالمعارف يا Encyclopedia ذكر كرده اند. وي كه در نزديكي بخارا ـ از شهرهاي خراسان بزرگ و مركز ادبيات و فرهنگ پارسي ـ به دنيا آمده بود، به نوشته روزنگار جهان به زبان انگليسي (صفحه 338) در 16 سالگي يك دانشمند تمام عيار بود. بوعلي سينا در عين حال يك فيلسوف،اديب و دولتمرد بود و بيشتر سالهاي آخر عمر خود را در اصفهان گذرانيده بود.

    وي در دانش پزشكي كتابي تحت عنوان «قانون در طب» نوشت كه تا پايان قرن 19 كتاب درسي دانشكده هاي پزشكي اروپا بود.

    در اين كتاب،ابن سينا براي نخستين بار علائم بيماري ها از جمله تغييرات نبض، اسهال، تغيير رنگ زبان و .. را شرح داده است و هنوز تا به امروز هر استاد و پزشك كه كتاب Symptoms تاليف كرده از بوعلي سينا به عنوان پدر تشخيص بيماري ها از روي علائم و زنگ خطرهاي آنها به نيكي و احترام ياد كرده و از ايران به عنوان كشوري كه چنين فرزند برومند،افتخارآميز و سودمندي را به جهانيان عرضه داشته سپاسگزاري و قدرداني به عمل آورده است.

برگرفته از سايت www.iranianshistoryonthisday.com

 

سالروز توليد نخستين واكسن به روش مهندسي ژنتيك

۲۵سال پيش (‪ (۱۹۸۱در چنين روزي، نخستين واكسن به روش مهندسي ژنتيك توليد شد.

در اين سال همچنين، نخستين واحد پايلوت و آزمايشگاه مجهز مربوط به توليد "اينترفرون لكوسيتي" آغاز به كار كرد. در عرض شش هفته كار ‪۲۴ ساعته، محققان، نخستين گروه از اينترفرون‌هاي لكوسيتي را توليد كردند.

طبق نظر يكي از دانشمندان بيوتكنولوژي كوبا، برنامه بيوتكنولوژي اينترفرون به عنوان يك مدل مولكولي در آن روز، متولد شد.

نخستين كاربرد باليني اينترفرون در يك بيماري عفوني، در تابستان همان سال و در يك اپيدمي تب هموراژيك به طور موفقيت آميز استفاده شد.

 

سالروز تولد آلفونس لاوران

۱۶۱سال پيش در چنين روزي، "آلفونس لاوران"، پزشك آسيب شناس وانگل شناس فرانسوي نيز به دنيا آمد.

او به عنوان جراح ارتش و در جريان خدمت در الجزاير تحقيقات فراواني بر روي انگل ايجادكننده مالاريا و نيز تك ياخته‌هاي بيماري زا در انسان انجام داد.

اين بررسي‌ها شامل انجام تحقيقاتي بر روي بيماري كالاآزار و نيز بيماري خواب بود.

او به دليل اين تحقيقات در سال ‪ ۱۹۰۷موفق به دريافت جايزه نوبل پزشكي شد.

كالاآزار، يا ليشمانيوز احشايي كه در اثر تك ياخته‌اي به نام ليشمانيا اينفانتوم در انسان و بعضي از حيوانات (سگ ، روباه، شغال، گرگ و جوندگان) ايجاد مي‌شود به وسيله انواع بخصوصي از پشه خاكي ماده به انسان و حيوانات منتقل مي‌شود.

 

سالروز درگذشت پاول كارر

۲۸خرداد برابر با ‪ ۱۸ژوئن ‪" ۱۹۷۱پاول كارر"، شيميدان سوييسي نيز كه به دليل تحقيقاتش بر روي ساختار شيميايي "كاروتنوييدها"، "فلاوين" و "ويتامين‌هاي ‪ Aو‪ "B۲موفق به دريافت جايزه نوبل شيمي در سال ‪ ۱۹۳۷شد، چشم از جهان فروبست.

برگرفته از سايت خبرگزاري جمهوري اسلامي



منوی پایگاه
Skip Navigation Links
 
 
                      

    صفحه اول   درباره پایگاه   راهنما   نقشه پایگاه  تماس با پایگاه
Copyright  © 2002-2008 Iran Electronic Medical Services