هفدهم تيرماه
8/25/2008 1:36:33 AM

‪ سالروز تولد دومينيك جان لري

 ۲۴۰سال پيش در چنين روزي "دومينيك جان لري"، جراح فرانسوي ديده به جهان گشود.

وي، كه در ارتش ناپلئون خدمت مي‌كرد نخستين كسي بود كه در سال ‪ ۱۸۰۲به واگيربودن تراخم اشاره كرد.

تراخم، يكي از قديمي‌ترين بيماري‌هاي شناخته شده‌ انساني است. اين بيماري توسط كلاميديا تراكوماتيس، ايجاد مي‌شود. بعد از سالها عفونت مكرر، داخل پلك دچار اسكار شديد شده و مژه‌ها به داخل چشم برگشته و روي كره چشم ساييده مي‌شود. در صورت درمان نكردن، اين حالت منجر به كوري خواهد شد.

تراخم بيماري‌ است كه فقيرترين فقرا را گرفتار مي‌كند. كودكان مبتلا، بايد با آنتي بيوتيك درمان شده و بزرگسالان نيز گاهي به جراحي پلك نياز دارند.

 

سالروز تولد گابريل گوستاو والنتين

در هشتم جولاي ‪ ۱۸۱۰نيز "گابريل گوستاو والنتين"، فيزيولوژيست سويسي-آلماني چشم به جهان گشود.

او نخستين كسي بود كه به فعاليت گوارشي شيره پانكراس پي‌برد. وي به كمك "پوركنژ"، در سال ‪ ۱۸۳۴عملكرد مژك‌ها را كشف كرد.

شيره لوزالمعده يا پانكراس محتوي آنزيمهاي مخصوصي از جمله تريپسين، است. تريپسين، به تجزيه پروتئين‌ها به اسيدهاي آمينه كمك مي‌كند.

شيره لوزالمعده، محتوي آنزيم‌هاي ديگري از جمله، "ليپاز" كه عمل اصلي تبديل چربي به اسيدهاي چرب را انجام‌مي‌دهد و "آميلاز"، كه كربوهيدارتها را به فرم ساده‌تر تبديل مي‌كند نيز هست.

برگرفته از سايت خبرگزاري جمهوري اسلامي

 

لادن و لاله هم تاريخ شدند

هشتم ژوئيه 2003 لادن و لاله دو خواهر دوقلوي ايراني كه از ناحيه سر« به هم چسبيده» به دنيا آمده بودند در يك بيمارستان سنگاپور در سومين روزي كه تحت عمل جراحي قرار داشتند يكي پس از ديگري جان سپردند. نخست لادن (سمت چپ در عكس ) درگذشت و ساعتي بعد هم لاله .

     جدا كردن دوقلوهاي به هم چسبيده كه از سال 1952 آغاز شده است اگر در سنين كودكي باشند در حال حاضر امري دشوار نيست ، ولي لادن و لاله در بيست و نهمين سال عمر خود زير عمل جراحي قرار گرفته بودند كه در اين سن ترميم سلولهاي عصبي همانند سنين كودكي آسان نيست .

    مغز اين دو خواهر در لحظه تولد از هم جدا بود ، اما به سبب زندگي طولاني باجمجمه مشترك، به مرور زمان به هم چسبيده بود.

    دشواري عمل جراحي در اين بود كه سر هاي دوخواهر علاوه بر عصب هاي مشترك داراي يك وريد بزرگ مشترك بودند كه خون را از سر به قلب باز مي گردانيد و دو تا كردن آن از طريق پيوند زدن باعث ادامه خونريزي و مرگ لادن و لاله شد.

    جراحان كشورهاي مختلف از جمله آلمان چنين وضعيتي را قبلا پيش بيني كرده بودند. در جريان عمل ، يك گروه بزرگ كارشناس و جراح حضور داشتند و جراح اصلي از آغاز كار قول موفقيت آميز بودن عمل را نداده بود . ولي دو خواهر از ادامه وضعيتي كه داشتند خسته شده بودند و ريسك را پذيرفته بودند.

    اين رويداد از لحظه انتقال دو خواهر از تهران به سنگاپور به دليل بي سابقه بودن كار ، توجه رسانه ها همه كشورها را به خود جلب كرده بود و پخش آخرين جملات لادن به زبان انگليسي بارها از شبكه هاي تلويزيوني تكرار شده بود و باعث توجه جهانيان به مسئله شده بود و به همين سبب گزارش در گذشت آنان به صورت يك خبر فوق العاده پخش شد و مردم را در گوشه و كنار جهان متاثر ساخت . بسياري هم بر مرگ آنان كه موفق به داشتن استقلال از يكديگر نشدند گريستند و اين رويداد جايگاهي در تاريخ يافت.

    لادن و لاله در فيروز آباد فارس به دنيا آمده بودند ، اما عمدتا در تهران زندگي كرده بودند

 

نخستين داروخانه

نخستين داروخانه عمومي به مفهوم امروز (مغازه) هشتم ژوئيه (روزي چون امروز) در سال 707 ميلادي در شهر بغداد كار خود را آغاز كرد. تأسيس داروخانه در غرب مربوط به قرن هجدهم است. پيش از تأسيس داروخانه، پزشكان - خود دارو به بيمار مي دادند. نخستين دانشكده داروسازي جهان در سال 1821 در فيلادلفيا داير شد. در آمريکا بر اثر فشار کارخانه هاي داروسازي، از سال 1854 قرار شد فروش بسياري از داروها تنها با نسخه دكتر، مجاز باشد و دارو زير نظر دكتر به مصرف برسد و ....

برگرفته از سايت www.iranianshistoryonthisday.com



منوی پایگاه
Skip Navigation Links
 
 
                      

    صفحه اول   درباره پایگاه   راهنما   نقشه پایگاه  تماس با پایگاه
Copyright  © 2002-2008 Iran Electronic Medical Services