نوزدهم تيرماه
8/25/2008 1:38:15 AM

سالروز تولد هري نيكولاس هولم

۱۲۷سال پيش در چنين روزي "هري نيكولاس هولمز"، به دنيا آمد. اين شيميدان موفق شد كه "ويتامين‌آ" را كريستاليزه كند.

ويتامين‌ها از مهمترين تركيبات شيميايي هستند كه بدن براي فعاليت روزانه خود به آنها نيازمند است.

بدن انسان توانايي ساخت ويتامين‌ها را ندارد . به همين علت اين تركيبات شيميايي كه نقش بزرگي در ساختمان و عملكرد دروني بدن بر عهده دارند بايد به ميزان كافي و مداوم از طريق خوراك روزانه تامين شوند زيرا بسياري از فعاليت‌هاي حياتي بدن تنها با حضور ويتامين‌ها ميسر است.

"ويتامين‌آ" از انواع ويتامين‌ها محسوب مي‌شود كه در ساختمان پوست ، موها، چشم ، دندان و لثه حضور دارند. حضور اين ويتامين سبب عملكرد صحيح و حفظ سلامت اين اعضا مي‌شود. "ويتامين آ" در سنين رشد، در استخوان‌سازي موثر است ، به‌همين علت كودكان در حال رشد، خانم‌هاي باردار يا شيرده، نياز بيشتري به "ويتامين آ" دارند.

"ويتامين آ" تركيبي است كه در تمام گياهان سبز خوراكي مثل اسفناج و همين‌طور كلم، هويج و گوجه فرنگي يافت مي‌شود. كره، شير و زرده تخم مرغ نيز سرشار از ويتامين آ هستند.

"ويتامين آ" موجود در منابع حيواني مانند شير و زرده تخم مرغ به سرعت جذب بدن مي‌شود اما منابع گياهي مانند اسفناج در واقع حاوي پيش ساز "ويتامين آ" هستند كه پس از ورود به بدن ابتدا به كبد مي‌رود و پس از اندكي تغيير، به تركيب "ويتامين آ"، تبديل مي‌شود كه بدن توانايي جذب آن را دارد.

برگرفته از سايت خبرگزاري جمهوري اسلامي

 

درگذشت دکتر ملک نيا

دكتر ناصر ملك نيا، استاد پيشكسوت بيوشيمي دانشگاه علوم پزشكي تهران و مدير گروه بيوشيمي دانشگاه آزاد اسلامي واحد علوم پزشکي تهران، صبح امروز در سن 76 سالگي به دليل بيماري درگذشت.

دكتر پاسالار، عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي تهران و از شاگردان استاد ملک نيا با اعلام اين مطلب به خبرنگار علمي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) گفت: دكتر ملك نيا که از جمله متخصصان دانش آموخته دانشگاه هاي خارج کشور بود در سال 1350 به دعوت دانشگاه تهران به کشور بازگشت و تا سال 1375 به تدريس در دانشگاه علوم پزشکي تهران اشتغال داشت و پس از بازنشستگي نيز تا يک ماه پيش به عنوان مدير گروه بيوشيمي در دانشگاه آزاد اسلامي واحد علوم پزشکي تهران فعاليت هاي علمي و آموزشي خود را پي گرفت.

وي خاطرنشان کرد: استاد ملک نيا در مدت 36 سال فعاليت آموزشي خود در ايران هزاران دانشجوي پزشكي و پيراپزشكي را تربيت کرد و بسياري از استادان و متخصصان امروز بيوشيمي کشور از شاگردان ايشان هستند. از جمله ديگر خدمات و آثار ماندگار استاد ملک نيا كتاب بيوشيمي ايشان است که به عنوان يكي از كتاب هاي مرجع سال هاست در دانشگاه هاي علوم پزشكي کشور تدريس شده و به چاپ بيست و پنجم رسيده است.

پايگاه الكترونيكي خدمات پزشكي ايران



منوی پایگاه
Skip Navigation Links
 
 
                      

    صفحه اول   درباره پایگاه   راهنما   نقشه پایگاه  تماس با پایگاه
Copyright  © 2002-2008 Iran Electronic Medical Services