يازدهم مهر ماه
9/2/2008 5:15:02 AM

آغاز هفته مبارزه با سرطان

سرطان از جمله بیماری هایی است که بشر امروز با پیشرفت کلانی که در علم پزشکی کرده است هنوز نتوانسته است در مانی برای بر خی از انواع آن  بیابد . در این بیماری  بر خی از سلولهای بدن بصورت نامنظم و بدون تدبیر خاص شروع به تکثیر کرده و میزان مرگ آن سلولها کاهش قابل ملاحظه ای می یابد . در نتیجه  این فرآیند بیمار  با مشکلات جسمی عمده ای روبرو شده  و در صورت تشخیص دیرهنگام ،  مرگ فرد مبتلا حتمی خواهد بود . همه ساله یک هفته با عنوان هفته مبارزه با سرطان در کشور به بیماران سرطانی اختصاص یافته است . با توجه به اهمیت این بیماری  لازم است در خصوص پیشگیری از آن به افراد مختلف جامعه اطلاعات لازم داده شود .  پزشکان برای جلوگیری از ابتلای افراد به سرطان شیوه های مختلفی را پیشنهاد می کنند که از آن جمله می توان به موارد ذیل  اشاره کرد : سیگار نکشیدن  ، پرهیز از رژیم غذایی کم چربی همراه با استفاده از  مواد گیاهی فراوان ، معاینه  مرتب توسط پزشک  و دندانپزشک  ، توجه  به هر برآمدگی و یا زخمی که تمایل به التیام ندارد  و به  هر نوع تغییری در اعمال طبیعی بدن  حساس باشد، پرهیز از ایستادن  در مقابل تابش مستقیم و شدید نور خورشید ، شناخت   مواد سرطان زا و عدم استفاده از آنها  در محیط کار و خانه و آزمایش منظم ترشح دهانه رحم (‌پاپ اسمیر ) در هرماه .

برگرفته از سايت خبرگزاري مهر

 

 سالگرد درگذشت سرپيتر برايان مداوار

 ‪ ۱۱مهر ماه برابر با سوم ماه اكتبر ‪ ۲۰۰۶ميلادي است. در چنين روزي در سال ‪" ۱۹۸۷سرپيتر برايان مداوار"، ايمن شناس و برنده جايزه نوبل پزشكي و فيزيولوژي سال ‪ ۱۹۶۰در گذشت.

مداوار به همراه "سرفرانك بورنت"، به دليل تحقيق بر روي تحمل ايمني اكتسابي، موفق به دريافت اين جايزه شدند.

دستگاه‌ايمني براي مثال مي‌تواند سلول‌هاي "تنظيم‌كننده اي" را اعزام كند كه حملات ايمني بر ضد خود فرد را مهار مي‌كنند.اين دستگاه همچنين مي‌تواند سلول‌هاي ايمني مضر را مجبور كند كه به خودكشي دست بزنند يا به يك حالت توقف بدون كاركرد فرو روند كه اصطلاحا آنرژي (‪ (Anergyناميده مي‌شود.

اكنون پژوهشگران جزئيات دقيقي درباره ژن ها، گيرنده‌ها، ارتباطات سلول با سلولي را كه اين فرايندها را برمي‌انگيزند، مي‌دانند.با اين وجود موضوعي كه بايد روشن شود،اين است كه چگونه دستگاه ايمني عمل مي‌كند و ميزان اينكه مشخص شود راه‌هاي بي‌خطر دستكاري كردن آن چيست.

پژوهشگران پيوند سه راهبرد اصلي را براي القاي تحمل دنبال مي‌كنند. يكي از آنها براساس تجربيات مداوار سعي دارد از پديده "كايمريسم" بهره‌برداري كند.

پژوهشگران، در اين رويكرد، مغز استخوان فرددهنده را به بيماران تزريق مي كنند، به اين اميد كه سلول‌هاي ايمني آنها به دستگاه ايمني ميزبان بياموزد كه پيوند را تحمل كند.

سلول‌هاي ايمني فرددهنده كه با عضو پيوندي مواجه مي‌شوند، به عقيده بعضي‌ها مي‌توانند در آموزش دادن تحمل عضو پيوندي نقش داشته باشند.

راهبرد دوم از داروهايي سود مي‌جويد تا به سلول‌هاي "تي" (‪ (Tياد دهند كه هنگام مواجهه با آنتي ژن‌هاي خارجي روي بافت‌هاي پيوندي در حالت بي واكنشي يا آنرژي فرو روند يا به خودكشي دست زنند.

سومين رويكرد به توليد سلول‌هاي تنظيم‌كننده تي مربوط مي‌شود كه مانع مي‌شوند سلول‌هاي ايمني اختصاصي از خودشان نسخه‌برداري كنند و نيز مي‌توانند رد پيوند را توسط مواد بيوشيميايي اسرارآميزي به نام "سايتوكاين ها" (‪ (Cytokinesمهار كنند.اين امر به نوبه خود باعث مي‌شود اركستر ايمني آهنگ خود را تغيير دهد.

 

سالروز تولد جان گاري

در سال ‪" ۱۸۰۳جان گاري"، پزشك آمريكايي و سازنده دستگاه سردكننده و دستگاه يخ ساز مصنوعي به دنيا آمد.

برگرفته از سايت خبرگزاري ايرنا



منوی پایگاه
Skip Navigation Links
 
 
                      

    صفحه اول   درباره پایگاه   راهنما   نقشه پایگاه  تماس با پایگاه
Copyright  © 2002-2008 Iran Electronic Medical Services