بيستم آذر ماه
9/3/2008 5:00:57 AM

تولد رابرت کخ

درچنین روزی در سال1843میلادی رابرت کخ  کاشف آلمانی دراین کشور دیده به جهان گشود . او دانش نوین باکتری شناسی را پایه گذاری کرد ه است . کخ تحقیقات بسیاری در حوزه شناخت منشا بیماری  سل انجام داد و در نهایت  درسال1882میلادی موفق شد عامل این بیماری را  کشف کند . او  بعدها جایزه نوبل پزشکی را ازآن خود کرد. وی  درسال1930میلادی در بادن بادن درگذشت.

 

آغاز به کار یونیسف

درچنین روزی در سال1946میلادی موسسه  بین المللی یونسیف با تصویب اکثریت اعضای سازمان ملل متحد تشکیل شد. موسسه یادشده زیر نظر شورای اجتماعی، اقتصادی سازمان ملل کار خود را آغاز کرد و در ابتدا  ، رسیدگی به وضعیت کودکان و اطفال آسیب دیده درجنگ جهانی دوم را  در راس امور خود قرار داد .  تأمین وسایل زندگی، تغذیه و تحصیل و تربیت کودکان محروم جهان  وظیفه این موسسه در حال حاضر است . صندوق کودکان سازمان ملل متحد ( یونیسف ) در ایران در راستای ترویج آموزش و بازگشت کودکان به مدارس ،  در سال جاری حدود 3 میلیون جلد کتاب درسی برای کودکان عراقی در 18 استان آن کشور ارسال کرد .این مؤسسه در بیشتر کشور های جهان دفتر  دارد  .  مرکز آن در نیویورک است.

رگرفته از سايت خبرگزاري مهر

 

سالگرد تولد هاينريش هرمان رابرت كخ

۱۶۳سال پيش در چنين روزي "هاينريش هرمان رابرت كخ"، پزشك‌آلماني و از پايه‌گذاران دانش باكتري‌شناسي به دنيا آمد.

كخ، عامل بيماري سل را در سال ‪ ۱۸۸۲كشف كرد. وي بيش از ‪ ۱۰سال در زمينه شناخت علت بيماري سل، مطالعه و تحقيق كرد و سرانجام موفق به كشف اين عامل شد كه بعدها آن بيماري را به نام او، "باسيل كخ"، ناميدند.

كخ، توانست باكتري را از خلط بيمار به دست آورد و براي نخستين بار باكتري را در روي محيط سرم منعقده گاو و گوسفند كشت دهد.علاوه بر اين، با تلقيح به حيوان حساس، بيماري ايجاد شد و از حيوان، باكتري اوليه جدا شده و به اين طريق اصول كخ ثابت نمود باكتري در بدن انسان و حيوانات مسلول زندگي مي‌كند.

وي يك سال پس از اين كشف اعلام كرد كه مي‌توان همه موجودات را در اثر تلقيح اين سرم از بروز امراض مصون داشت.

اين پزشك آلماني، در سال ‪ ،۱۹۰۵جايزه نوبل را در زمينه فيزيولوژي دريافت كرد.

رابرت كخ كه به عنوان كاشف ميكروب سل كه خود جان ميليونها نفر را نجات داده بود، سرانجام پس از سفرهاي بسيار به بيماري سل مبتلا شد و در ‪ ۲۷مه ‪۱۹۱۰م در ‪ ۶۷سالگي درگذشت.

سل، يك بيماري قديمي بشر محسوب مي‌شود كه در اسكلت انسانهاي عصر حجر و نيز در استخوانهاي موميايي شده در مصر نيز تشخيص داده شده است.

ميزبان اصلي باسيل سل،انسان است و اين باسيل تقريبا به طور گسترده در ميان مبتلايان به سل ريوي همراه با سرفه و خلط وجود دارد. ناقل سالم حقيقي در اين بيماري وجود ندارد.

 

نخستين بي‌حسي دنداني با اكسيد نيترو انجام شد

۱۶۲سال پيش در چنين روزي، نخستين بي‌حسي دنداني با اكسيد نيترو (گاز خنده) توسط "جان ام ريگز" انجام شد،اما در نهم آگوست ‪ ۱۸۹۸بود كه "گاردنر كوينسي كولتون"، دندانپزشك آمريكايي به صورت گسترده از اين گاز استفاده كرد.

اكسيد نيترو را "جوزف پريستلي" در سال ‪ ۱۷۷۲كشف كرده بود.بعدها معلوم شد كه اين گاز سمي نيست،اما وقتي استنشاق شود آثار عجيبي به بار مي‌آورد و افراد مشغول كارهاي غريبي مثل آواز خواندن، دعوا كردن، و خنديدن مي‌شوند.

همين خنديدن باعث شد كه اكسيد نيترو را "گازخنده‌آور" بنامند.

در سال ‪" ،۱۷۹۸همفري ديوي" كه در آن هنگام ‪ ۲۰ساله بود، مسووليت يك انستيتويي را كه براي تحقيق درباره مصارف پزشكي گازهاي مختلف در "بريستول" انگلستان تاسيس شده بود، بر عهده گرفت.

در اوايل سال بعد، ديوي كشف كرد كه استنشاق طولاني‌تر اكسيد نيترو باعث بيهوشي موقت مي‌شود. ديوي اين گاز را روي خودش امتحان كرد و گزارش داد پس از آنكه حدود ‪ ۱۶ليتر گاز را در مدت هفت دقيقه استنشاق كرد، "كاملا مسموم" شد.

اگرچه ديوي گفت كه شايد بتوان از اكسيد نيترو در اعمال جراحي استفاده كرد، اما كسي پيشنهاد او را پيگيري نكرد و در سال‌هاي نخست سده نوزدهم تنها مصرف اكسيد نيترو، در سرگرمي‌ها بود.

 

سالروز تولد پاول گرينگارد

در چنين روزي درسال ‪" ۱۹۲۵پاول گرينگارد"، نورولوژيست آمريكايي و يكي ازبرندگان جايزه نوبل پزشكي (سال ‪ ۲۰۰۰به همراه آرويد كارلسون واريك كندل) به دنيا آمد.

گرنيگارد به همراه كارلسون و كندل، اين جايزه را به دليل نشان دادن كيفيت تاير نوروترانسميترها بر سلول و فعال شدن مولكول مركزي با نام ‪ DARPP-۳۲دريافت كرد. به عبارت ديگر اين سه نفر، جايزه نوبل را براي پژوهش بر روي چگونگي انتقال پيام سلول‌هاي مغزي به يكديگر گرفتند.

اكتشافات آنان درك محققان را از نحوه كاركرد مغز افزايش داد و نشان داد كه بي‌نظمي‌هاي عصب شناختي و روان پزشكي چگونه ممكن است بهتر درمان شوند.

برگرفته از سايت خبرگزاري ايرنا

 

نخستين پيوند موفق دست و ساعد

نخستين پيوند دو دست و بخشي از ساعد در جهان، روي يك زن ‪ ۴۷ساله به نام "آلبا" در اسپانيا با موفقيت انجام شد.

روزنامه "ال‌موندو" چاپ مادريد روز سه‌شنبه گزارش داد: اين عمل پيوند به مدت ده ساعت در بيمارستان لافه شهر والنسيا در شرق اسپانيا روي دستهايي صورت گرفت كه ‪ ۲۸سال پيش قطع شده بود.

طبق اين گزارش، پيش از اين، پيوند دو دست در فرانسه، اتريش و چين صورت گرفته بود اما بيمار هميشه مرد بوده است.

در اين عمل جراحي پس از دريافت اعضا، براي به‌دست آوردن اندازه طبيعي ساعد بيمار و دو عضو وي به اندازه لازم براي تطبيق به هم بريده مي‌شود، سپس استخوانها را با پلاك و پيچ به هم متصل مي‌كنند و با ميكروسكوپ به ترميم سرخرگها، سياهرگها و عصبها مي‌پردازند. پس از آن پوست را بخيه مي‌زنند و بيمار را از بيهوشي خارج مي‌كنند.

به نوشته ال‌موندو، پيوند ساعد يادشده ‪ ۶سانتيمتر بالاتر از مچ دست صورت گرفته است.

آلبا بيمار يادشده ديروز پس از عمل جراحي و ديدن دستهاي خود از اينكه مرحله تازه‌اي در زندگي وي آغاز شده است، ابراز خرسندي كرد.

پزشكان انتظار دارند او ظرف دو هفته آينده بتواند دست خود را فعالانه به‌حركت درآورد اگرچه گفته‌اند حس لامسه وي ظرف شش ماه آينده احيا خواهد شد.

پايگاه الكترونيكي خدمات پزشكي ايران



منوی پایگاه
Skip Navigation Links
 
 
                      

    صفحه اول   درباره پایگاه   راهنما   نقشه پایگاه  تماس با پایگاه
Copyright  © 2002-2008 Iran Electronic Medical Services