بيست وچهارم دي ماه
9/3/2008 5:30:00 AM

نخستین سزارین

در چنین روزی در سال 1794 میلادی دکتر جسی بنت اهل  آمریکا برای نخستین بار عمل سزارین را انجام داد . وی  عمل سزارین  با موفقیت  روی همسرش به هنگام زایمان  انجام داد . سزارین نسبت به ژولیوس سزار می برد زیرا گفته اند که با شکافتن شکم مادرش وی را به دنیا آورده اند. اما در فرهنگ اساطیری ایران آمده است که رودابه نتوانست  رستم ، پهلوان ملی ایران، را نیز به سبب جثه فرزند به طور طبیعی به دنیاآورد لذا به راهنمایی سیمرغ پهلوی مادر را شکافتند و رستم به این صورت متولد شد . اهل فرهنگ و ادب ایران معتقدند که بهتراست اصطلاح "رستمینه " به جای "سزارین " نشیند و تداول عام یابد .

 

تولد دکتر آلبرت شوایتزر

دکترآلبرت شوایتز پزشک ، انسان شناس وادیب فرانسوی در چنین روزی در سال 1857 میلادی به دنیا آمد . وی درسال 1952 میلادی جایزه نوبل را از آن خود کرد . وی پس از اخذ دکتری طب برای کمک به آفریقاییهای مستمند به آفریقا رفت و تا آخر عمر خود را وقف مداوای آنان کرد . اودرچهارم  سپتامبر 1965 میلادی  در گذشت  .

برگرفته از سايت خبرگزاري مهر

 

رومي ها به جاي غنيمت طاعون را با خود از آسياي غربي به اروپا بردند

شيوع طاعون در آسياي غربي سبب شد كه 14 ژانويه سال 165 ميلادي ، «وروس» از جانب برادر خود مارکوس اورليوس،امپراتور وقت روم به دو ژنرال رومي كاسيوس و ماركوس دستور بازگشت به اروپا را دهد. اين دو ژنرال در اواخر سال 164 از فرات گذشته و خسرو ژنرال ايراني را مجبور به عقب نشيني به سوي تيسفون كرده بودند.

    حالت خصومت ميان دو كشور پس از انتصاب تيگران از سوي بلاش سوم شاه وقت ايران به پادشاهي ارمنستان در سال 161 آغاز شده بود و حملات نظامي ژنرال خسرو به متصرفات روم ، امپراتور و سناي اين كشور را خشگمين ساخته بود به گونه اي كه « وروس » كنسول دوم ( فرد شماره 2 امپراتوري ) را مامور گرفتن انتقام از ايران كردند . وروس اواخر سال 162 وارد سوريه شد و به ايران پيشنهاد سازش داد كه پيشنهاد او رد شد و جنگ آغاز گرديد و ارتش ايران پس از چند نبرد در جنوب غربي تركيه امروز (كاپادوكيه ) دست به عقب نشيني زد.

    در طول بيش از هفت قرن جنگ و ستيز ميان دو ابر قدرت وقت اين ، يكي از دو ــ سه مورد ناكامي ايران در اين جنگها بود.

    سربازان رومي كه در سال 165 به اروپا باز گشته بودند بيماري طاعون را از شهر رم تا آلمان و فرانسه پخش كردند و تا پايان سال 166 ميلادي نزديك به يك سوم نفوس اروپاي مركزي و جنوبي از اين بيماري در گذشتند . اين رويداد 1748 سال بعد در پايان جنگ جهاني اول تكرار شد ، اين بار سربازان بازگشته از جنگ ، ويروس آنفلو آنزا را با خود به شهرهايشان بردند و باعث مرگ 23 ميليون تن از جمله در ايلات متحده آمريكا شدند كه بيش از سه برابر کل تلفات جبهه ها بود.

برگرفته از سايت www.iranianshistoryonthisday.com

 

سالگرد درگذشت ژرژ فرناندايزيدور ويدال

 ‪ ۷۸سال پيش در چنين روزي "ژرژ فرناندايزيدور ويدال" پزشك و باكتريولوژيست فرانسوي درگذشت.

ويدال روشي را براي تشخيص حصبه براساس آنتي بادي‌هاي خوني (تست ويدال) و واكسني براي حصبه كشف كرد.

آزمايش ويدال براي تشخيص سرولوژي بيماري حصبه و شبه حصبه به كار مي‌رود كه علت آنها آلودگي با باسيلهاي گونه "سالمونلا" از دسته باسيلهاي روده‌اي است.

اين باسيلها از راه دستگاه گوارش وارد بدن انسان شده، موجب پيدايش بيماري‌هايي چون تبهاي تيفوئيدي و پاراتيفوئيدي مي‌شوند كه به نام تبهاي رودهاي معروف هستند.

آزمايش كلاسيك ويدال نخستين بار در سال ‪ ۱۸۹۶توسط وي به مجمع پزشكان بيمارستانهاي پاريس ارايه شد.

در آزمايش كلاسيك ويدال، خود ميكروب به عنوان آنتي ژن به كار مي‌رفت و فقط آنتي بادي عليه تاژكهاي ميكروب يا آنتي ژن ‪ Hاندازه‌گيري مي‌شد.

امروزه، آزمايش تكميلي و تفكيكي تشخيص آگلوتينين‌هاي ‪ Oو ‪ Hبيماري حصبه در ايران، با همان نام ويدال انجام مي‌شود.

حصبه يك عفونت باكتريايي دستگاه گوارش است كه مي‌تواند تمامي سنين را مبتلا كند، ولي شيرخواران و افراد بالاي ‪ ۶۰سال معمولا دچار موارد شديدتري مي‌شوند.

اسهال، استفراغ، تب سردرد، دردهاي عضلاني ،بثور پوستي قرمز رنگ روي شكم و گاهي نيز كرامپ‌هاي شكمي و وجود خون در مدفوع از جمله علايم شايع اين بيماري محسوب مي‌شود.

 

سالروز تولد رولانيل هارگر

در چنين روزي در سال ‪" ۱۸۹۰رولانيل هارگر" سم‌شناس و بيوشيميدان آمريكايي، مخترع دستگاه‌هاي سنجش الكل در هواي بازدمي واز فعالان بين‌المللي در زمينه مبارزه با مصرف الكل توسط رانندگان، متولد شد.

برگرفته از سايت خبرگزاري ايرنا



منوی پایگاه
Skip Navigation Links
 
 
                      

    صفحه اول   درباره پایگاه   راهنما   نقشه پایگاه  تماس با پایگاه
Copyright  © 2002-2008 Iran Electronic Medical Services