دهم اسفند ماه
9/7/2008 2:37:30 AM

سالگرد در گذشت الكساندر يرسين

۶۴سال پيش در چنين روزي، "الكساندر يرسين" باكتريولوژيست فرانسوي (متولد سوييس) درگذشت.

يرسين يكي از كاشفان باسيل طاعون ، پاستورلاپستيس ( كه يرسينيا پستيس نيز ناميده مي‌شود) محسوب مي‌شود.

يرسين، در سال ‪ ۱۸۹۴به همراه دانشمند ژاپني "كيتا ساتو" موفق به كشف باسيل طاعون شد.

وي نخستين بيمار مبتلا به طاعون كه يك دانش آموز چيني بود را در سال ‪ ۱۸۹۶با موفقيت درمان كرد.

نخستين پاندمي طاعون در سال ‪ ۵۴۹ميلادي روي داد و تقريبا تمام دنيا را فرا گرفته و تلفات زيادي‌را بر جا گذاشت، بطوريكه گفته‌مي‌شود شهرها را خالي از سكنه و روستاها را ماواي حيوانات وحشي ساخته بود. اين پاندمي از حبشه شروع و بعد به ساير اماكن سرايت پيدا كرد.

در قرن ‪ ۱۴ميلادي دومين اپيدمي طاعون رخ داد كه از آسياي مركزي شروع و به نقاط ديگر سرايت كرد و تلفات بسياري بر جا گذاشت، به طوري كه به طاعون سياه معروف شد.

از اوايل قرن ‪ ۱۷ميلادي طاعون در اروپا رو به خاموشي گذاشت و در اوايل قرن ‪ ۱۹بطور كلي از بين رفت . علت اين امر پيشرفت تمدن بشري وبالارفتن سطح بهداشت در آن نقاط و نيز از بين رفتن جوندگان حساس و پيدا شدن جوندگان مقاوم نسبت به اين بيماري مي‌باشد.

بيماري طاعون داراي سه شكل غده‌اي، ريوي و سپتي سمي است. شكل غده‌اي به وسيله گزش حشره ايجاد مي‌شود و متعاقب آن شكل ريوي عارض مي‌شود كه‌اين شكل از طاعون به وسيله تماس مستقيم و بزاق، قابل سرايت به ديگران است.

عامل بيماري ‪ Pasteurella Pestisيا ‪ Yersinia pestisاست كه نخستين بار توسط يرسين كه در هنگ كنگ بر روي بيماران مبتلا به طاعون كار مي‌كرد، كشف شد.

هنگامي كه كك بر روي جونده يا انسان بيمار خونخواري مي‌كند، همراه با خون مقداري زيادي از عوامل بيماري زا وارد بدن مي‌شود. اين عوامل بيماري‌زا وارد محفظه‌اي به نام ‪ Proventriculusكه قبل از معده قرار دارد شده، تكثير پيدامي‌كند، به طوري كه بعد از دو هفته محفظه پرشده و عامل بيماري‌زا بلوكه مي شود.

كك بلوكه شده دايما احساس گرسنگي كرده و ميزبان‌هاي مختلف را مورد حمله و خونخواري قرار داده، هنگامي كه خونخواري خون به محفظه پروونتيكول مسدود شده برخورد كرده، تعدادي از عوامل بيماري‌زا را با خود به محل خونخواري برمي گرداند، باعث آلوده شدن ميزبان مي‌شود.

يرسين به همراه "پيررو" در سال ‪ ۱۸۸۹توكسين ديفتري را نيز كشف كرد.

برگرفته از سايت خبرگزاري ايرنا



منوی پایگاه
Skip Navigation Links
 
 
                      

    صفحه اول   درباره پایگاه   راهنما   نقشه پایگاه  تماس با پایگاه
Copyright  © 2002-2008 Iran Electronic Medical Services