خبرگزاري دانشجويان ايران - تبريز
محققان اعلام كردند: رژيم غذايي با محدوديت پروتئين حيواني و نمك بيش از رژيم كلسيمي، در جلوگيري از عود سنگهاي ادراري مؤثر است.
به گزارش سرويس «بهداشت و درمان» ايسنا- منطقه آذربايجان شرقي، نتايج تحقيقات پنج ساله پژوهشگران دپارتمان نفرولوژي دانشگاه پارتما در ايتاليا نشان ميدهد: برخلاف تحقيقات قبلي كه رژيم حاوي كلسيم محدود را براي جلوگيري از عود سنگهاي ادراري مؤثر ميدانست، عود سنگهاي ادراري در افرادي كه در رژيم غذايي آنها محدوديت نمك و پروتئين حيواني وجود دارد 49 درصد كمتر از پيروي كنندگان از رژيم محدوديت كلسيم است.
از آنجا كه ميزان اگزالات ادرار در گروه اول كاهش چشمگيري نشان ميدهد احتمالا اين مساله نيز در كاستن درصد عود بيماري مؤثرست.