خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
پژوهشگران هشدار دادند: سوء تغذيه در دوران كودكي و سالهاي نخست زندگي ميتواند فعاليت مغزي را تضعيف كند.
به گزارش سرويس بهداشت و درمان ايسنا، يك پژوهش جديد نشان داده است كه سوء تغذيه در آغاز زندگي سبب كاهش عملكرد مغزي در سنين بالاتر ميشود و اين امر سبب بروز مشكلاتي در كشورهاي فقير و در حال توسعه ميشود.
در پژوهش جديدي كه روي بيش از 15 هزار فرد ميانسال در چين انجام گرفت، معلوم شد كه گرسنه نماندن در دوران كودكي و تغذيه مناسب نه تنها زندگي افراد را نجات ميدهد بلكه هم چنين عملكرد و بازده ذهني را در سالهاي آتي بهبود ميبخشد.
دكتر زلفي زانگ محقق دانشگاه ايالتي ميشيگان در اين پژوهش اظهار داشت: در حال حاضر در سراسر جهان 178 ميليون كودك زير 5 سال وجود دارد كه يا گرسنه هستند و يا وضعيت تغذيه آنها نامناسب بوده و دچار سوء تغذيه ميباشند.
به گزارش روزنامه ديلي تلگراف، اين محققان ميگويند: هزينهاي كه صرف سير كردن و تغذيه مناسب كودكان ميشود به مراتب كمتر از بودجهاي است كه بايد براي مراقبت از سالمندان مبتلا به مشكلات ذهني و اختلال مشاعر صرف كرد.
اين تحقيق در مجله «علم و طب اجتماعي» منتشر شده است.