تراکم انسان ها ،خودروها و ساختمان ها از توان طبیعی تهران خارج است
4/6/2014 12:49:58 AM

خبرگزاری جمهوری اسلامی - ایرنا

تهران - ایرنا -رییس کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران گفت :تراکم انبوهی از انسان ها، خودروها و ساختمان ها و نیز تمرکز بسیاری از امکانات، تسهیلات و خدمات در تهران را خارج از توان طبیعی این کلان شهر است .

به گزارش خبرنگار ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست ،مهندس محمد حقانی ترافیک و آلودگی هوا در رأس مسائل و مشکلات پایتخت کشورمان برشمردو افزود : آلودگی هوای تهران آسیب های بی شمار مادی و معنوی از جمله خسارات مالی، صدمات جسمی و لطمات روحی گسترده ای را بر تن و روان شهروندان وارد می کندکه حاصل نگاه ناصحیح مدیریت کلان کشور به تهران طی سال های گذشته و عدم اراده جدی و اهتمام جمعی برای رفع مسائل و مشکلات این شهر است.

وی ادامه داد: در شرایطی بی تدبیری مسئولان در گذشته در کنار بی مبالاتی بخشی از مردم، چنین شرایطی را برای محیط زیست تهران و کشورمان رقم زده شد که خداوند حکیم در سوره الرحمن می فرمایند: برای مردم آسمان را بر افراشتیم و زمین را گستراندیم و البته اصل مترقی 50 قانون اساسی نیز بر «حفاظت از محیط زیست به عنوان وظیفه ای عمومی و تکلیفی همگانی» تأکید دارد.

حقانی افزود:مقام معظم رهبری (مدظله العالی) نیز در فرمایشات شان در دیدار با اعضای شورای اسلامی شهر تهران و مسئولان شهری به بخشی از این موارد اشاره فرموده و به صورت ویژه حفظ باغات تهران به عنوان ثروت ملی را مورد تأکید قرار دادند.

وی ترافیک و انواع وسایل نقلیه که به آن ها منابع متحرک گفته می شود را مهم ترین منبع آلودگی هوای تهران دانست وگفت :مهم ترین راهکار برون رفت از شرایط موجود، توسعه کیفی و کمی ناوگان حمل و نقل عمومی است.

حقانی اضافه کرد : حمل و نقل ریلی با محوریت مترو به عنوان وسیله ای ایمن، پاک و سریع، در جهان امروز از چه جایگاه والایی برخوردار است.

وی حجم پسماندهایی وشرایط نامناسب دفع و دفن آن ها، تشعشعات و امواج پراکنده در فضا ، ریزگردها یا همان غبار عربی ، تخریب بی وقفه جنگل ها و مراتع کشور ، نابودی حیات وحش و انقراض گونه های جانوری و فرسایش خاک و سواحل دریاها را از جمله مشکلات محیط زیست کشور بر شمرد.

حقانی تراکم انبوهی از انسان ها، خودروها و ساختمان ها و نیز تمرکز بسیاری از امکانات، تسهیلات و خدمات در تهران را خارج از توان طبیعی این کلان شهر دانست و گفت: این موضوع از مرزهای ظرفیت زیستی تهران عبور کرده و متأسفانه ساخت و سازهای جدید و به موازات آن افزایش جمعیت و توسعه انواع فعالیت های انسانی و اقتصادی باعث بهره برداری بی اندازه و بهره کشی بی رویه از منابع آب، خاک و هوای این روستای خوش آب و هوای دو قرن پیش شده است.

رییس کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران در پایان با تأکید بر اینکه تمام اعضای این شورا عزم خود را جزم کرده تا تهران 93 با تهران 92 تفاوت های معناداری داشته باشد.

9301029


منوی پایگاه
Skip Navigation Links
 
 
                      

    صفحه اول   درباره پایگاه   راهنما   نقشه پایگاه  تماس با پایگاه
Copyright  © 2002-2008 Iran Electronic Medical Services