تولید فوری واکسن در مطب با نانوذرات پروتئینی!
4/21/2014 5:37:13 AM

خبرگزاری دانشجویان ایران- ایسنا

محققان دانشگاه واشنگتن با استفاده از نانوذرات فسفات کلسیم موفق به ساخت واکسنی با این مزیت که پزشکان می‌توانند در هر جایی آن را تولید کنند، شدند.

به گزارش سرویس علمی ایسنا، واکسن‌ها موجب محافظت مردم از گزند بیماری‌های مختلف می‌شوند، اما هنوز در این حوزه جا برای کار بسیار است. واکسن‌ها معمولا شرایط نگهداری ویژه‌ای نظیر دمای پایین داشته و همچنین زمان ماندگاری آنها بسیار کوتاه است.

اخیرا پژوهشگران دانشگاه واشنگتن به یافته‌هایی رسیده‌اند که آنها را امیدوار می‌کند در آینده نزدیک بتوانند با فرآیند ساده‌ای واکسن‌هایی ارزان‌تر تولید کنند.

فرانچسکو بانکسی از محققان این پروژه می‌گوید: ما از نتایج یافته ‌این پژوهش بسیار هیجان‌زده هستیم، زیرا امکان تولید واکسن را در مطب یا کلینیک فراهم می‌کند؛ برای مثال تصور کنید یک بیماری اپیدمی در منطقه‌ای گسترش یافته است، پزشکان می‌توانند به سرعت واکسن را در همان منطقه تولید و مصرف کنند، با این کار به سرعت می‌توان مردم ساکن در آن منطقه را واکسینه کرد و مانع از گسترش بیش از حد بیماری شد.

در واکسن‌های رایج، معمولا از یک پاتوژن یا پروتئین موجود در سطح میکروب یا ویروس برای ساخت واکسن استفاده می‌شود که با تزریق به بدن، موجب تحریک سیستم ایمنی بدن در برابر حمله عامل بیماری‌زا می‌شود. این گروه تحقیقاتی با استفاده از نانوذرات پروتئینی سنتز شده واکسن تولید کردند، این نانوذرات از جنس فسفات کلسیم است؛ ماده‌ای که در دندان و استخوان وجود دارد.

این گروه این واکسن را به موش‌های آزمایشگاهی تزریق کردند؛ نتایج نشان داد تعداد سلول‌های T که عامل از بین بردن بیماری هستند، نسبت به موش‌هایی که واکسن معمولی دریافت کرده بودند، سه برابر افزایش یافته است.

این نانوذرات، پروتئین مورد نظر محققان را به غدد لنفاوی می‌برد جایی که سلول‌های دندریتی به وفور یافت می‌شوند، سلول‌های دندریتی نقش مهمی در فعال کردن سیستم ایمنی بدن دارند.

برای ساخت این واکسن می‌توان پروتئین موردنظر را منجمد و یا خشک کرد و هنگام نیاز آن را با فسفات کلسیم ترکیب و نانوذرات موردنظر را تولید کرد. با این روش می‌توان برای بیماری‌های مختلف واکسن تولید کرد. این روش برای عفونت‌های ویروسی که تولید واکسن آنها دشوار بوده، بسیار مفید است.

محققان این پروژه می‌گویند در حال حاضر این روش تنها روی موش‌ها آزمایش شده‌ است، بنابراین نمی‌توان برای انسان از آن استفاده کرد برای این کار باید تحقیقات بیشتری روی این واکسن انجام داد.

9302015


منوی پایگاه
Skip Navigation Links
 
 
                      

    صفحه اول   درباره پایگاه   راهنما   نقشه پایگاه  تماس با پایگاه
Copyright  © 2002-2008 Iran Electronic Medical Services