استاپلر جراحی در خوزستان طراحی و بومی سازی شد
7/22/2014 12:12:16 AM

خبرگزاری جمهوری اسلامی - ایرنا

اهواز - ایرنا - معاون توسعه پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: با تلاش محققان این دانشگاه، استاپلر یا منگنه جراحی برای نخستین بار در کشور طراحی و بومی سازی شد.

به گزارش ایرنا، ˈنادر صاکیˈ روز دوشنبه در جمع خبرنگاران افزود: استاپلر نام دستگاهی است که برای قراردادن گیره های منگنه ای جراحی بر روی احشا کاربرد دارد و در واقع منگنه تخصصی است که در جراحی در محل بخیه برای بستن زخم های پوستی، اتصال یا بریدن قسمت های روده یا ریه استفاده می شود.

وی گفت: این گیره ها برای نزدیک کردن لبه های اتصال (آناستوموز) یا حذف بخشی از بافت معده یا روده کاربد دارد.

صاکی خاطرنشان کرد: استاپلر از بخیه زدن با دست بسیار سریع تر، دقیق تر و محکم تر عمل می کند.

وی گفت: در جراحی های روده و ریه، ابتدا از استاپلرهای جراحی استفاده می شود زیرا خطوط این استاپلرها کمتر خونریزی کرده و هوا یا محتویات داخل روده کمتر از آنها نفوذ می کند.

صاکی در زمینه مزایای استاپلر برای بیماران افزود: زمان جراحی، ترومای بافتی، خونریزی و زمان بیهوشی را کاهش داده و حرکات روده ای سریع تر باز می گردد و از نظر زیبایی نتایج خوبی دارد.

معاون توسعه پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: بهتر شدن مراقبت از بیمار، کوتاه شدن زمان جراحی، راحت تر کار کردن با آن، کاهش ضایعه بافتی، خطر آلودگی و عفونت بافت از جمله مزایای استاپلر برای جراح است.

وی افزود: این دستگاه معمولا پلاستیکی بوده و حاوی تعدادی سوزن منگنه استریل و به دو صورت یک بار مصرف و چند بار مصرف می باشد.

معاون توسعه پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز خاطرنشان کرد: تا کنون، تهیه این وسیله باید با هزینه کرد ارزی بسیار بالا از کشورهای غربی و یا چین انجام می شد.

وی افزود: این پروژه یکسال اخیر آغاز شده و در صورت تامین اعتبار تا پایان سال وارد خط تولید می شود.

رییس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز و مسوول پروژه ساخت دستگاه نیز گفت: دستگاه استاپلر جراحی یک وسیله ضروری برای اعمال جراحی پیشرفته به ویژه سرطان دستگاه گوارش است.

ˈعبدالحسن طلایی زادهˈ افزود: این دستگاه برای پیوند زدن در قسمت های سخت دستگاه گوارش از جمله انتهای راست روده و محل اتصال مری به معده مور داستفاده قرار می گیرد و به ویژه برای سرطان راست روده کاربرد زیادی دارد.

مبتکر دستگاه استاپلر جراحی نیز گفت: نمونه های تولیدی این دستگاه در دنیا مورد بررسی قرار گرفت و نقاط قوت و ضعف آنها مشخص و در نهایت دستگاه مناسب برای پزشکان در عمل جراحی طراحی شد.

ˈامین طلایی زادهˈ افزود: این دستگاه که از بیش از 50 قطعه تشکیل شده است ؛ طراحی دقیق آن چند ماه به طول انجامید.

8604225


منوی پایگاه
Skip Navigation Links
 
 
                      

    صفحه اول   درباره پایگاه   راهنما   نقشه پایگاه  تماس با پایگاه
Copyright  © 2002-2008 Iran Electronic Medical Services