تاثیر منفی آفت‌کشها تا سه نسل بعد ادامه می‌یابد
7/28/2014 12:05:27 AM

خبرگزاری دانشجویان ایران - ایسنا

پژوهش جدید محققان دانشگاه واشنگتن نشان داد، قرار گرفتن آبا و اجدادی در معرض آفت‌کش متوکسی‌کلر ممکن است منجر به بروز بیماریهای کلیوی، بیماری تخمدان و چاقی در نسلهای آینده شود.

به گزارش سرویس پژوهشی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، به باور این دانشمندان، مادربزرگ فرد در زمان بارداری در معرض هر چیزی از جمله آفت‌کشها قرار بگیرد، ممکن است منجر به افزایش چشمگیرحساسیت فرد در ابتلا به بیماری شده و همچنین از فرد به فرزندان و نوادگانش نیز که در معرض آن قرار نداشته‌اند، به ارث برسد.

متوکسی‌کلر در سال 1948 معرفی شده و در دهه 1970 به عنوان جایگزین ایمنتر برای ددت بطور گسترده مورد استفاده قرار گرفت. از این آفت‌کش بر روی محصولات زراعی، گیاهان زینتی، دام و حیوانات خانگی استفاده می‌شد و هنوز در بسیاری از کشورهای جهان مورد استفاده است.

در سال 2003 این آفت‌کش به دلیل سمی بودن وقابلیت آن در مختل کردن سیستمهای غدد درون ریز در آمریکا ممنوع شد. متوکسی‌کلر می‌تواند مانند هورمون استروژن عمل کرده و عمیقا دستگاه تولیدمثل را تحت تاثیر قرار دهد.

محققان با مواجه کردن موشهای باردار با این آفت‌کش متوجه افزایش روز بیماریهای کلیوی، تخمدان و چاقی در فرزندان آنها تا شعاع سه نسل شدند.

به گفته آنها، آفت‌کشها احتمالا بر چگونگی خاموش و روشن شدن ژنها در این نسل از حیوانات در معرض تاثیر می‌گذارند، اگرچه دی‌ان‌ای و توالی ژنتیکی آنها بدون تغییر باقی بماند.

این پژوهش برای اولین بار نشان می‌دهد که اکثریت صفات بیماریهای نسلی عمدتا از طریق خطر زن اتقال می‌یابند.

نتایج این پژوهش در مجله PLOS ONE منتشر شده است.

9305039


منوی پایگاه
Skip Navigation Links
 
 
                      

    صفحه اول   درباره پایگاه   راهنما   نقشه پایگاه  تماس با پایگاه
Copyright  © 2002-2008 Iran Electronic Medical Services