تولید هیبرید آفتابگردان در پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری
8/19/2014 12:47:43 AM

خبرگزاری دانشجویان ایران - ایسنا

اولین هیبرید آفتابگردان وزارت علوم، مطابق قانون ثبت ارقام گیاهی و کنترل و گواهی بذر و نهال و آیین نامه ثبت ارقام گیاهی، توسط عضو هیات علمی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری برای مدت هجده سال به ثبت رسید.

به گزارش ایسنا، امروزه مهم ترین و اقتصادی ترین راه دستیابی به افزایش تولید در واحد سطح و بهبود بهره وری در تولید محصول، استفاده از ارقام گیاهی اصلاح شده با عملکرد کمی و کیفی بالاتر و سازگار به شرایط نامساعد زراعی مانند کم آبی، گرما، سرما، شوری، کم غذایی خاک، آفات و بیماری های گیاهی است.

دکتر ستار طهماسبی انفرادی، عضو هیات علمی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری در خصوص هیبرید آفتابگردان تولیدی گفت: به موجب ماده 3 قانون ثبت ارقام گیاهی و کنترل گواهی بذر و نهال مصوب 29/4/82 مجلس شورای اسلامی، ماده 36 آئین نامه اجرایی قانون و ماده 5 آئین نامه معرفی رقم، هیبرید سما پس از انجام آزمون ها ی ژنوتیپی و فنوتیپی، مورد تایید کمیته معرفی رقم قرار گرفته و وارد فهرست ملی ارقام گیاهی ایران شده و مجوز صادرات را نیز دریافت کرده است.

هیبرید سما از جمله 14 هیبرید آزمایشی می باشد که د ر سال های 2002 و 2003 در مقایسه ارقام از نظر عملکرد به عنوان هیبرید برتر در موسسه اصلاح نهال و بذر کرج به عنوان شاهد ثبت ارقام استفاده می شده است .

وی در پایان ابراز امیدواری کرد که با حمایت مسوولان ذیربط از ثبت ارقام هیبرید گیاهی شاهد توجهات جدی در این زمینه باشیم چرا که در حال حاضر تعداد 14 هیبرید از جمله پنج هیبرید با اسید اولئیک بالا که در مصارف بیودیزل می توانند مطرح باشند، آماده و قابل ثبت هستند.

9305177


منوی پایگاه
Skip Navigation Links
 
 
                      

    صفحه اول   درباره پایگاه   راهنما   نقشه پایگاه  تماس با پایگاه
Copyright  © 2002-2008 Iran Electronic Medical Services