ایران در ردیف دوم مصرف دارو در آسیا قرار دارد
8/20/2014 12:44:59 AM

خبرگزاری جمهوری اسلامی - ایرنا

تهران- ایرنا-عضو هیات مدیره انجمن داروسازان ایران گفت:ایران پس از چین رتبه دوم مصرف دارو در آسیا را به خود اختصاص داده است و در جهان در رده بیستم قرار دارد.

بگزارش خبرنگار علمی ایرنا،دکتر حمید خیری عصر روز سه شنبه در نشست خبری کنگره ملی روز داروسازی و جشن بزرگداشت محمدبن زکریای رازی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: میزان مصرف خودسرانه دارو در ایران سه برابر کشورهای دیگر است.

آمار نشان می دهد:که هر ایرانی به طور متوسط در سال 340 قرص مصرف می کند به گفته وی مصرف خودسرانه دارو در ایران بالاست و در این زمینه باید فرهنگ سازی مناسب صورت گیرد.

وی همچنین ادامه داد:مصرف قرص های مسکن در کشور در ردیف بالایی قرار دارد و پس از آن آنتی بیوتیک ها هستند.

خیری اظهار کرد:90 درصد تولیدات دارویی در داخل کشور صورت می گیرد و بخش صنعت و داروسازان با کمک یکدیگر فعالیت های مناسبی در این راستا انجام داده اند.

وی گفت: جامعه داروسازی کشور در عرصه های مختلف تولید و عرضه توزیع دارو نقش بسزایی در ارتقا سلامت و درمان دارویی دارد.

عضو هیات مدیره انجمن داروسازان ایران همچنین یادآور شد:داروسازان در مقاطع حساس دوران جنگ و یا شرایط تحریم ها توانسته اند به خوبی بر مشکلات پیروز شوند و به سمت خودکفایی دارویی پیش بروند.

خیری ادامه داد:درحال حاضر صنعت داروسازی در کشور درحال پیشرفت است و ما شاهد دستاوردهای جدید در ثبت،تولید و عرضه داروهای جدید با فناوری بالا در صنایع داروسازی هستیم.

خیری افزود:داروسازان کسانی هستند که مردم به سهولت می توانند به آنان دسترسی داشته باشند و بدون واسطه با بیماران ارتباط برقرار می کنند که در این زمینه خدمات بسیار مناسب و خوبی از سوی داروسازان به بیماران ارائه می شود.

بگفته وی داروسازان ارکان نظام سلامت درکشور هستند و در تصمیم گیری در مصرف صحیح دارو مشارکت دارند.

وی گفت:یکی از چالش های پیش روی جامعه داروسازان بحث مالیات است که اگر به مساله مالیات در ارتباط با داروسازان بپردازیم می توانیم بخش عمده ای از آنان را مرتفع کنیم.

خیری اظهار کرد: داروسازان بیشترین مالیات را در میان اقشار جامعه پس از کارمندان به خود اختصاص داده اند.

 وی با بیان اینکه ما به عدالت مالیات اعتقاد داریم گفت: مالیات باید پرداخت شود اما تقسیم بندی آن باید به صورت عادلانه توزیع شود.

عضو هیات مدیره انجمن داروسازان ایران با بیان اینکه در همه جای دنیا قاچاق دارو وجود دارد گفت: 47 درصد از قاچاق دارو در قاره آسیا 22 درصد در قاره اروپا 18 درصد ایالت متحده و بقیه در سایر کشورها صورت می گیرد.

وی اظهار کرد: ایران کمترین داروهای تقلبی و قاچاق را نسبت به سایر کشورهای دنیا به خود اختصاص داده است.

وی گفت: علت کم بودن قاچاق دارو در ایران نظارت، دقیق و کنترل مسوولین حوزه سلامت و سازمان نظام پزشکی و سازمان غذا و دارو است.

وی درخصوص ایجاد داروخانه های سنتی و گیاهی در کشور گفت: انجمن داروسازان ایران با ایجاد داروخانه های گیاهی و سنتی مخالفت دارد و در حال حاضر نیز داروخانه های معمولی داروهای گیاهی و سنتی را به مردم ارائه می کنند.

خیری ادامه داد:داروخانه ها امروزه خدمات گیاهی و سنتی را به مردم ارائه می کنند و در این زمینه ضرورتی برای ایجاد چنین داروخانه هایی وجود ندارد.

مدیر روابط عمومی انجمن داروسازان ایران همچنین ادامه داد:تعداد داروهای گیاهی محدود به 200 قلم است که معمولا در داروخانه های معمولی نیز توزیع می شوند.

کنگره ملی روز داروسازی و جشن بزرگداشت محمدبن زکریای رازی با محوریت توسعه،طب سنتی و جایگاه داروسازان در راستای سیاست های کلان نظام سلامت در روزهای 31 مرداد تا دوم شهریور در سالن همایش هتل المپیک تهران برگزار می شود.

 هدف از برگزاری این کنگره توسعه طب و داروسازی صنعتی و سنتی و ارتقاء جایگاه داروسازی به عنوان ارکان اصلی نظام سلامت است.

9305182


منوی پایگاه
Skip Navigation Links
 
 
                      

    صفحه اول   درباره پایگاه   راهنما   نقشه پایگاه  تماس با پایگاه
Copyright  © 2002-2008 Iran Electronic Medical Services