تبدیل کش‌ لاستیکی به حسگر پوشیدنی پزشکی
9/29/2014 1:41:31 AM

خبرگزاری دانشجویان ایران -  ایسنا

محققان انگلیسی با استفاده از گرافن، کش‌های لاستیکی مجهز به حسگر فشار تولید کرده‌اند که می‌تواند برا‌ی نظارت بر علائم حیاتی بدن از جمله ضربان قلب و تنفس مورد استفاده قرار گیرد.

به گزارش سرویس فناوری ایسنا دنیای سنجش بهداشت و سلامت طی یک دهه اخیر با تحولات چشمگیری مواجه شده است؛ ظهور دستگاه‌های پوشیدنی ناظر بر علائم حیاتی بدن، تلفن‌های همراه هوشمند با قابلیت اندازه‌گیری دمای بدن و تشخیص بیماری‌های چشم، برنامه‌های نرم‌افزاری مخصوص با کاربردهای بهداشتی بخش از این تحولات محسوب می‌شوند.

در حوزه علم مواد، گرافن پیشتاز محسوب می‌شود؛ این ماده سال 2004 در آزمایشگاه دانشگاه منچستر تولید شد و بسرعت در حوزه‌هایی از جمله سنجش و تصویربرداری پزشکی و حوزه‌های غیرپزشکی مانند الکترونیک کاربرد پیدا کرد.

گرافن از قدرت استثنایی برخوردار بوده و در زمان تغییر شکل، پاسخ الکترومکانیکی مناسبی به حرکت نشان می‌دهد.

محققان کالج ترینیتی دوبلین و دانشگاه سوری (Surrey) انگلیس از این ماده برای تولید کش‌های لاستیکی با قابلیت سنجش علائم حیاتی بدن استفاده کردند.

کش لاستیکی ساخته شده از گرافن، G-band نام دارد که مجهز به حسگر فشار بوده و جایگزین مناسبی برای حسگرهای سرعت یا شتاب‌سنج محسوب می‌شود.

این کش لاستیکی که در یک روش ارزان و نسبتا ساده تولید می‌شود، از عملکرد مناسبی در فرکانس‌های 160 هرتز برخوردار است.

می‌توان از G-band برای نظارت بر تنفس، ضربان قلب، حرکات مفصل و تولید لباس‌های مجهز به حسگرهای سبک وزن برای بررسی وضعیت رشد نوزادان نارس استفاده کرد.

نتایج این مطالعه در مجله ACS Nano منتشر شده است.

9307040


منوی پایگاه
Skip Navigation Links
 
 
                      

    صفحه اول   درباره پایگاه   راهنما   نقشه پایگاه  تماس با پایگاه
Copyright  © 2002-2008 Iran Electronic Medical Services