سرمایه گذاری برای پژوهش در مورد ژنوم ایرانی ؛ پیشگیری و درمان بیماریها
10/22/2014 2:44:33 AM

خبرگزاری جمهوری اسلامی - ایرنا

تهران- ایرنا- دبیر انجمن علمی کاردیوژنتیک ایران با بیان اینکه سرمایه گذاری در پژوهش های ژنتیکی سبب پیشگیری از بروز بسیاری بیماری ها می شود، گفت: برای تحقق این امر بهتر است خیرین و صاحبان صنایع در کنار سرمایه گذاری در زمینه درمان بیماران، از پژوهش های ژنتیکی حمایت های مالی کنند.

با توجه به پیر شدن جمعیت جهان و افزایش بیماری های مزمن و غیرواگیر، علم اپیدمیولوژی تلاش کرده است آمیخته با زیست شناسی مولکولی با شناخت نشانه های زیستی منحصر به هر بیماری به ویژه بیماری هایی که دارای شیوع بالایی هستند و بار مالی زیادی را بر جوامع تحمیل می کنند، در راستای پیشگیری، تشخیص و درمان بیماری ها گام بردارد.

همچنین این علم تلاش کرده است با شناخت دقیق ماهیت بیماری ها و روند مولکولی آنها درمان متناسب با هر فرد را پیشنهاد دهد تا این روند منجر به ارایه راهکار و سازوکار پیشگیری برای هر بیماری متناسب با استعداد افراد شود.

در این زمینه انجام پژوهش های ژنتیکی و ایجاد زیرساخت های لازم برای کاربردی کردن نتایج این پژوهش ها امری ضروری به نظر می رسد.

در کشورهای پیشرفته دنیا اقدامات در زمینه پیشگیری از بروز بیماری های ژنتیکی متناسب با نوع ژنوم جوامع از سالیان گذشته آغاز شده و موفقیت های چشمگیری در این زمینه حاصل شده است.

در ایران نیز تحقیقاتی هرچند پراکنده در سطح مراکز علمی کشور همچون دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی صورت گرفته اما به دلیل نبود سرمایه لازم برای ایجاد زیرساخت ها، تاکنون به نتیجه مطلوبی نرسیده است.

دکتر سید حمید جمال الدینی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا در مورد استفاده از کمک های خیرین در شناخت و پیشگیری از بیماری های ژنتیکی گفت: ایجاد این زیرساخت ها نیاز به همراهی مالی سرمایه گذاران، خیرین و صنایع با دولت دارد؛ خیرین به صورت موردی برای درمان برخی بیماران حمایت های مالی ارایه می دهند؛ این درحالی است که اگر این حمایت ها از پژوهش های ژنتیکی صورت گیرد، منجر به کاهش واقعی هزینه درمان و پیشگیری مناسب پیش از بروز بیماری ها می شود.

وی افزود: انجام پژوهش های ژنتیکی به منظور شناخت ریشه ها و علل بیماری های ژنتیکی می تواند از بروز بسیاری بیماری های خطرناک و صعب العلاج و از دست رفتن جان افراد جامعه پیشگیری کند.

پیشگیری از تولد افراد با بیماری های ژنتیکی همچنین علاوه بر کاهش بار مالی خانواده ها و جامعه، بار روانی ناشی از آن را نیز به میزان قابل توجهی کاهش می دهد و گامی در جهت داشتن جامعه ای سالم از بعد روحی و جسمی خواهد بود.

جمال الدینی در توضیح این مطلب به ذکر بیماری هایپرکلسترولمی خانوادگی به عنوان نمونه پرداخت و گفت: در این بیماری کلسترول خون تمام اعضای خانواده بالا است و در سنین جوانی یا میانسالی منجر به ابتلا به بیماری های قلبی می شود؛ این درحالی است که با شناسایی تغییرات ژنتیکی مرتبط با این بیماری در دوران کودکی و پیش از بروز آن، با درمان مناسب می توان سن ابتلا به بیماری های قلبی را حدود 20 سال به تعویق انداخت.

وی افزود: خیرین به جای ارایه کمک هزینه های درمانی به این گروه از بیماران بهتر است در زمینه غربالگری این بیماری سرمایه گذاری کنند تا درمان کودکانی که زمینه ابتلا به چربی خون در سنین بالا دارند، از همان دوران کودکی و جوانی آغاز شود. به این ترتیب سرمایه گذاری در این زمینه به جای یک نفر جان هزاران نفر را نجات می دهد.

از شناخت ژنتیک افراد و ارایه درمان های متناسب با ژنوم هر فرد در علم جدید با عنوان پزشکی فردی نام برده می شود.

استفاده از روش پزشکی فردی، نیازمند ایجاد بیوبانک هایی به عنوان بانک های ذخایر ژنتیکی است که طی آن اطلاعات کامل از نظر فنوتیک (قد، وزن و علایم جسمی مانند فشار خون) در کنار اطلاعات ژنوتیپی (اطلاعات مرتبط با ژنوم) برای افراد مختلف به عنوان پایه این روش درمانی مورد استفاده قرار می گیرد.

در بیوبانک های مدرن پلت فرم های فراساختاری برای شناخت میان کنش، ژن، شناخت اهداف جدید درمانی و توسعه تکامل دارویی مورد استفاده قرار می گیرد.

از سوی دیگر با توجه به ارتباط داروها و میزان پاسخ دهی بیماران به آنها، ضرورت حضور صنعت داروسازی در پژوهش های مرتبط با علم ژنتیک و ایجاد ذخایر ژنتیکی غیرقابل انکار است.

به گفته متخصص ژنتیک پزشکی، کشورهای حاشیه خلیج فارس مانند قطر و کشورهای جنوب شرقی آسیا مانند مالزی اقدام به ایجاد بانک های ذخیره ژنتیکی کرده اند اما در ایران به رغم انجام پژوهش هایی در این زمینه، بانک ژنتیکی منسجمی وجود ندارد.

جمال الدینی افزود: همچنین تحقیقات ژنتیکی در ایران به صورت پراکنده انجام می شود و از آنجایی که زیرساخت های لازم در کشور وجود ندارد، همین پژوهش های پراکنده نیز به نتیجه مطلوب نمی رسد.

وی با تاکید بر نقش سازنده خیرین در ایجاد اینگونه زیرساخت ها، ادامه داد: ایجاد زیرساخت های لازم برای کاربردی شدن نتایج تحقیقات ژنتیکی، نیازمند صرف هزینه های سنگینی است و دولت به تنهایی توان ایجاد آن را ندارد، بنابراین بهتر است خیرین و صنایع نیز با ورود به این مقوله برای رفع این کمبودها دولت را همراهی کنند.

9307159


منوی پایگاه
Skip Navigation Links
 
 
                      

    صفحه اول   درباره پایگاه   راهنما   نقشه پایگاه  تماس با پایگاه
Copyright  © 2002-2008 Iran Electronic Medical Services