ورود تخم مرغ‌های SPF به بازار مصرف طی دو ماه آینده
12/15/2014 12:13:22 AM

خبرگزاری دانشجویان ایران- ایسنا

رئیس موسسه تحقیقات و سرم سازی رازی گفت: طی 15 سال اخیر هیچ موردی از ابتلا به فلج اطفال در کشور گزارش نشده است.

به گزارش خبرنگار علمی ایسنا منطقه البرز، حمید کهرام در نشست مطبوعاتی امروز، 23 آذر ماه اظهار کرد: موسسه تحقیقات و سرم سازی رازی یکی از بزرگ‌ترین موسسات تحقیقاتی کشور است که حدود 90 سال قدمت دارد.

وی خاطر نشان کرد: این موسسه سالیان سال است که در حوزه تولید واکسن‌های دام، طیور و واکسن‌های انسانی فعالیت دارد و بخش اعظمی از نیازهای کشور در این زمینه را رفع کرده است.

کهرام افزود: در حال حاضر بیش از 90 درصد از واکسن‌های مصرفی کشور در این موسسه تولید می‌شود که بسیاری از این واکسن‌ها جزء واکسن‌های استراتژیک محسوب می‌شوند و تولید آنها از خروج میلیون‌ها دلار ارز جلوگیری می‌کند.

وی ادامه داد: این موسسه تلاش دارد با استفاده از دانش روز و با برترین تکنولوژی‌های روز دنیا واکسن‌هایی با بیشترین درصد ایمنی و کیفیت را تولید کند.

وی تصریح کرد: واکسن‌های فلج اطفال، دوگانه و سه گانه، عقرب گزیدگی و مار گزیدگی تنها بخش کوچکی از واکسن‌های تولیدی این مرکز برای پیشگیری و مقابله با بیماری‌های انسانی هستند.

کهرام یادآور شد: ایران کشوری است که در منطقه‌ای آلوده به ویروس فلج اطفال قرار گرفته است، به طوری که سالانه تعداد زیادی از کودکان کشورهای پاکستان، عراق و افغانستان به این بیماری مبتلا می‌شوند.

رئیس موسسه تحقیقات و سرم سازی رازی اضافه کرد: ویروس فلج اطفال ویروسی است که حتی از طریق باد نیز منتقل می‌شود و بنابراین پیشگیری و مقابله با آن دشوار به نظر می‌رسد.

وی گفت: خوشبختانه طی 15 سال اخیر هیچ موردی از ابتلا به فلج اطفال در کشور گزارش نشده که این امر حاکی از ایمنی واکسن‌های خوراکی فلج اطفال تولیدی این موسسه است.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر میزان تولید واکسن فلج اطفال در کشور درست به اندازه نیاز داخلی است و نه تنها نیازی به واردات این واکسن نیست، بلکه درصد تولید بیشتر آن برای صادرات به کشورهای مجاور هستیم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به موفقیت پژوهشگران این موسسه به فناوری تولید کیت تشخیص بیماری یون دامی اشاره کرد و گفت: بیماری یون یک بیماری مزمن گاوی و گوسفندی است که ممکن است تا دو سال هیچ علایمی نداشته باشد .

کهرام اضافه کرد: اگر دام‌های واحد دامداری به این بیماری مبتلا شوند، حدود دو سال طول می‌کشد که این بیماری در بین دام‌ها ریشه کن شود؛ به همین دلیل دامداران ترجیح می‌دهند دام‌هایی که به این بیماری مبتلا می‌شوند را معدوم کنند.

وی ادامه داد: این بیماری بسیار سخت و خطرناک است و درمان آن زمان‌بر بوده و به صرف هزینه زیادی نیز نیاز دارد.

وی تصریح کرد: خوشبختانه در حال حاضر محققان ایرانی موفق به دستیابی به تکنولوژی تولید کیت تشخیص این بیماری شده‌اند که برای پیشگیری از این بیماری بسیار کارساز بوده است.

رئیس موسسه تحقیقات و سرم سازی رازی تاکید کرد: دامداران باید سالانه حداقل دوبار از این کیت برای دام‌های خود استفاده کنند تا در صورت ابتلای دام‌هایشان به بیماری یون بتوانند در کوتاه‌ترین زمان اقدامات لازم را انجام دهند.

کهرام در خصوص امکان ابتلای انسان به بیماری یون توضیح داد: بیماری یون بیماری مختص دام‌ها بوده و قابلیت انتقال به انسان را ندارد.

وی در بخشی دیگری از صحبت‌های خود به تلاش محققان این موسسه برای تولید واکسن پنتاوالان (پنج گانه) اشاره کرد و گفت: تا چندی پیش در برنامه بهداشتی کودکان از واکسن سه گانه استفاده می‌شد، ولی وزارت بهداشت امسال تصمیم به تزریق واکسن پنج گانه اتخاذ کرده است.

وی اضافه کرد: متاسفانه هنوز موسسه سرم سازی رازی به فرمولاسیون ساخت واکسن هیب که یکی از بخش‌های واکسن پنج گانه است، دست نیافته؛ ولی امیدواریم تا سال آتی به این تکنولوژی دست پیدا کنیم.

کهرام ابراز کرد: با تولید داخلی واکسن پنتاوالان سالانه از خروج 10میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری می‌شود.

وی گفت: موسسه سرم سازی رازی برای این که بتواند از خروج ارز به واسطه واردات این واکسن جلوگیری کند، به وزارت بهداشت پیشنهاد داد که واکسن هیب در حین تزریق واکسن تتراوالان به کودکان تزریق شود؛ ولی مسؤولان وزارت به دلیل احتمال خطراتی که ممکن بود این اقدام برای سلامت کودکان ایجاد کند، با این کار موافقت نکردند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به ورود تخم مرغ‌های SPF به بازار مصرف ظرف دو ماه آینده خبر داد و گفت: فناوری تولید این تخم مرغ‌ها بیش از 40 سال در انحصار کشورهایی از جمله آلمان و هندوستان بود.

رئیس موسسه تحقیقات و سرم سازی رازی تاکید کرد: ایران طی این دهه‌ها یکی از عمده وارد کنندگان این تخم مرغ‌ها محسوب می‌شد و به صورت هفتگی محموله‌هایی از این نوع تخم مرغ را وارد می‌کرد.

وی اظهار کرد: خوشبختانه با تلاش پژوهشگران ایرانی این تکنولوژی در کشور بومی شده و هرچند هنوز به شکل صنعتی درنیامده، ولی بدون شک یکی از دستاوردهای مهم محققان ایرانی محسوب می‌شود.

کهرام اظهار امیدواری کرد با اختصاص بودجه‌ای از سوی معاونت علمی ریاست جمهوری تا دوماه آینده شاهد توزیع عمده این تخم مرغ‌ها در کشور باشیم.

9309165


منوی پایگاه
Skip Navigation Links
 
 
                      

    صفحه اول   درباره پایگاه   راهنما   نقشه پایگاه  تماس با پایگاه
Copyright  © 2002-2008 Iran Electronic Medical Services