تجزیه آلاینده های آلی آب و خاک با نانوذرات نقره
1/10/2015 12:54:31 AM

خبرگزاری جمهوری اسلامی - ایرنا

تهران- ایرنا- محققان هندی با ترکیب نانوذرات نقره و کامپوزیت گرافنی موفق به ارایه روشی شدند که در آن با استفاده از نور مرئی خورشید می توان آلاینده های آلی خاک و آب را از بین برد.

به گزارش گروه علمی ایرنا از ستاد توسعه فناوری نانو، برخی آلودگی های موجود در آب مانند فیس فنول (BPA) که به طور معمول در محیط زیست وجود دارند، می توانند روی هورمون های بدن تاثیر بگذارد.

دانشمندان به منظور زدودن این آلودگی ها از آب و خاک، روش جدیدی ارایه کرده اند که در آن از نانوذرات و نور برای شکستن مولکول های آلوده کننده استفاده می شود.

نیخی جانا و سوزانتا بونیا از مرکز مواد پیشرفته هند معتقدند دسته ای از آلودگی ها دارای ظرفیت بالایی در تغییر رفتار غدد درون ریز هستند، این آلودگی ها می توانند رفتاری شبیه به هورمون های بدن را انجام دهند یا مانع از عملکرد این هورمون ها شوند.

تداخل عملکرد هورمون ها می تواند به سلامت انسان ها آسیب وارد و توانایی تولیدمثل آنها را محدود کند. این ترکیبات در برخی محصولات صنعتی و وسایل خانگی وجود دارند و در خاک، آب و حتی شیرمادر نیز دیده شده اند.

محققان به دنبال استفاده از نور خورشید برای تجزیه این ترکیبات هستند تا خطر آنها را به حداقل برسانند.

راهبردهایی که تاکنون برای این منظور مورد استفاده قرار گرفته مبتنی بر پرتوفرابنفش است، این درحالی است که پرتوفرابنفش تنها پنج درصد از نورخورشید را شامل می شود، در نتیجه کارایی این روش ها بسیار پایین است.

این گروه تحقیقاتی تلاش دارد روشی ارایه دهد که بتوان با استفاده از نور مرئی خورشید (52درصد از نور خورشید) به این هدف دست یافت.

محققان برای این منظور از یک کامپوزیت گرافنی استفاده کردند که پیش از این برای تجزیه رنگ ها با نور مرئی از آن استفاده می شد، این گروه تحقیقاتی نانوذرات نقره را به این کامپوزیت افزودند تا نقش آنتن جذب کننده نور مرئی را ایفا کند. آنها نشان دادند که این روش برای از بین بردن آلودگی های آلی با نور مرئی بسیار عالی است.

نتایج این پژوهش در نشریه ACS منتشر شده است.

9310121


منوی پایگاه
Skip Navigation Links
 
 
                      

    صفحه اول   درباره پایگاه   راهنما   نقشه پایگاه  تماس با پایگاه
Copyright  © 2002-2008 Iran Electronic Medical Services