کشف 15 نقطه داغ ژنتیکی سرطان پستان
3/11/2015 1:19:43 AM

خبرگزاری دانشجویان ایران - ایسنا

دانشمندان کنسرسیوم اتحادیه سرطان پستان در انگلستان، 15 نقطه داغ ژنتیکی را کشف کرده‌اند که خطر ابتلای زنان به سرطان پستان را افزایش می‌دهند.

به گزارش سرویس علمی ایسنا، محققان، تغییرات ریز در ساختار ژنتیکی بیش از 120 هزار زن دارای اجداد اروپایی را با سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان پستان یا کاملا سالم مورد بررسی قرار دادند.

تیم علمی، موفق به شناسایی 15 متغیر ژنتیکی موسوم به «پلی‌مورفیسم‌های نوکلئوتید منفرد» (SNPs) شد که با خطر بالای ابتلا به این بیماری مرتبط هستند. این کشف بدین معناست که در مجموع، بیش از نود SNP مرتبط با سرطان پستان شناسایی شده‌اند.

دانشمندان امیدوارند که از این نشانگرهای ژنتیکی برای شناسایی زنان در معرض خطر بالا کمک بگیرند و این موضوع منجر به غربالگری پیشرفته این سرطان و پیشگیری از ابتلای فرد به آن شود.

تحقیق جدید، گامی نو به سوی حل معمای سرطان پستان محسوب شده و اطلاعات مهمی را درباره چگونگی و دلیل ارثی بودن خطر ابتلا به این بیماری در اختیار محققان قرار می‌دهد.

سرطان پستان شایع‌ترین نوع سرطان در انگلستان است و حدود 50 هزار زن سالانه به آن مبتلا می‌شوند. به طور میانگین، از هر هشت زن انگلیسی، یک نفر در مرحله‌ای از زندگی‌ مبتلا به سرطان پستان می‌شود و محققان بر این باورند که حدود پنج درصد زنان این کشور، دارای متغیرهای ژنتیکی کافی برای دو برابر کردن خطر ابتلا به سرطان پستان هستند؛ در نتیجه، از هر چهار نفر، یک نفر در معرض خطر ابتلا به این نوع سرطان قرار دارد.

جزئیات این دستاورد علمی در مجله Nature Genetics ارائه شد.

9312133


منوی پایگاه
Skip Navigation Links
 
 
                      

    صفحه اول   درباره پایگاه   راهنما   نقشه پایگاه  تماس با پایگاه
Copyright  © 2002-2008 Iran Electronic Medical Services