آلودگی صوتی شهری و کم شنوایی دایمی
4/13/2015 12:18:29 AM

خبرگزاری جمهوری اسلامی - ایرنا

تهران - ایرنا - زنگ شرایط اضطرار آلودگی صوتی در تهران به صدا در آمده است. این در حالی است که این آلودگی صوتی شهری می تواند موجب کم شنوایی موقت و حتی دایمی شود.

علی محمد شاعری، رییس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران اخیرا اعلام کرد: آلودگی صوتی در شهر تهران 15 تا 25 دسی بل فراتر از حد مجاز است و این شهر در شرایط اضطرار آلودگی صوتی قرار دارد.

به گزارش ایرنا ، کارشناسان معتقدند در زمان حاضر بیشترین سهم آلودگی صوتی در کلان شهر تهران ناشی از سیستم حمل و نقل موتوری است به طوری که موتورسیکلت ها به میزان 83 دسی بل آلودگی صوتی تولید می کنند .این در حالی است که میزان حد مجاز آن 77 دسی بل است.

دکتر یونس لطفی مدیر گروه شنوایی شناسی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی روزشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهارداشت: آلودگی صوتی شهری می تواند موجب کم شنوایی موقت و دایمی شود.اگر فردی بیش از هشت ساعت در شرایط آلودگی صوت بیشتر از 80 دسی بل قرار بگیرد دچار عوارض گوناگونی از جمله عوارض شنوایی، گوارشی و اعصاب و روان می شود.

وی ادامه داد: آلودگی صوتی به ویژه در نواحی شهری که از تراکم ترافیکی بالاتری برخوردار هستند بیشتر به سلامت گوش صدمه می زند به نحوی که گوش ابتدا نسبت به فرکانس های بالا و سپس فرکانس های پایین واکنش نشان می دهد و فرد ، کم شنوا می شود.

وی ادامه داد: برای مصون ماندن از آسیب های شنوایی باید در محیط های شلوغی که نیاز به حضور نیست، کمتر ماند و همچنین می توان از گوشی های خلبانی با قابلیت جذب صدا و پوشانندگی روی استخوان ماستوئید گوش ، استفاده کرد؛ این گوشی ها به ویژه برای کارگرانی که در محیط های شلوغ کار می کنند لازم است.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی گفت: همچنین امروزه برای کاهش آلودگی صوتی در شهرها از آسفالت هایی با نوع خاصی مواد استفاده می شود که این نوع آسفالت ، صدای ناشی از اصطکاک لاستیک ماشین و زمین را منعکس نمی کند.

شاعری افزود: در نواحی بسیار شلوغ شهری می توان از دیوارهای جاذب صوتی استفاده کرد. این دیوارها موجب می شوند ارتعاشات تولید کننده صوت در هوا به ساختمان های مسکونی نرسد.ضمن اینکه جلوگیری از ساخت منازل مسکونی کنار خیابان را هم نباید فراموش کرد.

لطفی به صاحبان خودروها تاکید کرد که برای پیشگیری از آلودگی صوتی از به صدا درآوردن بوق های بلند خودداری کنند و رانندگان آمبولانس ها بی جهت آژیر نکشند.

شاعری ادامه داد: بسیاری از کارگران صنعتی که در محیط های پر سر و صدا مانند کارخانه های نساجی، تراشکاری و پرس، کار می کنند و همچنین شاغلان باندهای فرودگاه به علت آلودگی صوتی دچار عوارض شنوایی می شوند.

وی اضافه کرد: در محیط های کاری نیز بطور مثال می توان از ابزار تراشکاری ضد ارتعاش، دستگاه های کم صدا و حتی اتوماتیک(خودکار) که نیازی به حضور کارگر ندارد، استفاده کرد یا اینکه حضور کارگر در محیط شلوغ، مداوم نباشد.

مدیر گروه شنوایی شناسی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی به استفاده هندزفری ها(گوشی) در گوش هم اشاره کرد و اظهارداشت: این وسایل، چون مستقیما انرژی صوتی را به گوش می رسانند موجب وارد آمدن آسیب های شنوایی به گوش می شوند.

9401073


منوی پایگاه
Skip Navigation Links
 
 
                      

    صفحه اول   درباره پایگاه   راهنما   نقشه پایگاه  تماس با پایگاه
Copyright  © 2002-2008 Iran Electronic Medical Services