تشخیص ساده تر بیماری‌های التهابی رحم با روش محققان رویان
8/30/2015 5:53:41 AM

خبرگزاری دانشجویان ایران - ایسنا

محققان پژوهشگاه رویان به روشی جدید برای تشخیص اندومتریوز با آزمایش خون دست یافتند که می تواند تشخیص و مدیریت این بیماری را تسهیل کند.

دکتر مریم شاه حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار پژوهشی ایسنا منطقه علوم پزشکی تهران، با بیان این که تشخیص بیماری های داخلی به خصوص بیماری هایی که نشانگر مشخصی در خون ندارند، مشکل است، اظهار داشت: اغلب پزشکان برای تشخیص مشکلات هورمونی، آزمایش خون را تجویز می کنند و بدین ترتیب با اندازه گیری سطح هورمون ها با روش‌های ساده، اختلالات احتمالی قابل تشخیص است و متخصصان با تشخیص نوع و سطح ناهنجاری، درمان مورد نیاز را تجویز می کنند اما برای تشخیص بیماری هایی که نشانگر مشخصی در خون یا ادرار ندارند آزمایش‌ها و معاینات بیشتری مورد نیاز است که برای بیمار دشوار و نیازمند صرف وقت و هزینه است.

شاه حسینی تصریح کرد: در پژوهشی که توسط محققان بخش ژنتیک طب ناباروری پژوهشگاه رویان انجام شده مشخص شد که می توان پروتئینی موسوم به MIF را که توسط سلول های سیستم ایمنی در شرایط التهاب تولید می‌شود به عنوان نشانگر بیماری داخلی آندومتریوز پیشنهاد کرد.

محقق بخش ژنتیک پژوهشکده طب تولیدمثل پژوهشگاه رویان خاطرنشان کرد: آندومتریوز یکی از بیماری های زنان است که منجر به ناباروری می شو. در افراد مبتلا به این عارضه، بافت رحمی در سایر نقاط بدن به خصوص حفره لگنی ایجاد می شود و این بافت ها اغلب همزمان با دوره قاعدگی قابل تغییر است که در زمان عادت ماهیانه خونریزی می کند و منجر به دردهای مزمن لگنی و نازایی می شود.

شاه حسینی در پایان با اشاره به اینکه این پژوهش برنده جایزه جشنواره تحقیقاتی رویان امسال در بخش ملی شده تصریح کرد: براساس نتایج این پژوهش می توان با اندازه گیری پروتئین MIF در خون بیمار به عنوان نشانگری از ابتلا به آندومتریوز استفاده کرد. اگر بررسی‌های بالینی بعدی این نتایج فوق را تایید کنند این یافته می تواند باعث تسهیل در تشخیص و مدیریت بیماری اندومتزیوز شود.

9406065


منوی پایگاه
Skip Navigation Links
 
 
                      

    صفحه اول   درباره پایگاه   راهنما   نقشه پایگاه  تماس با پایگاه
Copyright  © 2002-2008 Iran Electronic Medical Services