تاثیر زوج درمانی مبتنی بر تعهد در کاهش وسواس زوجین
11/25/2015 12:44:43 AM

خبرگزاری دانشجویان ایران- ایسنا

یافته‌های یک پایان‌نامه حکایت از اثربخشی زوج‌ درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر افزایش رضایت و عملکرد زناشویی و کاهش نشانه‌های وسواس در زوجین مبتلا به اختلال وسواس فکری و عملی در شهر اصفهان دارد.

به گزارش خبرنگار سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه اصفهان، امیر علیرضایی، دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد در پایان‌نامه خود تحت عنوان "بررسی اثربخشی زوج‌درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر افزایش رضایت و عملکرد زناشویی و کاهش نشانه‌های وسواس در زوجین مبتلا به اختلال وسواس فکری و عملی" به طرح این موضوع می‌پردازد که هنوز اختلال وسواس فکری و عملی به عنوان یک اختلال مزمن در حوزه بهداشت روانی با چالش‌هایی رو به رو است، همچنین این اختلال تأثیر نابهنجار بسیاری روی سلامت خانواده به ویژه روابط زناشویی می‌گذارد.

از آنجا که عملکرد مناسب جامعه و خانواده با سلامت روانی هر عضو از خانواده ارتباط مستقیمی دارد، آسیب روانی برای هر فرد به خصوص برای زوجین به عنوان بنیان‌گذاران نهاد خانواده صرفاً به عنوان یک شکل درون فردی مطرح نمی‌شود، بلکه متأثر از یک فرایند تعاملی بین اعضای خانواده نیز است.

با توجه به اینکه درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد به عنوان رویکرد جدید اثربخشی خود را در حیطه‌های مختلف اختلالات روانی نشان داده است، ضرورت بررسی اثربخشی مستقیم این رویکرد در حیطه زوجین و به صورت غیرمستقیم بر کاهش اختلالات روانی از طریق بهبود روابط زوجین احساس می‌شد.

هدف از این تحقیق، بررسی اثربخشی زوج‌درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر افزایش رضایت و عملکرد زناشویی و کاهش نشانه‌های وسواس در زوجین مبتلا به اختلال وسواس فکری و عملی در زوجین شهر اصفهان بود که نتایج تحقیق حاکی از اثربخشی این درمان بر متغیرهای مذکور بود.

به گزارش ایسنا، این پایان‌نامه به راهنمایی راضیه ایزدی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد دفاع شد.

9409031


منوی پایگاه
Skip Navigation Links
 
 
                      

    صفحه اول   درباره پایگاه   راهنما   نقشه پایگاه  تماس با پایگاه
Copyright  © 2002-2008 Iran Electronic Medical Services