تشخیص جهش های یک نوع اختلال ژنتیکی با آزمایش خون جدید
2/6/2016 12:49:29 AM

خبرگزاری جمهوری اسلامی - ایرنا

تهران-ایرنا-محققان آزمایش خون جدیدی ابداع کرده اند که تمام انواع جهش های یک نوع اختلال ژنتیکی به نام فیبروز سیستیک را در نوزادان غربالگری می کند. این آزمایش به پزشکان اجازه می دهد تا درمان این بیماری ارثی را بسیار زودترآغاز کنند.

به گزارش روز چهارشنبه گروه علمی ایرنا از خبرگزاری یونایتدپرس، فیبروز سیستیک یکی از شایع ترین و جدی ترین اختلالات ژنتیکی است که در هر 2 تا3 هزار تولد، یک نوزاد را مبتلا می کند.
در این اختلال ترشحات ریه، لوزالعمده، کبد، روده غلیظ و چسبنده می شود این در حالی است که در افراد طبیعی این ترشحات غالبا رقیق وغیرچسبنده هستند، علاوه بر این میزان نمک موجود در ترشحات غدد عرق نیز افزایش می یابد و در واقع نمک موردنیاز بدن از طریق عرق دفع می شود.
محققان دانشگاه استندفورد که این آزمایش خون جدید را ابداع کرده اند، می گویند این آزمایش دقیق تر است زیرا برخلاف نسخه های قبلی می تواند کل ژن فیبروز سیستیک را در یک مرحله و در نصف زمان لازم برای آزمایش های قبلی، بررسی کند.
آزمایش فعلی که از سال 2010 در آمریکا استفاده شده است آنزیمی به نام ﺗﺮﯾﭙﺴﯿﻨﻮژن ( trypsinogen) را در خون آزمایش می کند.اما این آزمایش فقط 40 جهش را بررسی می کند در حالیکه بیش از دو هزار نسخه ناشناخته از این جهش وجود دارد. بنابراین درصورت کشف یک جهش شایع، در آن صورت ژنوم کودک برای تایید جهش های کمتر شایع، توالی یابی می شود.روش قبلی غربالگری حدود دو هفته طول می کشید اما این روش جدید سه روز و یا کمتر زمان می برد.
محققان این آزمایش جدید را که جزئیات آن در مجله Molecular Diagnostics منتشر شده است با استفاده از لکه های خونی خشک شده ای ابداع کردند که در زمان تولد نوزاد برای اسناد گرفته می شود.
این روش با استفاده از 190 لکه خونی خشک شده تایید و نشان داده شد که 100 درصد حساس است.
محققان دانشگاه استندفورد امیدوارند که روش های مشابه ای برای آزمایش سریع و دقیق سایر عوارض ژنتیک در نوزادان کشف کنند.

9411116


منوی پایگاه
Skip Navigation Links
 
 
                      

    صفحه اول   درباره پایگاه   راهنما   نقشه پایگاه  تماس با پایگاه
Copyright  © 2002-2008 Iran Electronic Medical Services