کاغذی که با استفاده از بزاق دهان سرطان را شناسایی می‌کند
2/6/2016 11:51:10 PM

خبرگزاری دانشجویان ایران - ایسنا

پژوهشگران مکزیکی موفق به ساخت نانوزیست‌ حسگری شدند که قادر است سرطان پستان را در مراحل اولیه شناسایی کند. در این روش تنها با استفاده از بزاق دهان می‌توان سرطان را شناسایی کرد.

به گزارش سرویس فناوری ایسنا، محققان دانشگاه آتونوموس متروپولیتن مکزیک نانوزیست‌ حسگری ساختند که می‌توان با استفاده از آن سرطان پستان را در مراحل ابتدایی شناسایی کرد. در این روش از یک کاغذ کروماتوگرافی و نمونه گیری از بزاق استفاده می‌شود.

پژوهشگران این پروژه از دپارتمان مهندسی زیست‌پزشکی به صورت مشترک با چند محقق مختلف از این دانشگاه اقدام به ساخت ابزاری کردند که روی آن حسگرهای نوری، شیمیایی و آنزیمی قرار دارد. این حسگرها می‌توانند سرطان پستان را در مراحل اولیه شناسایی کنند.

نیکولا باتینا از آزمایشگاه فناوری نانو و مهندسی مولکولی می‌گوید: « ما از نمونه بزاق دهان برای شناسایی سرطان پستان در مراحله اولیه استفاده کردیم. این روش، یک روش غیرتهاجمی است. ما در جستجوی نانوزیست‌حسگری بودیم که بتوان آن را به صورت دوره‌ای و یک مرحله‌ای استفاده کرد. یک قطره از بزاق دهان می‌تواند برای این کار مناسب باشد.»

بزرگترین مزیت این ابزار آن است که تنها در ده دقیقه می‌تواند سرطان را شناسایی کند. باتینا می‌افزاید: « فلسفه ما این بود که این ابزار در دسترس همگان باشد و نیاز به هیچ ابزار کلینیکی نباشد جواب آزمون تنها از طریق تغییر رنگ ارائه شود.»

این حسگر برای بیماران اهمیت زیادی دارد به ویژه بیمارانی که مورد درمان واقع شده‌اند و اکنون نگران بازگشت بیماری هستند. سرطان پستان ماحصل رشد افسارگسیخته سلول‌ها در بافت پستان است.

آمارهای سازمان بهداشت جهانی نشان می‌دهد تعداد بیماران مبتلا به این نوع سرطان در حال افزایش است.

9411125


منوی پایگاه
Skip Navigation Links
 
 
                      

    صفحه اول   درباره پایگاه   راهنما   نقشه پایگاه  تماس با پایگاه
Copyright  © 2002-2008 Iran Electronic Medical Services