راهكارهایی برای پیشگیری از گرمازدگی كارگران
5/2/2016 12:03:17 AM

خبرگزاری جمهوری اسلامی - ایرنا

تهران- ایرنا-تغییر وضعیت اقلیمی زمین و گرمای شدید حاصل از آن زنگ خطر را برای همگان به صدا درآورده است و دراین میان، با توجه به فرارسیدن روز جهانی كارگر، عوارض گرما روی كارگران شاغل در فضاهای باز و نیز تدابیری برای كاهش این عوارض به طور خاص موضوع توجه است.

به گزارش گروه علمی ایرنا، سازمان ملل متحد اخیرا در گزارشی در آستانه روز جهانی كارگر در اول ماه مه (12 اردیبهشت) اعلام كرد كه میلیون ها كارگر در سراسر جهان برغم گرمای شدید حاصل از تغییر وضعیت اقلیمی، مجبور به كار طاقت فرسا و شاق در فضای باز هستند كه این امر سلامتی و یا دستكم بهره وری آنان را تحت تاثیر قرار می دهد.
سازمان ملل متحد در این گزارش خود با اشاره به این كه هم اكنون، حدود چهار میلیارد نفر در مناطقی زندگی می كنند كه به شدت در معرض گرمایش زمین هستند، تصریح كرد كه شرایط كاری در دمای متجاوز از 35 درجه سانتیگراد به سلامتی و توان كاری افراد به شدت آسیب می زند.
براساس این گزارش، جنوب كشور آمریكا، آمریكای مركزی، شمال امریكای جنوبی، منطقه كارائیب، جنوب آسیا و غرب آفریقا، مناطقی هستند كه بیش از سایر نواحی در معرض گرمایش زمین قرار دارند.
در همین حال 'مركز كنترل و پیشگیری از بیماری ها' در آمریكا نیز در بیانیه ای كه روی سایت آن قرار گرفت، تصریح كرد كه گرمای شدید هوا ناشی از تغییر وضعیت اقلیم می تواند شرایطی را همچون گرماردگی، هیپوناترمی مرتبط با كار (كاهش سطح سدیم در خون)، و خستگی و ناتوانی شدید ناشی از گرما ایجاد كند.
در این بیانیه برای سلامت كارگران و اساسا افرادی كه در فضاهای باز در معرض گرمای شدید قرار دارند، توصیه شده است كه برای اجتناب از عواقب شناخته شده گرما نكاتی را رعایت كنند.
- كارگران باید از حضور یكباره در محیط گرم خودداری كنند و برای اجتناب از عوارض، به تدریج در معرض گرمای محیط قرار گیرند
- سركارگرها یكی از نیروهای خود را موظف كنند كه وضعیت تمامی افرادی را كه در معرض گرما هستند، كنترل و اطمینان پیدا كند كه آنها آب كافی می نوشند، از پوشش های سایه بان استفاده می كنند و علائم مرتبط با گرمازدگی نداشته باشند
- برای كاهش تاثیرات قرار گرفتن در معرض گرمای شدید، كارگران باید زمان هایی برای استراحت های كوتاه مدت و مكرر داشته باشند
- افراد باید از لباس های متناسب، خنك، با رنگ روشن و گشاد استفاده كنند
- نوشیدن مایعات زیاد راهكار خوبی برای اجتناب از گرمازدگی است.
براساس این گزارش، به خاطر تغییر وضعیت اقلیمی، كارگران مجبور هستند هنگام كار هوای بسیار گرم را تحمل كنند كه می طلبد سرپرستان و حتی كارگران خود متوجه خطر مضاعفی كه برای سلامتی شان ایجاد شده است، باشند و بدانند كه برای حسن انجام كار، اتخاذ تدابیر مناسب و در امان بودن از مخاطرات فشار گرما ضروری است.

9502078


منوی پایگاه
Skip Navigation Links
 
 
                      

    صفحه اول   درباره پایگاه   راهنما   نقشه پایگاه  تماس با پایگاه
Copyright  © 2002-2008 Iran Electronic Medical Services