نجات زمین از معضل زباله‌های پلاستیکی با یک باکتری جدید
5/25/2016 12:37:33 AM

خبرگزاری دانشجویان ایران- ایسنا

محققان برای خلاصی از شر زباله های پلاستیکی روشی ابداع کرده اند که با استفاده از نوعی حلال ترکیبات پلاستیک شکسته و با آنزیم خاصی توسط نوعی باکتری خورده می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)- منطقه خراسان و به نقل از ساینس آلرت، امروزه از ظروف پلاستیکی استفاده بی‌شماری می‌شود، اما چگونه باید از شر این مواد خلاص شویم؟ این مواد قابلیت بازیافت در طبیعت ندارند و در گوشه‌ای از این جهان پهناور باقی می‌مانند.

همچنان که مشکل آلودگی بر روی خاک و دفن زباله مهم است آلودگی اقیانوس‌ها و آبها نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. بنابراین قبل از اینکه در پاکسازی آبها ناتوان شویم باید زودتر بر این مشکل غلبه کنیم.

 

دو دانشجو به نام‌های میرندا ونگ و جنی یو از ونکوور کانادا روشی برای این معضل پیشنهاد داده‌اند. در این روش با استفاده از نوعی حلال ترکیبات پلاستیک شکسته و با آنزیم خاصی توسط نوعی باکتری خورده می‌شود. این باکتری فتالات ماده اصلی سازنده پلاستیک را می‌بلعد.

این دانشجویان باکتری مذکور را در رودخانه نزدیک محل زندگی خود یافته‌اند.

روش آنان در این پروژه به این صورت است که باکتری را در کشتی قرار داده تا زباله‌های پلاستیکی موجود در اقیانوس که توسط خدمه جمع می‌شوند را پاک کنند.

این دانشجویان پروژه خود را BioCellection نامیدند.

آنان اظهار کردند: برای پاکسازی نیازمند مخازن هاضم خواهیم بود که تخمین زده شده هر یک حدود 20 هزار دلار هزینه در بردارد که برای حفاظت از آبها میزان ناچیزی محسوب می‌شود.

این گروه امیدوارند سال آینده پاکسازی آزمایشی برای حفاظت از اقیانوس‌ها را آغاز کنند.

9503048


منوی پایگاه
Skip Navigation Links
 
 
                      

    صفحه اول   درباره پایگاه   راهنما   نقشه پایگاه  تماس با پایگاه
Copyright  © 2002-2008 Iran Electronic Medical Services