تولد موش زنده از تخمک مصنوعی برای نخستین بار
10/19/2016 8:03:13 AM

خبرگزاری دانشجویان ایران - ایسنا

دانشمندان دانشگاه کیوشوی ژاپن برای نخستین بار موفق به پرورش کامل تخمک موش در آزمایشگاه شده و با بارور کردن آن توانسته‌اند بچه موش‌های زنده را متولد کنند.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، این تکنیک شامل فریب دادن سلول‌های بنیادی برای تبدیل شدن به تخمک‌های بالغ است و مفسران معتقدند که هنوز برای استفاده در انسان بسیار خطرناک است.

آن‌ها می‌گویند که این نخستین گزارش در مورد تولید تخمک‌های کاملا بالغ و قابل بارور در آزمایشگاه از ابتدایی‌ترین مراحل اووسیت (تخمک نابالغ) است.

اگرچه این روش ممکن است در آینده بتواند برای درمان ناباروری مفید باشد، اما بسیار پیچیده بوده و فاصله زیادی را تا بهینه شدن برای استفاده در انسان دارد.

تعداد کوچکی از جنین‌های پرورش یافته از این تخمک‌های آزمایشگاهی به موش‌های عادی تبدیل شدند. تخمک‌های پرورش یافته در آزمایشگاه همچنین تاحدی دارای ناهنجاری‌های کروموزومی بودند.

محققان این تحقیق که نتایج آن در مجله نیچر منتشر شده، از دو نوع سلول بنیادی نابالغ خنثی استفاده کردند که به هر نوع سلول و بافت خاص در بدن قابل تبدیل هستند.

نخستین نمونه سلول‌های بنیادی بطور مستقیم از جنین‌های موش گرفته شد و نوع دوم با برنامه‌ریزی مجدد سلول‌های سر دم موش به شکل سلول بنیادی در آزمایشگاه به دست آمد.

این سلول‌های بنیادی سپس در آزمایشگاه به تخمک بالغ تبدیل شده و با استفاده از اسپرم موش، بارور شدند. محققان در نهایت جنین‌های حاصله را در رحم یک موش ماده کاشتند.

جنین‌هایی که به موش‌های نر و ماده تبدیل شدند، دارای قابلیت باروری بوده و توانستند نسل جدیدی را به دنیا بیاورند.

به دلیل استفاده از سلول‌های جنین در فرایند بالغ‌سازی تخمک، این روش برای استفاده در انسان با مشکل اخلاقی روبرو خواهد بود.

اوایل سال جاری محققان اسپانیایی از تولید سلول‌های پیش‌ساز اسپرم از سلول‌های پوست انسان خبر داده بودند و دانشمندان چینی نیز سال گذشته توانسته بودند از اسپرم آزمایشگاهی، موش زنده تولید کنند.

9507120


منوی پایگاه
Skip Navigation Links
 
 
                      

    صفحه اول   درباره پایگاه   راهنما   نقشه پایگاه  تماس با پایگاه
Copyright  © 2002-2008 Iran Electronic Medical Services