موفقیت های اولیه در درمان بیماری های دیابت، پارکینسون و مشکلات چشمی
1/4/2017 6:34:44 AM

خبرگزاری جمهوری اسلامی - ایرنا

تهران- ایرنا- مدیر پژوهشکده سلول های بنیادی پژوهشگاه رویان با تبیین تازه ترین دستاوردهای پژوهشکده گفت که محققان این مجموعه در تلاش برای درمان بیماری های دیابت نوع 1، پارکینسون و مشکلات چشمی هستند و در این زمینه به موفقیت های خوبی هم دست یافته اند.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، دکتر حسین بهاروند روز سه شنبه در مراسم یازدهمین سالروز درگذشت زنده یاد دکتر سعید کاظمی آشتیانی و رونمایی از صندوق نیکوکاری لوتوس رویان افزود که تولید اسپرم موشی در محیط آزمابشگاهی برای رفع مشکلات ناباروری مبتلایان به سرطان از دیگر موفقیت های این مجموعه است.
وی به آمار افراد دارای مشکلات چشمی در کشور نیز اشاره کرد و گفت که سالانه 300 تا 400 هزار نفر در کشور به مشکل چشم دچار و 25 هزار نفر هم نابینا می شوند.
بهاروند افزود که سلول های رنگدانه شبکیه چشم در این مجموعه تولید شده و امیدواریم با بهره گیری از این محصول، شاهد درمان برخی بیماری های چشم باشیم.
مدیر پژوهشکده سلول های بنیادی پژوهشگاه رویان، ترمیم انگشت موش، دستکاری ژنتیکی موش و تولید اسپرم موش در محیط آزمایشگاه را از جمله اقدامات محققان این مجموعه اعلام کرد.
بهاروند ادامه داد که در زمینه درمان بیماری های پوست و مو ، عصب و عضله، ارتوپدی ، قلب و عروق، کبد و مجاری اداری و گوارش پژوهشگران این مجموعه در حال تحقیق هستند.
وی به تعداد برخی از بیماری در کشور اشاره کرد و گفت که حدود 3 میلیون نفر ایرانی دچار روماتیسم مفصلی و 7 تا 8 میلیون نفر به دیابت مبتلا هستند که باید اقدامات جدی برای درمان آنها انجام گیرد.
بهاروند زخم پای دیابتی را بکی از بیماری های در حال افزایش اعلام کرد و گفت پژوهشگران این مجموعه در تلاش برای درمان این بیماری هم هستند.
وی هزینه سالانه درمان سرطان در کشور را حدود 10 هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: این هزینه زیادی است که بر کشور و خانواده ها تحمیل می شود و کارگروه پزشکی سرطان در تلاش برای درمان ناباروری این افراد و تقویت ایمنی سلول ها هستند.
بهاروند، پیشگیری از بیماری و افزایش سلامت را مهمترین اهداف پژوهشگران این مجموعه دانست و گفت که در تولید سلول های بنیادی به موفقیت های خوبی دست یافتم و در عرصه بین المللی کشور شناخته شده هستیم اما اگر تلاش نکنیم از کشورهای دیگر عقب می مانیم.

** سهیم شدن مردم در فعالیت های پژوهشی و تحقیقی پژوهشگاه رویان
رییس پژوهشگاه رویان گفت: با راه اندازی صندوق نیکوکاری رویان مردم، حتی با سرمایه های اندک هم امکان مشارکت مالی در کارهای پژوهشی را پیدا می کنند و می توانند در این کار بزرگ سهیم شوند.
حمید گورابی در این مراسم، تامین منابع مالی و سرعت بخشیدن به فعالیت های پژوهشی را از جمله مزیت های این کار اعلام کرد و افزود: اگر مردم اطلاع کامل از روند فعالیت این مجموعه داشته باشند، استقبال خوبی از این طرح خواهند کرد.
وی ادامه داد که از کمک های مردمی برای به نتیجه رساندن تحقیق و پژوهش در زمینه بیولوژی و پزشکی به خصوص بیماری های صعب العلاج استفاده خواهیم کرد.
گورابی ادامه داد که هرچند در گذشته خیرین کمک های نقدی به این مجموعه می کردند اما در قالب این طرح خیرین و نیکوکاران مبلغی را به این صندوق می سپارند و ما از سود آن برای انجام کارهای تحقیقاتی استفاده می کنیم.
وی به اقدامات زنده یاد دکتر سعید کاظمی آشتیانی اشاره کرد و گفت: این مجموعه با تلاش محققان به موفقیت های بزرگی دست یافته است که پایه گذار این مجموعه مرحوم کاظمی بوده است.
زنده یاد دکتر سعید کاظمی آشتیانی روز 14 دی ماه سال 1384 به دیار باقی شتافت و یازدهمین سالگرد درگذشت وی شامگاه سه شنبه ( 14 دی ماه) با حضور جمعی از محققان و پژوهشگران در سالن همایش پژوهشگاه رویان برگزار شد.

خبرنگارک عبدالکریم جبارپور*انتشار: زهره محتشمی پور

95010057


منوی پایگاه
Skip Navigation Links
 
 
                      

    صفحه اول   درباره پایگاه   راهنما   نقشه پایگاه  تماس با پایگاه
Copyright  © 2002-2008 Iran Electronic Medical Services