بازی های رایانه ای می توانند سبب تشدید صرع شوند
2/20/2017 1:13:12 AM

خبرگزاری جمهوری اسلامی - ایرنا

 تهران- ایرنا- استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به برخی آسیب های استفاده بی رویه از بازی های رایانه ای گفت: بازی های رایانه ای می توانند موجب تحریک و یا تشدید حملات صرع شوند.

دکتر محمدرضا اشرفی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا با بیان این که استفاده بی رویه و طولانی مدت از بازی های رایانه ای، می تواند اثرات نامطلوبی بر مبتلایان به صرع داشته باشد، اظهار کرد: همچنین برخی از انواع بازی های رایانه ای به دلیل افزایش هیجانات عصبی می توانند حملات صرع را افزایش دهند و به همین دلیل توصیه می شود که مبتلایان به این بیماری به خصوص کودکان بیمار اصولا از این بازی ها پرهیز کنند.
اشرفی ادامه داد: هرچند کاربرد هدفمند برخی بازی های رایانه ای عاری از خشونت برای کودکان توجیه پذیر است، اما استفاده طولانی مدت و بی رویه، می تواند آسیب هایی را برای آنان به همراه داشته باشد که از جمله شامل تشدید حملات صرع در مبتلایان به این عارضه است.
وی گفت: اساسا بازی های رایانه ای با محتوای خشونت آمیز، علاوه بر تشدید حملات در مبتلایان به صرع، در افراد سالم نیز ایجاد عصبانیت، تحریک پذیری، اضطراب و تشدید سردرد میگرنی می کند؛ کم خوابی هم از دیگر عوارض استفاده طولانی مدت از این بازی ها است.
فوق تخصص مغز و اعصاب اطفال به والدین توصیه کرد که مراقب استفاده کودکان خود از بازی های رایانه ای باشند و مدت زمان استفاده فرزندان خود از این بازی ها را کنترل کنند.

** مبتلایان به صرع میوکلونوس، اصلا بازی رایانه ای نکنند
قائم مقام انجمن صرع ایران نیز با تاکید بر این که مبتلایان به عارضه صرع بهتر است طولانی مدت از بازی های رایانه ای به خصوص بازی های هیجانی و دارای پرش نور استفاده نکنند، گفت: نوجوانانی که مبتلا به صرع میوکلونوس هستند، اساسا نباید سراغ بازی های رایانه ای بروند.
صرع میوکلونوس یکی از انواع صرع است که در آن بیمار دچار حرکات سریع به صورت باز کردن دست ها می شود.
دکتر پرویز بهرامی در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا، همچنین توصیه کرد که مبتلایان به انواع صرع حتی کار با رایانه را تنها در حد ضرورت انجام دهند.
وی ادامه داد: استفاده طولانی مدت از بازی های رایانه ای حملات صرع را تشدید می کند و در صورت تشدید حملات و یا تشنج ها، ممکن است اثربخشی داروها هم کاهش پیدا کند.
بهرامی در اشاره به ضرورت رعایت برخی تدابیر درمانی غیردارویی توسط مبتلایان به صرع، اظهار کرد: خواب این افراد باید منظم و کافی باشد و غذا اعم از صبحانه، نهار و شام را حتما سر وقت صرف کنند.
قائم مقام انجمن صرع ایران بیان کرد: این افراد بهتر است از تحریکات نوری دور باشند و یکی از این تحریکات نوری، می تواند بازی های رایانه ای باشد.
تشنج در واقع اختلال گذرا در عملکرد مغزی است که در اثر تخلیه الکتریکی غیرطبیعی در سلول های عصبی مغز پیدا می شود و سبب ایجاد علائم گوناگونی مثل از دست دادن ناگهانی هوشیاری، انقباض عضلات یا تغییرات حسی و رفتاری در فرد می شود. این امواج الکتریکی غیرطبیعی همان چیزی است که ما آن را در نوار مغزی ثبت می کنیم.
زمانی که فردی بدون عامل برانگیزاننده خاصی مثل افت قند خون، تب، کمبود کلسیم و... مکرراً دچار حملات تشنج شود، می گویند دچار صرع یا اپی لپسی شده است.
در مواردی که تشنج در اثر عامل برانگیزاننده بروز کرده باشد، با رفع آن علت مثلاً افت قند خون و یا کمبود کلسیم، حملات تشنج نیز متوقف می شوند. اما اگر بعد از رفع عوامل برانگیزاننده حملات تشنج بازهم تکرار شود آن هنگام احتمال بیماری صرع مطرح می شود.

خبرنگار : عبدالکریم جبارپور* انتشار: زهره محتشمی پور

9512002


منوی پایگاه
Skip Navigation Links
 
 
                      

    صفحه اول   درباره پایگاه   راهنما   نقشه پایگاه  تماس با پایگاه
Copyright  © 2002-2008 Iran Electronic Medical Services