سلامت الکترونیک وتوریسم سلامت
3/15/2017 6:09:44 AM

خبرگزاری جمهوری اسلامی - ایرنا

تهران-ایرنا-دبیرانجمن سلامت الکترونیک ایران برلزوم توسعه فعالیت ها درزمینه سلامت الکترونیک تاکید کرد وگفت: اجرای صحیح سلامت الکترونیک می تواند منجر به تحقق توریسم سلامت در کشور شود.

سلامت الکترونیک (E-Health) از دو بخش تشکیل شده که پیشوند E به معنی الکترونیک است و شامل تمامی تکنولوژی هایی که جریان اطلاعات و فرایندهای ارائه مراقبت بهداشتی را بهبود می بخشد را دربرمی گیرد.استفاده ازعبارت سلامت الکترونیک از حدود سال 2000 میلادی عمومیت و رشد زیادی یافته است. از آن سال به بعد استفاده از وب سایت ها رشد زیادی پیدا کرده است.
دکتر سیدمحمدحسین صدر امروز شنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا افزود:باتوجه به اینکه کشور ما در زمینه های هزینه های درمانی از سطح قیمت پایین تری نسبت به کشورهای منطقه و حتی اروپایی برخوردار است لذا با بهره گیری از سلامت الکترونیک می توان نسبت به معرفی بهتر خدمات درمانی و تشویق بیماران سایر کشور به استفاده از این خدمات در ایران اقدام کرد.
وی، مزیت رقابتی کشور ما در حوزه سلامت را قیمت پایین خدمات درمانی و ارائه با کیفیت مناسب این خدمات اعلام کرد و گفت: برخی از بیماران سایر کشور علاقمند به استفاده از خدمات ارزان قیمت و با کیفیت مناسب هستند که با اجرای صحیح سلامت الکترونیک می توان آنها را جذب و در کشور درمان کرد.
صدر بیان کرد: با این اقدام ضمن معرفی مناسب توانمندی های کشور در حوزه سلامت و پزشکی به سایر کشورها، می توان بسیاری از بیماران را برای مداوا وارد کشور کرد.
وی برلزوم ایجاد بسترهای مناسب برای تحقق طرح سلامت الکترونیک در کشور تاکید کرد و گفت: شبکه های اجتماعی و فضای مجازی می توانند کمک بسزایی در شناساندن خدمات مناسب به بیماران سایر کشورها داشته باشد که ما از این ظرفیت غافل هستیم.
دبیر انجمن سلامت الکترونیک ایران به مزایایی استفاده از سلامت الکترونیک اشاره کرد و گفت: کاهش هزینه ها، ارتقا کیفیت خدمات پژشکی، بالابردن نظارت و کنترل بر خدمات درمانی و ایجاد عدالت و توازن در اقصی نقاط از جمله مزیت های سلامت الکترونیک است.
صدر ادامه داد که با استفاده از سلامت الکترونیک می توان شرایط مناسبی را برای بهره مندی مردم در اقص کشور از خدمات متوازن و برابر از حوزه سلامت فراهم کرد.

** اصلاح قوانین برای ارتقا جایگاه بخش خصوصی در نقشه راه سلامت الکترونیک انجام گیرد
وی بر لزوم اصلاح یا تصویب قوانین برای ارتقا جایگاه بخش خصوصی در نقشه راه سلامت الکترونیک تاکید کرد و گفت: بخش خصوصی باید سکاندار اصلی اجرای سلامت الکترونیک کشور باشد.
صدر افزود: بخش دولتی هم باید نقش نظارتی، سیاستگذاری و حمایتی در این زمینه را داشته باشد تا طرح سلامت الکترونیک به درستی در کشور پیاده شود.
وی با اشاره به اینکه ساختار حاکمیتی و دولتی کشور طوری طراحی شده که دولت به بزرگ ترین مجری تمام پروژه ها تبدیل شده است، اظهار کرد: این روند باید تغییر پیدا کند و زمینه استفاده از توان بخش خصوصی و حضور قوی آنها در اجرای طرح ها از جمله سلامت الکترونیک فراهم شود.
صدر بر لزوم جلوگیری از افشای اطلاعات بیماران در این طرح تاکید کرد و گفت: دولت باید محرمانگی اطلاعات در سلامت الکترونیک را تضمین کند و اجرای این طرح باید به عهده بخش خصوصی باشد.

** حمایت از ایده ها و طرح های نوآورانه سلامت الکترونیک
وی بر حمایت از طرح ها و ایده های نوآورانه در حوزه سلامت الترونیک تاکید کرد و گفت: ما از هرگونه ایده، پیشنهاد و طرح نوآورانه و خلاق در این زمینه حمایت می کنیم.
صدر ادامه بر لزوم تحقیق و پژوهش درحوزه سلامت الکترونیک تاکید کرد و افزود: سلامت الکترونیک موضوع نوپایی است و باید فرهنگ سازی لازم در مجامع علمی و مجامع دانشگاهی و حتی در رسانه های انجام گیرد .
وی بیان کرد: باید محتوای علمی مناسب و صحیح را بین دانشجویان، استادان و نخبگان به اشتراک بگذاریم تا این موضوع به یک گفتمان و فرهنگ صحیح در جامعه تبدیل شود.
صدر به ارتباط مناسب با انجمن های و موسسات بین المللی در زمینه سلامت الکترونیک تاکید کرد و افزود: کشور ما در این زمینه عقب افتادگی هایی داریم باید از الگوهای درست و صحیح دنیا استفاده کنیم و آنها را براساس فرهنگ ایرانی - اسلامی، بومی سازی کرده تا بتوانیم آنها را پیاده سازی کنیم.

خبرنگار: عبدالکریم جبارپور** انتشار: گلشن

9512103


منوی پایگاه
Skip Navigation Links
 
 
                      

    صفحه اول   درباره پایگاه   راهنما   نقشه پایگاه  تماس با پایگاه
Copyright  © 2002-2008 Iran Electronic Medical Services