ساخت لایه ژلاتینی شبیه به پوست انسان
4/24/2017 4:06:30 AM

خبرگزاری جمهوری اسلامی - ایرنا

تهران-ایرنا- محققان موفق به توسعه یک مدل ژلاتینی شده‌اند که بیشترین شباهت را به پوست انسان دارد و می‌تواند در آزمایش‌های کلینیکی جایگزین پوست انسان شود.

به گزارش روز یکشنبه گروه اخبار علمی ایرنا از پایگاه خبری ساینس دیلی، این مدل ژلاتینی توسط محققان آزمایشگاه علم مواد و فناوری سوییس (EMPA) ساخته شده و نحوه جذب آب در آن دقیقا مشابه پوست انسان است.
پوست بزرگترین اندام است و علاوه بر حفظ تمام اندام‌های داخلی، از بروز عفونت و بیماری ها جلوگیری می کند. انعطاف پذیری و سازگاری با محیط، از جمله مهمترین ویژگی‌های پوست است.
پوست در مقابل عوامل خارجی واکنش نشان می‌دهد، برای مثال در هوای خشک، خشک و زبر شده و در هوای مرطوب، صاف و نرم می‌شود. مدل ژلاتینی طراحی شده توسط محققان سوییسی نیز این قابلیت را شبیه‌سازی می‌کند.
زمانی که پوست در معرض رطوبت زیاد قرار می گیرد، میزان اصطکاک افزایش می‌یابد و همین امر موجب تاول، بثورات و زخم می‌‌شود. برای مثال در نظامیان و مشاغلی که برای مدت زمان طولانی چکمه به پا دارند، عوارض پوستی در ناحیه پا بسیار شایع است.
مهمترین کاربرد این مدل ژلاتینی، بررسی تاثیر منسوجات با الیاف مختلف، داروهای درمان عوارض پوستی و تحلیل واکنش پوست در شرایط مختلف است. یعنی به‌جای استفاده از مدل‌های حیوانی برای بررسی روش‌های درمانی، می‌توان از این مدل ژلاتینی استفاده کرد. در ابتدا قرار بوده این مدل از کراتین ساخته شود؛ ولی بعد ژلاتین به علت قیمت پایین جایگزین کراتین شده است.

مترجم: سپیده کاشانی** انتشار: گلشن

9602020


منوی پایگاه
Skip Navigation Links
 
 
                      

    صفحه اول   درباره پایگاه   راهنما   نقشه پایگاه  تماس با پایگاه
Copyright  © 2002-2008 Iran Electronic Medical Services