آرتروز با رژیم غذایی پرچرب ارتباط دارد
4/24/2017 4:11:24 AM

خبرگزاری جمهوری اسلامی - ایرنا

تهران- ایرنا- یک مطالعه جدید در نوع خود نشان می دهد بین مصرف چربی های حیوانی و افزایش خطر ابتلا به آرتروز ارتباط وجود دارد.

به گزارش ایرنا از پایگاه اینترنتی مدیکال نیوز تودی، آرتروز رایج ترین نوع التهاب مفصل یا آرتریت است که میلیون ها نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد، از جمله برآورد می شود که تنها در آمریکا حدود 30 میلیون نفر به این بیماری مبتلا هستند.
این بیماری با ساییدگی تدریجی غضروف بین مفاصل مشخص می شود؛ با تحلیل غضروف، مفصل ها متورم، سفت و دردناک می شوند و با گذشت زمان این وضعیت وخیم ترمی شود.
بیماری آرتروز می تواند هر مفصلی را در هر قسمت بدن درگیر کند، اما بیشتر در ناحیه زانو، لگن، دست و ستون فقرات مشاهده می شود.
برخی از عوامل خطرساز در ارتباط با آرتروز شناخته شده اند؛ برای مثال این بیماری معمولا بزرگسالان و زنان را بیشتر تحت تاثیر قرار می دهد و زنان بیشتر از مردان احتمال دارد در معرض خطر ابتلا به آن باشند.
آسیب های مفصلی و بدشکلی های استخوانی نیز احتمال ابتلا به بیماری آرتروز را افزایش می دهند.
عامل خطر دیگر برای ابتلا به آرتروز چاقی است که تاحدی به دلیل تحت فشار قرار گرفتن بیش از حد مفاصل در افراد چاق است، اما مطالعه جدید نشان می دهد که ارتباط میان چاقی و ابتلا به آرتروز عمیق تر از صرفا فشار به مفاصل و یا استفاده زیاد از مفاصل است.
گروهی از محققان دانشگاه فناوری کوئینزلند و دانشگاه کوئینزلند جنوبی در استرالیا اخیرا ارتباط بین رژیم غذایی چرب و بیماری آرتروز را بررسی کردند. یین شیائو و لیندسی براون اساتیدی بودند که این گروه تحقیق را مدیریت کردند.
این مطالعه که نتایج آن در مجله journal Scientific Reports منتشر شد، نشان می دهد که داروهای آنتی اکسیدان و ضد کلسترول می توانند باعث کاهش پیشرفت آسیب مفصلی ناشی از اسیدهای چرب موجود در مواد غذایی مانند روغن پالم و کره شوند.
در این مطالعه، محققان اثرات یک رژیم غذایی سرشار از اسیدهای چرب اشباع و کربوهیدرات های ساده را روی آرتروز بررسی کرد؛ این مولفه ها حاوی عناصر غذایی بود که معمولا در 'جانک فود' یا غذاهای کم ارزش (حاوی چربی و کربوهیدرات بالا) موجود است.
به گفته پروفسور شیائو، این مطالعه نشان می دهد که استفاده عمومی از مفاصل تاثیر کمتر و رژیم غذایی روتین تاثیر بیشتری در ابتلا به آرتروز دارد.
بر اساس نتایج این مطالعه، یک رژیم غذایی حاوی 20 درصد چربی های اشباع شده و کربوهیدرات های ساده تغییراتی مشابه آرتروز را در زانو به وجود آوردند.
بر این اساس، رسوب اسیدهای چرب اشباع شده در غضروف با تغییر متابولیسم و تضعیف غضروف، آن را بیش از پیش در معرض آسیب قرار می دهد؛ همچنین به واسطه پیروی از رژیم غذایی سرشار از اسیدهای اشباع شده، تغییراتی در استخوان زیر مفصل مشاهده شد.

***جایگزین کردن چربی حیوانی با روغن نارگیل
مصرف طولانی مدت چربی حیوانی، کره و روغن پالم به نظر می رسد که موجب تضعیف غضروف می شود. اما هنگامی که محققان اسید لوریک را جایگزین چربی حیوانی کردند متوجه یک تاثیر معکوس شدند. اسید لوریک چربی اشباع شده و به ظاهر مفیدی است که معمولا در روغن نارگیل موجود است.
محققان پس از جایگزینی چربی حیوانی با اسید لوریک در رژیم غذایی، متوجه کاهش علائم تحلیل غضروف و سندرم متابولیک شدند که بر این اساس ظاهرا اسید لوریک اثرات محافظتی دارد.
اگرچه نتایج این مطالعه نیاز به تکرار و بررسی بیشتر دارد اما می تواند دلیل دیگری برای پرهیز از رژیم غذایی حاوی کربوهیدرات و چربی بالا باشد.

مترجم:محمدعلی صنایعی**انتشار: زهره محتشمی پور

9602023


منوی پایگاه
Skip Navigation Links
 
 
                      

    صفحه اول   درباره پایگاه   راهنما   نقشه پایگاه  تماس با پایگاه
Copyright  © 2002-2008 Iran Electronic Medical Services