کشف دلیل پایداری ویروس آچ‌آی‌وی
6/24/2017 3:10:18 AM

خبرگزاری جمهوری اسلامی - ایرنا

تهران - ایرنا - محققان بخش عفونی بیمارستان بریگام آمریکا موفق به درک دلیل پایداری ویروس HIV، باوجود استفاده از داروهای ضد ویروسی شدند. این یافته در تولید دارهای موثرتر برای درمان ایدز مفید است.

به گزارش روز سه شنبه گروه اخبار علمی ایرنا از ساینس دیلی، بیشتر سلول‌های بدن عمر محدودی دارند و معمولا پس از چند روز یا هفته از بین می‌روند. ولی سلول های آلوده به ویروس HIV-1 حدود چند دهه در بدن باقی می‌مانند.
درمان‌های ضد ویروسی جدید در سرکوب ویروس بسیار موثر هستند ولی به دلیل پایداری سلول‌های آلوده به HIV، امکان پاک‌سازی کامل ویروس وجود ندارد.
محققان بخش عفونی بیمارستان بریگام مکانیسم پایداری سلول‌های آلوده به ویروس HIV را کشف کردند. این یافته نشان می‌دهد نیروی محرکه‌ای وجود دارد که سلول‌های آلوده به ویروس را در بدن میزبان تثبیت می‌کند و به همین دلیل است که با وجود استفاده از داروهای ضد ویروسی قوی، این سلول‌‌ها طول عمر بالایی دارند.
این یافته در تولید مهار کننده و واکسن‌های کارآمد برای درمان ایدز موثر است. محققان در این روش با توالی ویروسی، عفونت را در انواع مختلف سلول‌های ایمنی به نام CD4 T دنبال کردند و دریافتند یک سلول واحد آلوده به HIV بر اثر یک فرآیند به نام 'تکثیر کلونال' ، 10 تا 20 بار تکثیر می‌شود و میزان عفونت را تا یک میلیون برابر افزایش می دهد. مداخله در این سلول‌ها و جلوگیری از تکثیر آن‌ها راهکار مناسبی برای درمان است
HIV نوعی ویروس نقص ایمنی است که سبب عفونت سلول های سیستم ایمنی و اختلال در عملکرد آنان می شود. با پیشرفت عفونت، سیستم ایمنی ضعیف تر می شود و در نهایت به سندرم نقص ایمنی پیشرفته (AIDS) منجر می شود. 10 تا 15 سال طول می کشد تا فرد آلوده به ویروس HIV به ایدز مبتلا شود. هیچ درمانی برای این بیماری کشنده وجود ندارد و داروهای ضد ویروسی فقط قادرند روند سرعت بیماری را کند کنند.
رابطه جنسی محافظت نشده، انتقال خون آلوده، به اشتراک گذاشتن سرنگ آلوده، انتقال از مادر به جنین و زایمان و شیردهی، مهمترین علل انتقال بیماری هستند. از زمان تشخیص اولین مورد ابتلا به ایدز، تاکنون حدود 78 میلیون نفر به این عارضه مبتلا شده اند و 35 میلیون نفر بر اثر ایدز و بیماری های مرتبط با آن جان خود را از دست داده اند.
***** واقعیت هایی در مورد ایدز از سازمان جهانی بهداشت
-اچ آی وی و ایدز یکی از بزرگترین معضلات حوزه سلامت عمومی؛ به ویژه در کشورهای کم درآمد است.
-در سال 2015 میلادی، حدود 1.1 میلیون (بین 940 هزار تا 1.3 میلیون) نفر بر اثر یکی از دلایل مرتبط با ایدز جان خود را از دست دادند.
- بر اساس آمار، تا پایان سال 2015 میلادی حدود 36.7 میلیون (بین 38 تا 39.8) نفر به ایدز مبتلا بودند که حدود 2.1 میلیون (بین 1.8 تا 2.4) در سال 2015 به ایدز مبتلا شدند.
-کشورهای جنوب آفریقا، با بیش از 25.6 میلیون (بین 23.1 تا 28.5) بیمار مبتلا به HIV، آلوده ترین منطقه جهان به شمار می آیند. همچنین این مناطق دو سوم مبتلایان جدید را در خود جای داده اند.
-ویروس HIV با یک تست تشخیص سریع (RDTs)، با شناسایی وجود یا عدم وجود آنتی بادی ویروس در بدن تشخیص داده می شود.
- بدن آلوده به ویروس HIV ، پذیرای بیش از 20 نوع عفونت کشنده و سرطان است.
- ویروس HIV یکی از مهمترین دلایل ابتلا به بیماری سل است.
-به عنوان یکی از مهمترین پیشرفت های صنعت دارویی، بیماران مبتلا به ایدزی که با داروهای ضد ویروسی درمان می شوند، عمر طولانی تری دارند. به علاوه ثابت شده است که این دارو ها از انتقال ویروس HIV جلوگیری می کند که به معنای بهبود کیفیت زندگی این بیماران است.
-بر اساس برآورد سازمان جهانی بهداشت، حدود 60 درصد از مبتلایان به ایدز به شرایط خود واقف هستند و 40 درصد باقیمانده که بیش از 14 میلیون نفر به شمار می آیند، باید به خدمات تشخیص ایدز دسترسی داشته باشند.
-تا اواسط سال 2016 میلادی، 18.2 (بین 16.1 تا 19) میلیون بیمار مبتلا به ایدز در سراسر جهان، درمان های ضد ویروسی دریافت کرده اند.
- بین سال های 2000 تا 2015 میلادی، آمار ابتلا حدود 35 درصد کاهش یافته و مرگ و میر مرتبط با ایدز حدود 28 درصد کاهش داشته که به معنای نجات هشت میلیون زندگی است.
-گسترش استفاده از داروهای ضد ویروسی مانع از بروز 21 میلیون مرگ ناشی از ایدز و 28 میلیون ابتلای جدید تا سال 2030 میلادی خواهد شد.
- صنعت پزشکی پیشرفت چشمگیری در پیشگیری از انتقال ویروس از مادر به فرزند داشته است. در سال 2014 میلادی، از هر 10 مادر باردار مبتلا به HIV، بیش از هفت مورد تحت درمان داروهای ضد ویروسی قرار گرفته اند.
نتایج این مطالعه در نشریه Clinical Investigation منتشر شده است.

مترجم: سپیده کاشانی** انتشار: گلشن

9603137


منوی پایگاه
Skip Navigation Links
 
 
                      

    صفحه اول   درباره پایگاه   راهنما   نقشه پایگاه  تماس با پایگاه
Copyright  © 2002-2008 Iran Electronic Medical Services