افزایش اثربخشی آنتی‌بیوتیک با نانوذرات طلا
10/2/2015 5:10:12 AM

خبرگزاری جمهوری اسلامی - ایرنا

تهران- ایرنا-محققان هندی با استفاده از نانوذرات طلا موفق به افزایش اثربخشی آنتی‌بیوتیک‌ها شدند. با این کار دوز مصرف آنتی‌بیوتیک کاهش یافته و احتمال مقاومت دارویی کمتر می‌شود.

به گزارش روز یکشنبه گروه علمی ایرنا از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو ریاست جمهوری،یک تیم تحقیقاتی از هند روش رهاسازی آنتی‌بیوتیک جدیدی را ارائه کردند که می‌تواند اثربخشی‌ داروها را در سطح سلولی افزایش و کارایی آنتی‌بیوتیک‌های رایج را بهبود ‌دهد. از این فناوری می‌توان برای افزایش اثربخشی روش درمان سرطان در آینده استفاده کرد.
استفاده بی‌رویه از آنتی‌بیوتیک‌ها موجب بروز مقاومت آنتی‌بیوتیک در باکتری‌ها می‌شود که این موضوع یک چالش جهانی است، مشکلی که در بیمارانی با سیستم ایمنی ضعیف، نظیر بیماران سرطانی بیشتر محسوس است. در حال حاضر گزینه‌های جایگزینی برای آنتی‌بیوتیک‌ها وجود ندارد؛ بنابراین، محققان روی بهبود کارایی روش‌های موجود متمرکز هستند.
محققان مؤسسه فناوری دهلی با اتصال نانوذرات به مولکول‌ها موفق به افزایش کارایی رهاسازی دارو شدند. محققان این پروژه نشان دادند که ترکیبات آنتی‌باکتریالی که به نانوذرات چسبیده است، اثربخشی بیشتری نسبت به عوامل ضدباکتری منفرد دارد.
این راهبرد می‌تواند برای درمان عفونی سلولی‌های سرطانی مؤثر باشد؛ جایی که مواد آنتی‌باکتریال نمی‌توانند به آنجا دسترسی داشته باشند.
گوپتا از محققان این پروژه می‌گوید: راهبرد ما در این پروژه نشان داد که می‌توان باکتری‌های عفونت‌سازی که در سلول‌های سرطانی پنهان شده‌است را پیدا کرده و از بین برد.
این گروه موفق شدند باکتری ایکولا و استیفی را در شرایط آزمایشگاهی در این سلول‌ها پیدا کرده و از بین ببرند. در این روش از نانوذرات طلا استفاده شده که بعد از وارد شدن به سلول هیچ اثر سمی به جای نمی‌گذارند.
نیتو سینگ از محققان این پروژه می‌گوید: سیستم نانوذرات پلت‌فورم مناسبی برای تولید نسل جدید آنتی‌بیوتیک‌هاست که با دوز بسیار کم مصرف شده و نسبت به آنتی‌بیوتیک‌های رایج مشکل مقاومتی کمتری ایجاد می‌کند؛ در آنتی‌بیوتیک‌های رایج دوز مصرف بسیار بالاست.
مقاومت به آنتی‌بیوتیک یعنی میکروب‌های بیماری‌زایی که برای مبارزه با آنان از آنتی‌بیوتیک استفاده می‌شود، با جهش ژنی (موتاسیون) نسبت به این داروها مقاومت پیدا کنند و نسل‌های جدیدی به وجود بیایند که نتوان با آنها مبارزه کرد. از مهمترین عوامل این نوع مقاومت دارویی، مصرف خودسرانه و یا بیش از حد آنتی‌بیوتیک‌هاست. این پدیده کل جامعه انسانی را به خطر می‌اندازد، به طوری که خطر آن را به تروریسم تشبیه کرده‌اند. مقاومت باکتری‌ها به آنتی‌بیوتیک‌ یکی از بزرگترین چالش‌هایی است که سلامت انسان عصر مدرن را تهدید می‌کند.

تنظیم:ابوالقاسم تیموری** انتشار: گلشن

9605071


منوی پایگاه
Skip Navigation Links
 
 
                      

    صفحه اول   درباره پایگاه   راهنما   نقشه پایگاه  تماس با پایگاه
Copyright  © 2002-2008 Iran Electronic Medical Services