شمار مبتلایان به وبا در یمن از مرز نیم میلیون تن گذشت
10/3/2015 5:21:15 AM

خبرگزاری جمهوری اسلامی - ایرنا

تهران- ایرنا- سازمان جهانی بهداشت در جدیدترین گزارش خود درباره شیوع و گسترش بیماری وبا در یمن که روز دوشنبه منتشر شد، ضمن ابراز نگرانی در این باره، اعلام کرد شمار مبتلایان به این ویروس مرگبار از مرز نیم میلیون نفر گذشت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از نیویورک، بر اساس گزارش سازمان ملل اکنون 503 هزار و 484 نفر در یمن مظنون به ابتلا به ویروس وبا هستند. سازمان ملل همچنین تاکید کرده که سرعت گسترش بیماری فراگیر وبا در یمن از ابتدای ژوئیه (خرداد ماه) گذشته افزایش یافته است و روزانه تقریبا 5 هزار نفر در این کشور در معرض ابتلا به این بیماری قرار می‌گیرند.
پس از بروز نخستین بیماری فراگیر وبا در یمن در سال میلادی گذشته، این بیماری از آوریل گذشته بار دیگر در این کشور با 27 میلیون جمعیت شیوع پیدا کرد. به دلیل وجود جنگ داخلی در یمن، انتقال دارو و رساندن کمک‌های انسانی به آن دچار مشکل شده است. اکنون با وجود فصل تابستان و گرمای هوا هزاران یمنی به آب آشامیدنی دسترسی ندارند و همین موضوع سرعت شیوع این بیماری را افزایش می‌دهد.
به گفته 'تدروس آدانوم' رئیس سازمان جهان بهداشت اعضای این سازمان در شرایط غیرممکن کار می‌کنند و کار امداد رسانی به بیماران با مشکلات بسیار زیادی همراه است. هزاران نفر از مردم یمن اکنون بیمار هستند، اما بیمارستان‌، دارو و آب آشامیدنی کافی برای آنها وجود ندارد.
به گفته این سازمان وبا در انتظار 99 درصد از مردم یمن است؛ اما اگر امکانات بهداشتی کافی در اختیار داشته باشند به آن مبتلا نخواهند شد. هرچند بیش از 15 میلیون از مردم یمن اکنون از حداقل امکانات بهداشتی محروم هستند.
رئیس سازمان بهداشت جهانی در این بیانیه از گروه‌های درگیر در جنگ یمن خواسته که هرچه سریعتر 'یک راه حل سیاسی اضطراری' بیابند.
وی توضیح داد: باید گفت که شمار مبتلایان به بیماری کشنده وبا در یمن سرسام آور بوده و کمبود دارو، تجهیزات پزشکی و مواد غذایی، مشکلات مردم این کشور را مضاعف کرده است.
بر اساس آخرین آمار ارائه شده از سوی سازمان ملل متحد، بیش از دو هزار نفر در یمن جان خود را براثر ابتلا به وبا از دست داده اند.
شمار مبتلایان به وبا همچنان رو به افزایش است، به طوری که روزانه 2 هزار فرد مشکوک به وبا در این کشور شناسایی می شوند.
همچنین سازمان بهداشت جهانی پیشتر هشدار داد که تا پایان سال جاری میلادی، حدود 250 هزار تن به این بیماری مبتلا شوند و دو سوم مردم یمن نیز در معرض قحطی قرار می گیرند.
در عین حال، ‌سازمان ملل متحد روز سه شنبه اعلام کرد که 26 تن کمک های پزشکی از طریق فرودگاه بین المللی صنعا وارد این کشور شده است.
به گزارش ایرنا، عربستان همراه با چند کشور دیگر از روز ششم فروردین سال 94 اقدام به حمله نظامی به یمن و محاصره زمینی، دریایی و هوایی این کشور کرد.
حمله ائتلاف عربی -آمریکایی با هدف بازگرداندن عبد ربه منصور هادی رئیس جمهوری مستعفی یمن به قدرت صورت گرفت.
این تجاوز نظامی علاوه بر ویرانی تمامی زیرساخت های یمن و کشته و زخمی شدن ده‌ها هزار یمنی، مردم این کشور به ویژه کودکان را در معرض گسترش کم سابقه بیماری‌های خطرناک و کشنده از جمله وبا و گرسنگی قرار داده است.

مترجم: منوچهر جعفری**انتشار: محسن اسماعیلی

9605075


منوی پایگاه
Skip Navigation Links
 
 
                      

    صفحه اول   درباره پایگاه   راهنما   نقشه پایگاه  تماس با پایگاه
Copyright  © 2002-2008 Iran Electronic Medical Services