بیشترین ابتلا به سل در کشور در مناطق مهاجرپذیر شرقی و غربی
11/27/2015 5:34:20 AM

خبرگزاری جمهوری اسلامی - ایرنا

تهران- ایرنا- رئیس بیمارستان مسیح دانشوری مناطق مهاجرپذیر مرزی اعم از شرق و غرب کشور را از مناطقی اعلام کرد که بیشترین میزان ابتلا در آنها وجود دارد.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، دکتر علی اکبر ولایتی روز یکشنبه در نشست خبری هشتمین کنگره بین المللی بیماری های ریوی، مراقبت های ویژه و سل، متوسط ابتلا به این بیماری در کشور را بین 12 تا 15 نفر در هر 100 هزار نفر اعلام کرد و افزود: تعداد مبتلایان در برخی از شهرهای شرقی از متوسط کشور بیشتر است.
وی با اشاره به واکسن تزریقی ب ث ژ که از واکسن های دوره نوزادی است، گفت: این واکسن از 50 درصد موارد ابتلا به سل خطرناک و کشنده جلوگیری می کند .
رییس بیمارستان مسیح دانشوری پیشگیری از ابتلا به انواع خطرناک سل را از مهمترین تاثیرات تزریق واکسن ب ث ژ خواند.
رییس بیمارستان مسیح دانشوری اظهار کرد: سل همچنان یکی از مشکلات بشر است و هر ساله حدود سه میلیون نفر در دنیا در اثر این بیماری جان خود را از دست می دهند و حدود 10 میلیون نفر نیز به تعداد مبتلایان افزوده می شود.
وی افزود: پیش بینی می شد تا سال 2000 میلادی کشورها بر این بیماری فائق آیند، اما تجربه نشان داد که با امکانات موجود در حوزه پزشکی، امکان غلبه کامل بر بیماری سل وجود ندارد.
ولایتی به کاهش تعداد مبتلایان بیماری سل در کشور اشاره کرد و گفت: میزان ابتلا به این بیماری از 40 در هر 100 هزار نفر به 12 تا 15 نفر در 100 هزار نفر کاهش یافته است.
وی مهمترین اقدام را پیشگیری و درمان زودرس سل اعلام کرد و افزود: با پیشرفت هایی که در تشخیص این بیماری حاصل شده است، سل بهتر از گذشته تشخیص داده می شود و کمتر از گذشته هم موارد شناخته نشده وجود دارد.
رئیس بیمارستان مسیح دانشوری اظهار کرد: اگر فرد مسلول به موقع درمان نشود، این فرد در طول مدت بیماری، می تواند 10 تا 15 نفر دیگر را به این بیماری مبتلا کند.
وی گفت: کشور ما به عنوان مرجع کشورهای غرب آسیا و شمال آفریقا تعیین شده و این موضوع از سوی سازمان بهداشت جهانی به رسمیت شناخته شده است.
ولایتی در پاسخ به اینکه بیمارستان مسیح دانشوری از مراکز درمانی ارجاعی منطقه است، گفت: یک سوم بیمارانی که با عنوان سل در بیمارستان مسیح دانشوری بستری هستند، از کشورهای منطقه مراجعه کرده اند.
وی با اشاره به اینکه این بیمارستان مرکز ارجاعی سل منطقه شرق مدیترانه است، ادامه داد: این افراد از کشورهای آذربایجان، عراق، افغانستان و پاکستان که مبتلا به سل مقاوم و مانند آن هستند به این مرکز مراجعه می کنند.

** تهران میزبان کنگره بین المللی بیماری های ریوی و مراقبت های ویژه سل
دبیر علمی هشتمین کنگره بین المللی بیماری های ریوی و مراقبت های ویژه سل درخصوص برگزاری این کنگره گفت: این کنگره در روزهای20 تا 23 مهرماه با حضور 35 مهمان خارجی از اروپا، آمریکا و برخی کشورهای منطقه از جمله ترکیه در تهران برگزار می شود.
دکتر حمید رضا جماعتی ادامه داد: ارائه آخرین یافته های علمی، انتقال تجربیات و بیان دستاوردها از مهمترین اهداف این کنگره است.
وی به پیشرفت های ایران در درمان بیماری های ریوی اشاره کرد و گفت: ایران تقریبا به اندازه کشورهای پیشرفته و تراز اول در این زمینه موفق بوده است.
دبیر اجرایی هشتمین کنگره بین المللی بیماری های ریوی و مراقبت های ویژه سل نیز به استقبال خوب پزشکان صاحب نام از این رویداد علمی اشاره کرد و افزود: حدود 200 نفر از استادان صاحب نام و متخصصان ریه به این گنگره دعوت شده اند.
دکتر اسماعیل مرتاض افزود: در مدت چهار روز برگزاری این کنگره 19 پنل با حضور استادان داخلی و خارجی برگزار می شود.

خبرنگار: عبدالکریم جبارپور* انتشار: محتشمی پور

9607129


منوی پایگاه
Skip Navigation Links
 
 
                      

    صفحه اول   درباره پایگاه   راهنما   نقشه پایگاه  تماس با پایگاه
Copyright  © 2002-2008 Iran Electronic Medical Services