ایران در دوران طلایی جمعیت قرار دارد
12/11/2015 7:00:05 AM

خبرگزاری جمهوری اسلامی - ایرنا

تهران - ایرنا - معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه ایران در دوران طلایی جمعیت قرار دارد، گفت: 30 درصد جمعیت کشور را جوانان تشکیل می دهد.

به گزارش خبرنگارعلمی ایرنا، دکترعلی اکبر سیاری روز شنبه در مراسم افتتاحیه دومین کنگره بین المللی علوم سلامت باروری و فرزندآوری در سالن همایش های رازی افزود: در حال حاضر 60 تا 70 جمعیت کسانی هستند که آماده اشتغال بوده و این فرصت را می توان برای توسعه پایدار کشور استفاده کرد.
وی تاکید کرد که اگر از این فرصت استفاده مناسب نکنیم یا از آن غفلت کنیم، کشور می تواند دچار آسیب شود.

** نرخ باروری در کشور کاهش پیدا کرده است
وی ادامه داد: هرچند نرخ باروری در کشور کاهش پیدا کرده اما سالانه حدود یک میلیون نفر به جمعیت کشور افزوده می شود.
سیاری گفت : نرخ باروری در دهه 70 کمتر از 2.1 درصد بوده است اما شیب این نرخ کم شده است و باید تلاش کنیم تا دغدغه رهبری و مسئولان را در این زمینه برطرف کنیم.
وی با اشاره به اینکه سالانه 1.5 میلیون نفر در کشور متولد می شوند، اظهار کرد: وزارت بهداشت با تمام تلاش به دنبال تحقق زایمان سالم و ایمن است تا از مرگ مادر و کودک جلوگیری کند.
وی پوشش بیش از 90 درصدی زایمان ایمن را یکی از دستاوردهای بزرگ کشور اعلام کرد و گفت: زایمان طبیعی رایگان فرصتی برای افزایش این موضوع در کشور است.
وی با اشاره به اینکه برنامه گسترده برای بهداشت باروری و فرزندآوری در دست اجراست، گفت: در قالب طرح تحول سلامت ، اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده است.
سیاری به جوانان متقاضی ازدواج در کشور اشاره کرد و گفت: 11 تا 13 میلیون متقاضی ازدواج در کشور وجود دارد که اگر شرایط ازدواج را فراهم کنیم خود آنها به دنیال این موضوع خواهند رفت.
معاون وزیر بهداشت با اشاره اینکه در 3 تا 4 دهه آینده، جمعیت کشور به دوره سالخوردگی خواهد رسید، افزود: باید از ظرفیت جوانان امروز به نحو احسن استفاده کنیم و شرایط را برای رفاه حال سالخوردگان ایجاد کنیم.
وی به برنامه پیشگیری و کنترل بیماری های غیر واگیر اشاره کرد و گفت: در تلاش هستیم تا 10سال آینده ، 25 درصد مرگ و میرهای ناگهانی را در بین میانسالان کاهش دهیم تا شاهد ارتقا سلامت در جامعه باشیم.
دومین کنگره بین المللی علوم سلامت باروری و فرزندآوری امروز (30 اردیبهشت ) در سالن همایش های رازی آغاز بکار کرد و تا فردا به کار خود ادامه می دهد.

** خبرنگار: عبدالکریم جبارپور** انتشار:‌گلشن

9608013


منوی پایگاه
Skip Navigation Links
 
 
                      

    صفحه اول   درباره پایگاه   راهنما   نقشه پایگاه  تماس با پایگاه
Copyright  © 2002-2008 Iran Electronic Medical Services