استفاده از گاز دی اکسید کربن در لاپاراسکوپی برای بدن بی خطر است
12/11/2015 7:02:16 AM

خبرگزاری جمهوری اسلامی - ایرنا

تهران- ایرنا- استاد سابق دانشگاه لندن و متخصص زنان و زایمان گفت: بیماران اطمینان داشته باشند که گاز دی اکسید کربن ( CO2 ) مورد استفاده در جراحی لاپاراسکوپی برای بدن ضرری ندارد و خطری را متوجه بیمار نمی کند.

به گزارش گروه علمی ایرنا، لاپاراسکوپی از روش ‌های جراحی است که از طریق سوراخ ‌هایی در جدار شکم انجام می ‌شود. لاپاروسکوپی در واقع شاخه ‌ای از جراحی آندوسکوپی است که در جراحی شکم و لگن استفاده می شود.
در این روش یک برش کوچک در زیر ناف ایجاد و از طریق آن، دستگاه مخصوص را وارد شکم کرده تا پزشک بتواند بدون باز کردن شکم به عمل جراحی بپردازد.
فضای جراحی باید دید کافی و دسترسی مناسب برای انجام عملیات داشته باشد؛ در نتیجه با تزریق گاز دی اکسید کربن به داخل شکم، دیواره آن بلند شده و فضای بزرگتری برای جراح به وجود می‌آید.
دکتر رضا نصر روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا با بیان این که بی خطر بودن استفاده از گاز CO2 در لاپاراسکوپی اثبات شده است، افزود: مقداری گاز در هنگام عمل وارد بدن می شود که بخشی از آن در انتهای عمل از بدن خارج شده و بخشی دیگر حین یا انتهای عمل جذب بدن می شود. حتی اگر این گاز در هنگام جراحی از بدن خارج نشود، بسیار سریع جذب بدن شده و از طریق ریه از بدن خارج می شود.
متخصص زنان و زایمان گفت: با وجود به کارگیری وسایل الکترونیکی و برقی در هنگام جراحی، باید از گازهای غیرقابل اشتعال و ایمن استفاده شود که گاز دی اکسید کربن این خاصیت ها را دارد.
نصر تنها عارضه در اثر استفاده از این گاز را درد بعضا شدید در شانه ها اعلام کرد و گفت: در هنگام عمل، عصب فرنیک سبب تحریک دیافراگم و عصب دهی آن می شود که در این حالت مریض دردی در شانه های خود احساس می کنند که در واقع درد شانه نبوده بلکه درد ارجاعی عصب تحریک شده است.
متخصص زنان و زایمان اظهار کرد: این درد مقطعی است و برخی از بیماران هم دچار آن نمی شود؛ به ندرت این درد 24 تا 48 ساعت ادامه پیدا می کند .
وی به تهوع و سرگیجه بیماران پس از جراحی لاپاراسکوپی نیز اشاره کرد و گفت: این عوارض بر اثر استفاده از گاز دی اکسید کربن نبوده بلکه به طول مدت عمل و موادی که برای بیهوشی به کار برده می شود، برمی گردد. اگر بیمار تحت جراحی باز یا طولانی قرار گیرد، احتمالا به این عوارض مبتلا شود.

خبرنگار: عبدالکریم جبارپور* انتشار: زهره محتشمی پور

9608015


منوی پایگاه
Skip Navigation Links
 
 
                      

    صفحه اول   درباره پایگاه   راهنما   نقشه پایگاه  تماس با پایگاه
Copyright  © 2002-2008 Iran Electronic Medical Services