مشابهت های ژنتیکی در مبتلایان اوتیسم، اسکیزوفرنی و دوقطبی وجود دارد
2/14/2018 1:01:49 AM

خبرگزاری جمهوری اسلامی - ایرنا

تهران - ایرنا - شماری از محققان آمریکایی با بررسی بافت مغز افراد مبتلا به اختلال های اوتیسم، دوقطبی و اسکیزوفرنی می گویند شباهت هایی ژنتیکی بین مبتلایان این بیماری ها وجود دارد.
به گزارش روز جمعه خبرگزاری آمریکایی یونایتدپرس، محققان مرکز تحقیق و درمان اوتیسم دانشگاه کالیفرنیای آمریکا اعلام کردند: 700 نمونه بافت مغز مبتلایان به اختلال های اوتیسم، اسکیزوفرنی و دو قطبی، افسردگی شدید یا سوء مصرف الکل فوت شده را بررسی کرده و این نمونه ها را با نمونه هایی از مغز افراد سالم مطابقت داده اند.
دانیل گشویند - Daniel Geschwind - محقق ارشد این مطالعه می گوید: این یافته ها امضای مولکولی و پاتولوژیکی از این اختلال هاست که گامی بزرگ و رو به جلو به شمار می آید.
رییس مرکز تحقیقات و درمان اوتیسم دانشگاه کالیفرنیا افزود: مهمترین چالش کنونی این است که بدانیم این تغییرات ژنتیکی چطور بروز می یابند.
گشویند ادامه داد: ما نشان داده ایم این تغییرات مولکولی در مغز با دلایل بنیادین ژنتیکی مرتبط هستند، اما هنوز سازوکار مسبب این تغییرات به دلیل عوامل ژنتیکی را نمی دانیم.
این محققان همچنین اعلام کرده اند در حالیکه در بیان ژنی الگوهای مرتبط با شرایطی مانند اوتیسم و اسکیزوفرنی همپوشانی قابل توجهی مشاهده می شد، افراد مبتلا به افسردگی شدید الگوهای بیان ژنی داشتند که در دیگر انواع بیماری های روانی وجود نداشت.
گشویند می گوید: اکنون که محققان عوامل بنیادین را کشف کرده اند؛ باید سازوکار عملکرد این عوامل را نیز بیابند تا بتوانند شرایط را در این بیماران تغییر دهند.
اختلال دوقطبی نوعی اختلال خلقی است که افراد مبتلا به آن دچار تغییرات شدید خلق می‌ شوند، اسکیزوفرنی نیز بیماری است با مشخصه ازکارافتادگی فرایندهای فکری و پاسخگویی عاطفی ضعیف که بیشتر به صورت توهم شنیداری و جنون آمیز خود را نشان می دهد.
اوتیسم یا درخود ماندگی نوعی اختلال رشدی است که معمولا تا پیش از سه سالگی بروز می یابد و بر رشد طبیعی مغز در حیطه تعاملات اجتماعی تاثیر می گذارد.

مترجم: منصوره شوشتری

9611036


منوی پایگاه
Skip Navigation Links
 
 
                      

    صفحه اول   درباره پایگاه   راهنما   نقشه پایگاه  تماس با پایگاه
Copyright  © 2002-2008 Iran Electronic Medical Services