شانزدهم مرداد ماه
8/25/2008 2:05:10 AM

سالگرد درگذشت كارل اسپنسر لشلي

۱۶مرداد برابر با هفتم آگوست ‪ ۲۰۰۶است. ‪ ۴۱سال پيش در چنين روزي "كارل اسپنسر لشلي"، روان شناس آمريكايي، چشم از جهان فروبست.

لشلي، نخستين كسي بود كه به بررسي ارتباط بين حجم مغز و توانايي يادگيري، پرداخت.

لشلي، به همراه "شفرد جي فرانتز"، ارتباطي بين هوش و لوب فرونتال مغز پيدا كرد.

وي، از جمله كساني بود كه در مقابل روان‌شناسان مكتب كل گرا، رفتارگرا و تداعي گرا ايستاد و مفهوم "جعبه تقسيم مغز" را مورد انتقاد قرار داد.

اين روان‌شناس و نوروفيزيولوژيست، در مطالعاتش بر روي مغز نتيجه گرفت كه كرتكس مغز در جريان يادگيري، به صورت يكپارچه عمل مي‌كند و اگر بخشي از آن، تخريب شود ساير بخش‌ها مي‌توانند وظيفه قسمت تخريب شده را به عهده بگيرند.

لشلي، اين توانايي قسمتي از كرتكس در پذيرش نقش قسمت‌هاي ديگر را "هم تواني"، ناميد.

تا پيش از لشلي، روان شناسان معتقد بودند كه رويدادهاي حسي معين، مناطق معيني از مغز را تحريك مي‌كنند بنابراين اگر منطقه‌اي از مغز تخريب شود، توانايي خاص آن منطقه نيز از بين مي‌رود. اما لشلي، با مطرح كردن "اصل عمل كلي"، اين مفهوم را زير سوال برد و معتقد بود كه محل تخريب مغز، خيلي مهم نيست بلكه وسعت تخريب آن از اهميت برخوردار است چرا كه مغز اين توانايي را دارد كه قسمت آسيب ديده را به كمك ساير قسمت ها، تا حد ممكن ترميم كند.

برگرفته از سايت خبرگزاري ايرنا

 

سالروز لوییس لیکی

لوییس لیکی انسان شناس برجسته قرن بیستم  در چنین روزی در سال 1903 میلادی در آمریکا به دنیا آمد. وی در سال 1964 مدال ریچارد هوپر را از آن خود کرد .

برگرفته از سايت خبرگزاري مهر



منوی پایگاه
Skip Navigation Links
 
 
                      

    صفحه اول   درباره پایگاه   راهنما   نقشه پایگاه  تماس با پایگاه
Copyright  © 2002-2008 Iran Electronic Medical Services