مادر ترزای کردستان
1/5/2016 3:51:55 AM

خبرگزاری جمهوری اسلامی - ایرنا

سنندج- ایرنا- مادر ترزای کردستان این روزها فریاد محرومیت از روستاهای بیجار(بام ایران) را سر داده و به ناجی بزرگی برای دانش آموزان روستاهای محروم و دور افتاده تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، بیجار یکی از شهرهای استان کردستان و در غرب ایران واقع شده و دارای 340 روستا است که 280 روستای آن دارای سکنه و مابقی خالی از سکنه شده اند.
روستاهایی در بام ایران وجود دارند که در محرومیت کامل بسر می برند و فاقد هرگونه امکانات رفاهی حتی جایی برای تحصیل فرزندان این آب و خاک هستند و می توان گفت روستاهایی در بیجار گروس وجود دارد که عمق محرومیت را فریاد می زنند.
هر چند اکثر روستاها و مناطق مختلف استان کردستان از محرومیت های گوناگون رنج می برند اما به گفته معلم فداکاری بیجاری که خود در این روستاها حضور داشته و این محرومیت ها را از نزدیک لمس کرده است، روستاهای این شهرستان از محرومیت بیشتری رنج می برند.
ثریا مطهر نیا معلم 37 ساله بیجاری که حدود نصفی از عمر خود را صرف خدمت در مناطق محروم، دور افتاده و سخت گذر بیجار و حسن آباد یاسوکند کرده است امروز به واسطه همدردی با محرومان این مناطق، درک دردها و رنج های آنان و تلاش برای رفع این مشکلات، به مادر ترزای کردستان شهرت یافته است.
هفتم دی ماه امسال و در جریان برگزاری دومین جشنواره جلوه های معلمی با حضور وزیر آموزش و پرورش در تهران از 13معلم فداکار عرصه تعلیم و تربیت تجلیل شد که مطهرنیا یکی از این چهره های ماندگار بود.
این معلم نمونه و فداکاری بیجاری به واسطه شناسایی و حمایت از 90 دانش آموز و تامین هزینه درمان، شناسایی 220 دانش آموز بی بضاعت و پرداخت 60 مورد کمک هزینه، پیگیری 42 مورد جراحی فوق تخصصی برای دانش آموزان تا انجام کامل درمان و تحت پوشش قرار دادن دانش آموزان نیازمند جراحی های ترمیمی در سال 94 مورد تجلیل قرار گرفت، در همین راستا ایرنا با هدف معرفی بیشتر این معلم فداکار به مخاطبان و مردم، گفت و گویی با وی انجام داده است.
این معلم فداکار بیجاری علاوه بر وظیفه اصلی خود که تدریس در مدارس است به فریاد دانش آموزان بیمار و بی بضاعت این شهرستان آمده و تمام توان و وقت خود را صرف کمک به دانش آموزان بیماری کرده است که از بیماری های گوناگون رنج می برند و از هیچ توان مالی برای درمان خود برخوردار نیستند.
مطهرنیا نخستین و تنها ترین بانوی ایرانی فعال اقتصادی در رشته جوراب بافی کامپیوتری با دستگاه های تک سیلندر و دو سیلندر بوده، فعال ورزشی و دارای مقام در رشته های تنیس روی میز و کاراته است.
این معلم نمونه و فداکار بیجاری همچنین مولف 24 جلد کتاب آموزشی و روان شناسی است و دارنده مقالات مختلف ملی و بین المللی آموزشی نیز می باشد.
وی همچنین در سال جاری با کمک دانش آموزان خود به کاشت زعفران در مدرسه محل کار خود اقدام کرده و می خواهد با این روش شیوه مهارت آفرینی را به دانش آموزان نشان دهد و آنان را وادار کند که علاوه بر درس خواندن به مهارت های دیگر نیز روی آورند.
مطهرنیا معتقد است بیکاری و نبود اشتغال دلیل اصلی محرومیت در مناطق مختلف کشور از جمله بیجار و روستاهای اطراف آن است لذا باید تلاش شود دانش اموزان همزمان با تحصیل به فراگیری مهارت های مختلف اقدام کنند و زمینه های لازم برای فعالیت آنان فراهم شود.
این معلم بیجاری با وجود امتیاز معلمی بالا تمام سنوات خدمتی خود را در روستاهای محروم و دور افتاده گذرانده، روستاهایی که از کمترین امکانات رفاهی و آموزشی همانند سرویس بهداشتی، مدرسه و نمازخانه برخوردار نبوده اند و وی با تلاش و کوشش خود اقدام به فراهم کردن این امکانات در روستاها کرده است.
وی معتقد است دانش آموزان روستایی از مظلومیت خاصی برخوردارند و بسیاری از آنان دچار فقر شدید بوده و در خانواده های محروم زندگی می کنند لذا باید حداقل معلمان در مدرسه که خانه دوم دانش آموزان است آنان را مورد حمایت قرار داده و مشکلات آنان را مورد توجه قرار دهند.
مطهرنیا کمک به دانش آموزان بی بضاعت روستایی و فراهم کردن زمینه های لازم برای تحصیل آنان را علت اصلی خدمت خود در روستاها عنوان می کند و می گوید: در طول خدمتم در روستاها همواره علاوه بر تدریس و فراهم کردن امکانات آموزشی برای دانش آموزانم به مشکلات شخصی آنان از جمله درمان بیماری و هزینه تحصیل آنان نیز پرداخته ام.
وی در روستاها و خود شهرستان بیجار 90 دانش آموز و کودک در رنج سنی زیر 18 سال دارای بیماری های صعب العلاج، سرطان، نادر، جراحی های ترمیمی و بیماری های خاص را شناسایی کرده و با تامین هزینه های درمانی، آنان را مورد حمایت قرار داده و تمام زندگی خود را وقف کمک به این دانش آموزان کرده است.
او می گوید: کار درمان این دانش آموزان از سال قبل شروع شده و در این مدت با ارگان های دولتی زیادی مکاتبه کرده ام اما متاسفانه هیچ کمکی نکرده اند و در این میان فقط بهزیستی استان یک دوم هزینه جراحی یکی از دانش آموزان را تقبل کرد.
این معلم بیجاری اظهار کرد: تاکنون درخواست دو برنامه تلویزیونی خارج از کشور برای بررسی مشکلات این دانش آموزان داشته ام اما قبول نکرده ام چرا که معتقدم آنان بیشتر در صدد انجام کار سیاسی هستند و سعی دارند با به تصویر کشیدن این مشکلات، نظام جمهوری اسلامی را خدشه دار کنند.
وی ادامه داد: بدون شک اگر درخواست این شبکه ها را قبول می کردم کمک های فراوانی از سوی کُردهای مقیم خارج و ایرانیان مقیم خارج برای این دانش آموزان دریافت می کردم لذا از مسئولان انتظار می رود به این دانش آموزان و سایر دانش آموزان مناطق مختلف محروم کشور کمک کنند.
در این میان و علی رغم کمک مسئولان، این معلم فداکار بیجاری که از وی به عنوان مادرترزای کردستان نام می برند با وجود مشکلات شخصی و خانوادگی، هیچ گاه از مشکلات دانش آموزانش غافل نشده و هم اکنون به دنبال حامی برای این دانش آموزان بیمار است.
وی در این راستا اقدام به راه اندازی بنیاد خیریه ای در بیجار با عنوان بنیاد خیریه مهرآفرین گروس با هدف کمک به آموزش و پرورش و فراهم کردن زمینه های لازم برای تحصیل دانش آموزان محروم سطح استان کرده است.
مطهر نیا همچنین در این بنیاد زمینه های لازم برای حضور تیم 24 نفره پزشکی جراحی در بیجار را فراهم کرده و در این راستا می گوید: این تیم پزشکی قرار است اردیبهشت ماه سال 95 به بیجار بیایند و پس از اعلام توسط آموزش و پرورش، تمامی دانش آموزان سطح استان که نیازمند جراحی ترمیمی هستند به صورت رایگان توسط این تیم پزشکی ویزیت و جراحی شوند.
وی همچنین تلاش دارد زمینه را برای حضور تیم پزشکی گوش، حلق و بینی و بینایی سنجی را در این شهرستان فراهم کند تا دانش آموزان دارای مشکلات در این راستا به صورت رایگان مورد درمان قرار گیرند.
مطهر نیا تغییر و تحول در نظام آموزشی توسط وزارت آموزش و پرورش را قابل تقدیر می داند و می گوید: متاسفانه نمایندگان مجلس که به زن باباهای وزارت آموزش و پرورش تبدیل شده اند دید مثبتی به آموزش و پرورش ندارند و هم اکنون چهار سال است که سرانه مدارس پرداخت نشده که این مساله نشان دهنده بی توجهی نمایندگان مجلس به این نهاد است.
وی ناچیز بودن هزینه های ایاب و ذهاب دانش آموزان، دریافت هزینه خوابگاه از دانش آموزان روستایی و عدم پرداخت سرانه مدارس، مانعی بزرگ برای مسدود کردن مبادی بیسوادی ایجاد کرده است.
به گفته وی ارائه طرح های خرگوشی و دادن هزینه های لاک پشتی به مصابه مشت کوبیدن بر سندان است.
وی افزود: روستاهای شهرستان بیجار از پراکندگی زیادی برخوردار بوده و دارای راه های صعب العبور است و به همین دلیل آموزش و پرورش بیجار آنگونه که باید به دانش آموزان در روستاها خدماتی ارائه نمی دهند.
مطهرنیا اظهار کرد: از مسئولان استان، شهرستان، وزارت آموزش و پرورش و نمایندگان مجلس انتظار می رود به آموزش و پرورش و وضعیت بودجه ای آن توجه ویژه داشته باشند و در این میان روستاهای محروم و دور افتاده را نیز فراموش نکنند.
وی اظهار امیدواری کرد نمایندگان مجلس در دوره دهم به جای داشتن نگاه مصرفی به آموزش و پرورش، نگاه سرمایه ای داشته باشند و در صدد رفع مشکلات و موانع موجود بر سر راه تحصیل دانش آموزان مناطق محروم برآیند.
او ادامه داد: نظام مقدس جمهوری اسلامی در سال های گذشته تا کنون خدمات قابل تقدیری و شایان توجهی را در جهت محرومیت زدایی از چهره استان کردستان انجام داده اما در این میان شهرستان بیجار به دلایل متعدد از جمله نبود برنامه راهبردی مشخص، کمترین بهره را از این خدمات برده است
این معلم بیجاری افزود: بر این اساس از بیت رهبری، ریاست جمهوری و مسئولین امر تقاضا دارم با تلاش مضاعف در جهت ایجاد اشتغال مولد و پایدار و ارتقا سطح کیفی معیشت و برخورداری از امکانات رفاهی، بهداشتی، اجتماعی، آموزشی و غیره زمینه های توقف مهاجر فرستی شهرستان بیجار را فراهم آورند.
مطهر نیا که پروانه وار عمر خود را وقف دانش آموزان خود می کند، به خاطر انسانیت و عشق به همنوع، نامش برای همیشه بر صفحه مهربانی های این مرز و بوم حک شده و ایثار و فداکاری وی تا همیشه تاریخ بر دل دانش آموزانش باقی می ماند.
شب بو یوسفی از استان کردستان و شهرستان دهگلان، دیگر معلم نمونه فداکاری بود که به واسطه نجات دانش آموزان از آتش سوزی، تهیه کتاب، وسایل مدرسه، پوشاک، عینک و صبحانه دانش آموزان بی بضاعت، کمک به ادامه تحصیل دانش آموزان دارای بیماری های خاص، کمک نقدی و غیرنقدی به خوابگاه مدرسه و جذب دانش آموزان روستاهای اطراف برای ادامه تحصیل و تحت پوشش قرار دادن دانش آموزان یتیم در دومین جشنواره جلوه های معلمی تجلیل شد.
علاوه بر این دو معلم فداکار کردستانی، معلمان فداکاری زیاد دیگری از این سرزمین برخاسته اند که از آن جمله می توان به محمد علی محمدیان معلم مریوانی که در حمایت از شاگردش که به بیماری ناشناخته ای مبتلا شد، موهای سرش را تراشید و مظفر ادهمی معلم فداکار کامیارانی که بخاطر نجات شاگردش از سیلاب جان خود را فدا کرد نام برد.
1904/7348
گزارش از: افسانه گلباغی

9410001-m


منوی پایگاه
Skip Navigation Links
 
 
                      

    صفحه اول   درباره پایگاه   راهنما   نقشه پایگاه  تماس با پایگاه
Copyright  © 2002-2008 Iran Electronic Medical Services