بيماري برص Vitiligo
9/24/2008 7:33:55 AM

از دست رفتن رنگدانه طبيعي در قسمتهايي از پوست است كه بيشتر در صورت و دستها، رخ مي‌دهد.

سن

در بالغين جوان از همه شايعتر است.

ژنتيك

گاهي به صورت خانوادگي مشاهده ميشود.

جنس، نحوه زندگي

عوامل خطر مهمي نيستند. افراد مبتلا به برص، داراي پچهاي نامنظمي از پوست رنگ پريده به علت از دست رفتن ملانين،‌ رنگدانه‌اي كه باعث ايجاد رنگ پوست ميشود،‌هستند. اين اختلال در افراد تيره‌پوست مشهودتر است. در حدود نيمي از همه موارد، برص قبل از سن 20 سالگي ايجاد ميشود، اين وضعيت منجر به ناراحتي جسمي نمي‌گردد، اما تعدادي از بيماران به علت تغيير رنگ پوستشان، دچار مشكل روحي ميشوند.

علت بيماري

به نظر مي‌رسد كه برص يك اختلال خود ايمني است كه در آن پادتنهايي توسط بدن توليد شده كه عليه بافتهاي خودي عمل مي‌كنند. در چنين شرايطي، پادتنها سلولهاي توليد كننده ملانين در پوست را تخريب مي‌نمايند. حدود يك نفر از هر 3 فرد مبتلا به برص داراي سابقه خانوادگي چنين وضعيتي هستند. به همين نسبت هم داراي يك نوع اختلا خود ايمني ديگر مثل كم خوني بدخيم، مي‌باشند.

علايم

از دست رفتن رنگ پوست به صورت تدريجي در طي ماهها حتي سالها رخ مي‌دهد. علايم عبارتند از: - پچهاي پوستي بدون رنگدانه ممكن است درهر قسمتي از بدن به وجود آيند، اما در صورت و دستها شايعترند. - در بعضي موارد، بر روي نواحي پوستي مبتلا، موهاي سفيدي به علت از دست رفتن رنگدانه فوليكولهاي مو، مشاهده ميشوند. در بيشتر موارد افراد مبتلا به برص، پچهاي پوستي بدون رنگدانه، به صورت غير قرنيه در تمام بدن پخش شده‌اند.

كارهايي كه بايد انجام شوند

تشخيص معمولاً ‌واضح است، اما پزشك ممكن است جهت رد كردن تشخيص بيماري پتريازيس ورسيكالر كه يك عفونت قارچي است كه احتمال دارد ايجاد پچهاي پوستي تغيير رنگ يافته كند، ترتيب يك آزمايش پوستي را بدهد. ممكن است جهت اطمينان از اينكه اختلال خودايمني ديگري نداريد، آزمايشات خوني انجام شوند. در بيماري برص خفيف، نواحي تغيير رنگ يافته را مي‌توان با مواد آرايشي مخفي نمود. هيچ درمان ديگري لازم نيست. نواحي مبتلا نمي‌توانند در برابر نور خورشيد تيره شوند،‌ لذا از تماس با نور خورشيد بايد پرهيز كنيد و در موارد تماس مستقيم با نور آفتاب از ضدآفتاب استفاده نماييد. نور درماني با استفاده از اشعه ماوراءبنفش مي‌تواند كمك كننده باشد، اما جهت موثر واقع شدن، چندين ماه وقت لازم است. قبل از درمان، ممكن است به شما پسورالن تجويز شود، اين دارو باعث افزايش حساسيت پوست به نور مي‌گردد. گاهي ممكن است، بيماران در نواحي وسيعي از پوست خود، رنگدانه را از دست بدهند، در چنين مواردي، احتمال دارد كه بقيه پوست را سفيد كنند تا رنگ كلي پوست، يكنواختتر به نظر رسد. هيچ علاج قطعي براي برص وجود ندارد و اغلب پچهاي بدون رنگدانه به آهستگي شروع به بزرگ شدن مي كنند. با اين وجود، حدود 3 نفر از هر 10 فرد مبتلا، ‌رنگ طبيعي پوستشان را به طور خودبخودي باز مي‌يابند.



منوی پایگاه
Skip Navigation Links
 
 
                      

    صفحه اول   درباره پایگاه   راهنما   نقشه پایگاه  تماس با پایگاه
Copyright  © 2002-2008 Iran Electronic Medical Services